Negara Slovene, Croat dan Serb

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Negeri Slovenes, Croat dan Serb (Serbo-Croatian: Država Slovenaca, Hrvata i Srba / Држава Словенаца, Хрвата и Срба; Slovene: Država Slovencev, Hrvatov di Srbov) ialah sebuah entiti politik yang ditubuhkan pada penghujung 19 Oktober Perang Dunia I, oleh Slovenia, Croat dan Serb yang tinggal di bahagian paling selatan Empayar Austro-Hungary. Walaupun tidak diiktiraf di peringkat antarabangsa, ini adalah penjelmaan pertama negara Yugoslavia yang diasaskan atas ideologi Pan-Slavic. Tiga puluh tiga hari selepas ia diisytiharkan, negara itu menyertai Kerajaan Montenegro dan Kerajaan Serbia untuk membentuk Kerajaan Serb, Croat dan Slovenes.

Negara Slovene, Croat dan Serb
Država Slovenaca, Hrvata i Srba
(Bahasa Croatia)
Држава Словенаца, Хрвата и Срба
(Bahasa Serbia)
Država Slovencev, Hrvatov in Srbov
(Bahasa Slovenia)
1918
Bendera
Bendera Jata
Ibu negaraZagreb
Bahasa yang umum digunakanBahasa Serbia,Bahasa Croatia
Bahasa Slovenia
Presiden 
• 1918
Anton Korošec
Timbalan Presiden 
• 1918
Ante Pavelić Sr.
• 1918
Svetozar Pribićević
Sejarah 
• Didirikan
29 Oktober 1918
1 Disember 1918
Didahului oleh
Diganti oleh
Kerajaan Croatia-Slavonia
Austria-Hungary
Kerajaan Serb, Croat dan Slovene
Sekarang sebahagian dari Croatia
 Bosnia dan Herzegovina
 Slovenia
 Serbia
  1. ...

Nama[sunting | sunting sumber]

Nama negeri ini berasal dari tiga kumpulan etnik Slavik Selatan utama yang mendiaminya: Slovenes, Croat, dan Serbia.

Orang Croat yang dikenal pasti dalam nama itu adalah mereka yang tinggal di kerajaan terdahulu Croatia-Slavonia, Bosnia dan Herzegovina dan Dalmatia (termasuk Boka Kotorska).

Orang Serb yang dikenal pasti dalam nama itu ialah mereka yang tinggal di Bosnia dan Herzegovina, Croatia-Slavonia, Dalmatia (termasuk Boka Kotorska dan Montenegrin Littoral), bukan mereka yang tinggal di Kerajaan Serbia (yang termasuk wilayah Macedonia Utara masa kini), mahupun mereka yang tinggal di Kerajaan Montenegro atau Vojvodina (termasuk Banat, Bačka, Baranya).

Orang Slovenia yang dikenal pasti dalam nama itu ialah penduduk Kadipaten Carniola, Kadipaten Styria, Kadipaten Carinthia dan Prekmurje.

Ciptaan[sunting | sunting sumber]

latar belakang[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1918, tahun terakhir Perang, monarki Austria-Hungary mengalami krisis dalaman yang disertai dengan pergolakan di kalangan berbilang bangsa Slavia dalam sempadannya. Orang-orang Slavik Selatan dibahagikan antara pelbagai subbahagian monarki:

Cisleithania: Littoral Austria, Kadipaten Carniola dan Kerajaan Dalmatia berada di bawah bidang kuasa Austria. Kadipaten Styria dan Carinthia yang berjiran juga termasuk penduduk Slavia Selatan yang ketara. Transleithania: Kerajaan Croatia-Slavonia dan Fiume (corpus separatum) berada di bawah bidang kuasa Hungary. Kerajaan Hungary sendiri termasuk populasi Slavia Selatan yang ketara di Prekmurje, Međimurje, Baranja dan wilayah yang pernah menjadi sebahagian daripada Wilayah Serbia dan Banat Temeschwar. Kondominium Austro-Hungary Bosnia dan Herzegovina. Aktiviti pasukan pro-Yugoslavia di Kerajaan Transleithanian Croatia-Slavonia pada 30 Mei 1917 mengakibatkan penerimaan Deklarasi Mei oleh Kelab Yugoslavia, sekumpulan timbalan Croatia dan Slovenia di Reichsrat (badan perundangan Cisleithania di Vienna). Deklarasi itu menuntut penyatuan semua tanah dalam monarki Habsburg yang dihuni oleh Slovenes, Croat, dan Serbia dalam satu entiti bebas.