Pendarahan intraparenkima

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pendarahan intraparenkima
Wikipedia tidak memberikan nasihat perubatan profesional Penafian perubatan
Pendarahan intraparenkima berbilang
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Pendarahan intraparenkima (IPH) adalah salah satu bentuk pendarahan intraserebrum di mana terdapat pendarahan dalam parenkima otak. Bentuk lain ialah pendarahan intraventrikel (IVH).[1]

Pendarahan intraparenchymal menyumbang kira-kira 8-13% daripada semua jenis angin ahmar dan hasil daripada spektrum gangguan yang luas. Ia lebih berkemungkinan mengakibatkan kematian atau hilang upaya besar berbanding strok iskemia atau pendarahan subaraknoid, dan merupakan kecemasan perubatan segera. Pendarahan intraserebrum dan edema yang disertai boleh mengganggu atau memampatkan tisu otak bersebelahan, yang membawa kepada disfungsi neurologi. Anjakan besar parenkim otak boleh menyebabkan peningkatan tekanan intrakranium (ICP) dan sindrom herniasi yang boleh membawa maut.

Tanda dan gejala[sunting | sunting sumber]

Manifestasi klinikal pendarahan intraparenchymal ditentukan oleh saiz dan lokasi pendarahan, tetapi mungkin termasuk yang berikut:[perlu rujukan]

Punca[sunting | sunting sumber]

Pada pesakit yang lebih muda, kecacatan vaskular, khususnya AVM dan angioma kavernosus adalah punca yang lebih biasa untuk pendarahan. Di samping itu, kecacatan vena dikaitkan dengan pendarahan.

Dalam populasi warga tua, angiopati amiloid dikaitkan dengan infarksi serebrum serta pendarahan di lokasi superfisial, dan bukannya jirim putih dalaman atau ganglion basal. Ini biasanya digambarkan sebagai "lobar/lobus". Pendarahan ini tidak dikaitkan dengan amiloidosis sistemik.

Neoplasma berpenderahan adalah lebih kompleks dengan pendarahan heterogen selalunya dengan edema yang berkaitan. Pendarahan ini berkaitan dengan nekrosis tumor, pencerobohan vaskular dan neovaskular. Glioblastoma ialah keganasan primer yang paling biasa kepada pendarahan manakala tiroid, karsinoma sel renal, melanoma, dan kanser paru-paru adalah penyebab paling biasa pendarahan daripada penyakit metastasis.

Penyebab lain pendarahan intraparenkima termasuk transformasi berpendarahan pada infarksi yang biasanya dalam taburan vaskular klasik dan dilihat dalam kira-kira 24 hingga 48 jam selepas kejadian iskemia. Pendarahan ini jarang merebak ke dalam sistem ventrikel.

Patofisiologi[sunting | sunting sumber]

Pendarahan intraparenkima bukan intraumatik yang paling kerap berlaku akibat kerosakan hipertensi pada dinding saluran darah seperti dalam hipertensi, eklampsia dan penyalahgunaan dadah, tetapi ia juga mungkin disebabkan oleh disfungsi autoregulasi dengan aliran darah serebrum yang berlebihan seperti dalam kecederaan reperfusi, transformasi berpendarahan, pendedahan cuaca sejuk, pecah aneurisme atau malformasi arteriovena, arteriopati seperti Moyamoya, hemostasis terubah (contohnya trombolisis, antikoagulasi, diatesis pendarahan), nekrosis berpendarahan (cth. tumor, jangkitan) dan halangan aliran keluar vena (seperti trombosis sinus vena serebrum). Trauma kranium bukan tembusan dan bertembusan juga boleh menjadi punca biasa pendarahan intracerebral.

Diagnosis[sunting | sunting sumber]

Pendarahan intraparenkima.
Imbasan CT pendarahan intraparenkima.

Imbasan CT mungkin kelihatan normal jika ia dilakukan sejurus selepas permulaan simptom. Imbasan CT ialah ujian terbaik untuk mencari pendarahan di dalam atau di sekeliling otak anda. Di sesetengah hospital, imbasan CT perfusi mungkin dilakukan untuk melihat di mana darah mengalir dan tidak mengalir di otak anda.

Teknik MRI khas (MRI resapan) mungkin menunjukkan bukti strok iskemia dalam beberapa minit selepas gejala bermula. Di sesetengah hospital, imbasan MRI perfusi mungkin dilakukan untuk melihat di mana darah mengalir dan tidak mengalir di otak anda.

Angiogram akan menunjukkan sama ada saluran darah tersumbat oleh bekuan, saluran darah menyempit, atau jika terdapat kelainan pada saluran darah yang dikenali sebagai aneurisme.

Rawatan[sunting | sunting sumber]

Pendarahan intraserebrum adalah keadaan teruk yang memerlukan rawatan perubatan segera. Matlamat rawatan termasuk campur tangan menyelamatkan nyawa, langkah sokongan, dan kawalan simptom. Rawatan bergantung pada lokasi, tahap, dan punca pendarahan. Selalunya, rawatan boleh membalikkan kerosakan yang telah dilakukan.

Kraniotomi kadangkala dilakukan untuk membuang darah, saluran darah yang tidak normal, atau tumor. Ubat boleh digunakan untuk mengurangkan bengkak, mencegah sawan, menurunkan tekanan darah dan mengawal kesakitan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Gross, Bradley A.; Jankowitz, Brian T.; Friedlander, Robert M. (2 April 2019). "Cerebral Intraparenchymal Hemorrhage: A Review". JAMA. 321 (13): 1295–1303. doi:10.1001/jama.2019.2413. ISSN 1538-3598. Dicapai pada 28 February 2021.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]