Mozarab

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Page of Beato de Valladolid.

Mozarab atau Muzarab (dalam bahasa Sepanyol: Mozárabes; dalam Portugis: moçárabes; dari [musta'rib مستعرب", “arabicized”] Error: {{Lang-xx}}: teks mempunyai penanda italik (bantuan)) adalah umat Kristian Iberia yang hidup dibawah kekuasaan Muslim di Al-Andalus. Penerus (Anak-pinak) mereka tetap tidak bertukar agama dengan memeluk agama Islam, tetapi mengadopsi elemen bahasa dan budaya Arab sahaja dalam kehidupan harian mereka. Mereka (golongan Mozarab) itu sebahagian besar umat Katolik Rom dari Ritus Visigothic atau Muzarab.

Sebahagian besar Mozarabs adalah keturunan daripada Hispano-Gothic Arab Kristian yang menjadi pembicara di bawah pemerintahan Islam. Banyak juga masyarakat arabist seperti Mikel de Epalza dengan panggilan "Neo-Mozarabs", yang merupakan orang Eropah Utara yang datang ke Semenanjung Iberia dan mengamalkan bahasa Arab dalam pertuturan, sehingga memasuki masyarakat Muzarab.Sesetengah orang Arab dan Berber Kristian digabungkan dengan Kristian masuk Islam yang bertugas sebagai pembicara Arab, tentu saja berada di rumah di antara masyarakat Mozarab asli. Sebagai contoh, seorang Muslim yang terkemuka pada asalnya lalu murtad dan menjadi Mozarabs dengan menganuti Kristianiti adalah merupakan seorang pemberontak Andalusia dan Anti-pemimpin tentera Bani Umayyah, Umar bin Hafsun. Muslim yang Mozarabs asal adalah keturunan daripada orang-orang Muslim yang menjadi Kristian, mengikuti pembukaan Toledo dan mungkin juga, mengikuti ekspedisi raja Alfonso I dari Aragon. Mozarabs ini Muslim asal, yang ditukar secara besar-besaran pada akhir abad ke-11, banyak dari mereka Muladi (makmal etnik yang dahulu masuk Islam), benar-benar berbeza daripada Mudejars dan Moriscos yang dikonversi menjadi Kristian secara berperingkat antara abad ke-12 dan ke-17 . Beberapa bahkan Mozarabs Sephardi Converso orang Yahudi yang juga menjadi sebahagian daripada persekitaran Muzarab.Kawasan Mozarab berasingan yang terletak di bandar-bandar Muslim besar, terutama Toledo, Córdoba, Zaragoza, dan Seville.

Referensi[sunting | sunting sumber]

  • Kenneth Baxter Wolf, Christian Martyrs in Muslim Spain, ch 1 "Christians in Muslim Córdoba"
  • Thomas E. Burman, "Religious polemic and the intellectual history of the Mozarabs, c. 1050-1200", Leiden 1994
  • P Chalmeta, "The Mozarabs", in Encyclopedia of Islam, 2nd edition, Leiden
  • Juan Gil (ed.), "Corpus scriptorum Muzarabicorum", Madrid 1973
  • Mikel de Epalza, "Mozarabs: an emblematic Christian minority in Islamic al-Andalus", in Jayyusi (ed.) The legacy of Muslim Spain (1994), 148-170.
  • Hanna Kassis, "Arabic-speaking Christians in al-Andalus in an age of turmoil (fifth/eleventh century until A.H. 478/A.D. 1085)", in Al-Qantarah, vol. 15/1994, 401-450.
  • H D Miller & Hanna Kassis, "The Mozarabs", in Menocal, Scheindlin & Sells (eds.) The literature of al-Andalus, Cambridge (2000), 418-434.
  • Leopoldo Peñarroja Torrejón, "Cristianos bajo el islam: los mozárabes hasta la reconquista de Valencia", Madrid, Credos, 1993
  • Rageh Omaar, An Islamic History of Europe. video documentary , BBC Four [1]: August 2005.