Pembatasan Sosial Berskala Besar Indonesia 2020

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pembatasan Sosial Berskala Besar (disingkatkan sebagai PSBB) merupakan langkah pembatasan atau sekatan semasyarakat[1] yang sedang diberlakukan serata negara Indonesia sebagai tindak balas terhadap pandemik COVID-19. Sekatan tersebut dilaksanakan oleh pemerintah daerah dengan persetujuan Kementerian Kesihatan Republik negara tersebut. Pelaksanaan ini termasuk langkah-langkah seperti menutup tempat umum, menyekat pengangkutan awam, dan membatasi perjalanan ke dan dari kawasan larangan.

Pada 15 Jun 2020, larangan tersebut telah disetujui atau diberlakukan untuk seluruh Jakarta dan Jawa Barat bersama dengan empat kabupaten dan kota lain. Nusa Tenggara Timur, Sulawesi Utara, Papua, dan Papua Barat telah mengajukan permohonan PSBB tetapi ditolak. Provinsi lain seperti Bali dan Sumatera Utara menolak untuk mengajukan permohonan PSBB, dengan mengatakan mereka bahawa tidak perlu melakukannya.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Kes pertama COVID-19 disahkan di Indonesia pada 2 Mac 2020, dengan dua penduduk Depok, Jawa Barat diuji positif untuk penyakit ini.[2] Pada 15 Mac, dengan 117 kes yang disahkan, Presiden Joko Widodo telah meminta warga Indonesia untuk melakukan langkah-langkah penjarakan sosial, dengan beberapa pemimpin daerah di Jakarta, Banten dan Jawa Barat telah menutup sekolah dan tempat umum.[3] Dalam satu pernyataan pada hari berikutnya, beliau mengatakan beliau tidak akan melakukan kuarantin sepenuhnya dan dengan ringan mengkritik pemimpin daerah yang mencuba atau mencadangkan untuk melaksanakan penutupan.[4] Menjelang 26 hari bulan sama, Dedy Yon Supriyono, walikota ("datuk bandar") Tegal, Jawa Tengah telah mengumumkan bahawa kota itu akan melaksanakan tindakan kuarantin tempatan, menutup beberapa titik akses keluar dan masuk kota itu. Tegal menjadi kota pertama yang melakukannya di Indonesia.[5] Tetapi Gubernur Jawa Tengah Ganjar Pranowo mengungkapkan bahawa hanya provinsi di sekitar alun-alun kota yang dikuarantin, kerana pemerintah pusat juga tidak mengizinkan tindakan kuarantin kota tersebut.[6]

Asas undang-undang[sunting | sunting sumber]

Pada 31 Mac 2020, Jokowi menandatangani Peraturan Pemerintah No. 21/2020, yang mengatur pembatasan/sekatan sosial berskala besar, yang memungkinkan pemerintah daerah untuk membatasi pergerakan orang dan barang masuk dan keluar dari daerah masing-masing dengan syarat mereka telah mendapat izin dari kementerian yang berkaitan (dalam hal ini Kementerian Kesihatan, di bawah Terawan Agus Putranto). Undang-undang ini juga mendefinisikan sekatan "minimum" seperti merangkumi cuti sekolah dan cuti kerja, batasan pemujaan secara fizikal, dan batasan perhimpunan awam. Pada masa yang sama, Keputusan Presiden 11/2020 juga ditandatangani, yang mengisytiharkan ia sebagai bencana kebangsaan. Kedua undang-undang tersebut didasarkan pada Undang-Undang No. 6 2018 tentang Kuarantin Perubatan, yang memiliki ketentuan untuk PSBB.[7][8][9]

Pelanggaran[sunting | sunting sumber]

Walaupun terdapat sekatan perjalanan yang menyebabkan semua penumpang melakukan perjalanan ke luar dengan sekurang-kurangnya satu kes yang disahkan, ramai warga Indonesia tidak mengendahkan dan berusaha menghindari sekatan perjalanan itu untuk melakukan Balik Kampung. Ini telah menyebabkan para saintis menimbulkan kebimbangan bahawa pengelakan ini akan membawa kepada penyakit yang dapat menyebar dengan mudah dari Jakarta dan kota-kota satelit terdekat, di mana wabak utama terjadi dan menular ke wilayah lain dengan kemudahan perubatan yang lemah yang tidak dapat menangani sejumlah besar kes.[10]

Terdapat juga beberapa percubaan untuk mengelakkan sekatan perjalanan yang telah ditemukan oleh jabatan polis, seperti salah satu trak kargo yang dihentikan hanya untuk mengetahui bahawa kontena intermodal menyembunyikan sebuah kereta dengan penumpang di dalamnya untuk diangkut dari Jawa ke Sumatera, dan tambahan empat trak kargo juga ditahan ketika pemandu cuba membawa 20 penumpang dari Jakarta ke dalam bekas yang ditutup dengan terpal.[10] Pihak berkuasa juga terpaksa menggunakan pelakon yang mewatakan hantu pocong untuk menakutkan warga tempatan supaya mereka tidak keluar dari rumah.[11]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Koronavirus: Jakarta lanjut sekatan sosial hingga 22 Mei". Berita Harian Singapura. 22 April 2020. Dicapai pada 17 Jun 2020.
  2. ^ "BREAKING: Jokowi announces Indonesia's first two confirmed COVID-19 cases". The Jakarta Post (dalam bahasa Inggeris). 2 Mac 2020. Dicapai pada 15 April 2020.
  3. ^ "Jokowi calls for 'social distancing' to stem virus spread". The Jakarta Post (dalam bahasa Inggeris). 15 Mac 2020. Dicapai pada 15 April 2020.
  4. ^ "Jokowi: Indonesia Tidak Perlu Lockdown". KOMPAS TV. 16 Mac 2020. Dicapai pada 15 April 2020. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  5. ^ "Jadi Kota Pertama di Indonesia, Tegal Lockdown Selama 4 Bulan". Suara Jateng. 26 Mac 2020. Dicapai pada 15 April 2020. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  6. ^ "Ganjar Bantah Kota Tegal Local Lockdown: Hanya Alun-alun Saja". CNN Indonesia (dalam bahasa Indonesia). 26 Mac 2020. Dicapai pada 27 April 2020.
  7. ^ "Kebijakan PSBB Harus Mendapat 'Restu' Pemerintah Pusat". Hukum Online. 1 April 2020. Dicapai pada 15 April 2020. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  8. ^ "Pembatasan Sosial Berskala Besar Berhak Batasi Orang Keluar Masuk Suatu Daerah". KOMPAS. 1 April 2020. Dicapai pada 15 April 2020. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  9. ^ "PP Nomor 21 Tahun 2020" (PDF) (dalam bahasa Indonesia). Pemerintah Indonesia. Dicapai pada 15 April 2020.
  10. ^ a b Chew, Amy (7 Mei 2020). "Indonesians dodge Jokowi's travel ban, raising fears of coronavirus spike in provinces". South China Morning Post (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 8 Mei 2020.
  11. ^ "COVID-19: 'Pocong' gagal takutkan penduduk, pihak berkuasa Indonesia tukar taktik". Astro Awani. 13 April 2020. Dicapai pada 17 Jun 2020.