Once Upon a Time in Hollywood

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Once Upon a Time in Hollywood
PengarahQuentin Tarantino
PenulisQuentin Tarantino
Dihasilkan oleh
Dibintangi
Dikisahkan olehKurt Russell
SinematografiRobert Richardson
Disunting olehFred Raskin[1]
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehSony Pictures Releasing
Tarikh tayangan
  • 21 Mei 2019 (2019-05-21) (Cannes)
  • 26 Julai 2019 (2019-07-26) (Amerika Syarikat)
  • 14 Ogos 2019 (2019-08-14) (United Kingdom)
Masa tayangan
161 minit[2]
Negara
  • Amerika Syarikat
  • United Kingdom
BahasaBahasa Inggeris
BajetUSD90–96 juta
Pecah panggung$372 juta[3]

Once Upon a Time in Hollywood ialah filem drama komedi 2019 arahan dan dikaryakan Quentin Tarantino untuk terbitan Columbia Pictures, Bona Film Group, Heyday Films, dan Visiona Romantica dan diedarkan oleh Sony Pictures Releasing, ia merupakan terbitan bersama Amerika Syarikat dan United Kingdom. Filem ini dibintangi Leonardo DiCaprio, Brad Pitt, Margot Robbie, Emile Hirsch, Margaret Qualley, Timothy Olyphant, Austin Butler, Dakota Fanning, Bruce Dern, dan Al Pacino. Filem ini berlatarkan pada tahun 1969 di Los Angeles mengikuti seorang pelakon dan seorang pelagak ngeri mengharungi kerenah dalam industri perfileman Hollywood yang berubah-ubah dengan memudarnya zaman kegemilangan ia kepada pergerakan yang baharu.[4][5][6]

Filem ini merupakan filem pertama dibikin Tarantino tanpa penglibatann adik-beradik Weinstein berikutan tuduhan penderaan seksual terhadap Harvey yang menamatkan hubungan mereka. Filem ini mula dilangsungkan pada 2017 di mana produksi ia berjaya dibidakan kepada Sony Pictures sebagai pengedar dipercayai Tarantino termasuk hak potongan terakhir. Pitt, DiCaprio, Robbie, Zoë Bell, Kurt Russell dan lain-lain menyertai projek ini antara Januari dan Jun 2018. Fotografi utama berlangsung dari Jun hingga November di sekitar Los Angeles. Ia merupakan filem terakhir menampilkan Luke Perry yang meninggal dunia tidak lama pada Mac 2019. Ia ditayangkan di Festival Filem Cannes pada 21 Mei 2019 sebelum ditayangkan se-Amerika Syarikat pada 26 Julai 2019 dan di United Kingdom pada 14 Ogos.

Ia meraih kutipan hampir USD 372 juta di seluruh dunia, dan mendapat ulasan positif daripada pengkritik, dengan banyak memuji persembahan, arahan, lakon layar, sinematografi, reka bentuk kostum dan nilai penerbitan. Ia dipilih oleh Lembaga Kajian Semula Nasional, Institut Filem Amerika dan majalah Time sebagai salah satu daripada sepuluh filem terbaik tahun ini.[7][8] di Anugerah Golden Globe ke-77, ia dicalonkan untuk lima anugerah, termasuk Filem Terbaik - Muzikal atau Komedi.[9]

Plot[sunting | sunting sumber]

Pada Februari 1969, pelakon Hollywood Rick Dalton, bintang 1950-an siri televisyen Bounty Law, bimbang kerjayanya semakin pudar, kerana kebanyakan peranannya baru-baru ini adalah peran sokongan sebagai penjahat. Ejen dan pengarah pemutus Marvin Schwarz menasihatinya untuk membuat Spaghetti Western di Itali, yang Dalton rasa tidak begitu baik. Rakan baik Dalton dan lagak ngeri, Cliff Booth — seorang veteran perang yang tinggal di treler bersama pit bullnya, Brandy — mendorong Dalton berkeliling kerana yang terakhir itu lesen memandu telah digantung kerana DUI. Booth bergelut untuk mencari kerja lagak ngeri kerana khabar angin dia membunuh isterinya. Pelakon Sharon Tate dan suaminya, pengarah Roman Polanski, telah berpindah ke sebelah Dalton, yang bermimpi untuk berkawan dengan mereka untuk memulihkan kerjayanya. Malam itu, Tate dan Polanski menghadiri parti yang dipenuhi selebriti di Playboy Mansion.

Keesokan harinya, Booth mengenangkan pertandingan sparring yang dia adakan dengan Bruce Lee di set filem The Green Hornet mengakibatkan Booth menjadi dipecat. Sementara itu, Charlie singgah di kediaman Polanski mencari Terry Melcher, yang pernah tinggal di sana, tetapi ditolak oleh Jay Sebring. Semasa Tate menjalankan tugas, dia berhenti di Teater Fox Bruin untuk menonton dirinya dalam The Wrecking Crew.

Dalton dilakonkan untuk memainkan watak penjahat dalam juruterbang siri televisyen Barat Lancer dan memulakan perbualan dengan pelakon bersama Trudi Frazer yang berusia lapan tahun. Semasa penggambaran, Dalton bergelut untuk mengingati barisnya dan mengalami kerosakan dalam trelernya akibatnya. Dia kemudiannya menyampaikan persembahan yang mantap yang mengagumkan Frazer dan pengarah, Sam Wanamaker.

Booth mengambil seorang penunggang wanita, "Pussycat" dan membawanya ke Spahn Ranch, di mana dia pernah bekerja di set 'Bounty Law. Dia mengambil perhatian tentang banyak "hippies" tinggal di sana. Mengesyaki mereka mungkin mengambil kesempatan ke atas pemilik ladang itu, George Spahn, Booth berkeras untuk memeriksanya walaupun "Squeaky" bantahan. Booth bercakap dengan Spahn yang kini hampir buta, yang mengetepikan kebimbangannya. Selepas keluar, Booth mendapati bahawa "Clem" telah pancitkan tayar pada kereta Dalton, jadi Booth memukul "Clem" dan memaksanya menukar tayar. "Tex" dipanggil untuk menangani situasi itu, tetapi tiba ketika Booth sedang memandu pergi.

Selepas menonton persembahan tetamu Dalton pada episod The F.B.I., Schwarz menempahnya sebagai peneraju dalam Spaghetti Western Nebraska Jim Sergio Corbucci. Dalton membawa Booth bersamanya selama enam bulan di Itali, di mana dia membuat penggambaran tiga filem tambahan, dan berkahwin dengan bintang muda Itali, Francesca Capucci. Dalton memberitahu Booth bahawa dia tidak lagi mampu membayar perkhidmatannya.

Pada petang 8 Ogos 1969, hari pertama mereka kembali ke Los Angeles, Dalton dan Booth keluar untuk minum untuk memperingati masa mereka bersama, kemudian kembali ke rumah Dalton. Sementara itu, Tate dan Sebring keluar makan malam bersama kawan-kawan, kemudian pulang ke rumah Tate. Booth menghisap rokok bertali LSD yang dibeli sebelum ini dan membawa Brandy berjalan-jalan sementara Dalton menyediakan minuman. Ahli Keluarga Manson "Tex", "Sadie", "Katie", dan "Flowerchild" tiba di luar sebagai persediaan untuk membunuh semua orang di rumah Tate, tetapi Dalton mendengar peredam mereka dan mengarahkan mereka keluar dari jalan. Menyedari dia, ahli Keluarga mengubah rancangan mereka dan memutuskan untuk membunuhnya sebaliknya, selepas alasan "Sadie" bahawa Hollywood telah "mengajar mereka membunuh". "Flower Child" meninggalkan mereka, memecut dengan kereta mereka. Memecah masuk ke rumah Dalton, mereka berhadapan dengan Capucci dan Booth. Booth mengenali mereka dari Spahn Ranch dan mengarahkan Brandy untuk menyerang. Bersama-sama mereka membunuh "Tex" dan mencederakan "Sadie", walaupun Booth ditikam di paha dan pengsan selepas membunuh "Katie". "Sadie" tersandung di luar, mencemaskan Dalton, yang berada di kolamnya mendengar muzik pada fon kepala, tidak menyedari huru-hara di dalamnya. Dalton mendapatkan semula penyembur api yang digunakan sebelum ini dalam filem dan membakar "Sadie". Selepas Booth dibawa pergi dengan ambulans untuk menerima rawatan, Sebring dan Tate menjemput Dalton untuk minum, yang dia terima.

Barisan pelakon[sunting | sunting sumber]

Jalan cerita utama[sunting | sunting sumber]

Barisan dalam Lancer[sunting | sunting sumber]

Lancer merupakan suatu siri drama aksi koboi keluaran CBS dari tahun 1968 hingga 1970[10] yang menjadi antara tumpuan jalan cerita filem.

Barisan dalam Bounty Law[sunting | sunting sumber]

Bounty Law merupakan cereka menjadi tumpuan utama jalan cerita filem.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Once Upon a Time in Hollywood news round-up for June". Tarantino Archives. June 27, 2018. Diarkibkan daripada yang asal pada May 2, 2019. Dicapai pada May 3, 2019.
  2. ^ "ONCE UPON A TIME IN HOLLYWOOD (18)". British Board of Film Classification. July 11, 2019. Diarkibkan daripada yang asal pada July 11, 2019. Dicapai pada July 15, 2019.
  3. ^ "Once Upon a Time in Hollywood (2019)". Box Office Mojo. IMDb. Diarkibkan daripada yang asal pada August 30, 2019. Dicapai pada December 1, 2019.
  4. ^ "Once Upon a Time In... Hollywood Movie Synopsis | Official Website | Sony Pictures". Once Upon a Time In... Hollywood. Diarkibkan daripada yang asal pada March 22, 2019. Dicapai pada March 22, 2019.
  5. ^ Olson, Matthew. "Does Quentin Tarantino's 'Once Upon A Time In Hollywood' Live Up To The Hype? Here's What Critics Say". Digg.com. Diarkibkan daripada yang asal pada July 24, 2019. Dicapai pada July 25, 2019.
  6. ^ Sperling, Nicole (November 17, 2017). "Quentin Tarantino Is Ditching Weinstein for Sony". Vanity Fair. Diarkibkan daripada yang asal pada February 25, 2018. Dicapai pada June 18, 2018.
  7. ^ "National Board of Review 2019: 'The Irishman' Wins Best Film, Adam Sandler Named Best Actor". National Board of Review. December 3, 2019. Dicapai pada December 3, 2019.
  8. ^ Zacharek, Stephanie (November 25, 2019). "The 10 Best Movies of 2019". Time. Dicapai pada December 3, 2019.
  9. ^ "Golden Globes 2020: The Complete Nominations List". Variety. December 9, 2019. Diarkibkan daripada yang asal pada December 9, 2019. Dicapai pada December 9, 2019.
  10. ^ McNeil, Alex (1996). Total Television. Penguin Books USA, Inc. ISBN 0-14-02-4916-8. Pp. 461-462.
  11. ^ Levine, Debra (August 6, 2019). "Quentin Tarantino's Goddess of Go-Go". The New York Times. Diarkibkan daripada yang asal pada August 6, 2019. Dicapai pada August 6, 2019.
  12. ^ Bradley, Laura (July 26, 2019). "Once Upon a Time...in Hollywood's Real Hero Is a Hungry, Hungry Pit Bull". Vanity Fair. Condé Nast. Dicapai pada August 20, 2019.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]