Pengawal Badan Presiden (India)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.


President's Bodyguard
The mounted President's Bodyguard during a state visit by a foreign dignitary.
Aktif1773 – present
NegaraTemplat:Country data Republic of India
KesetiaanIndia
CawanganBendera Tentera Darat India Tentera Darat India
JenisHousehold cavalry
PerananCeremonial during peace; Armoured reconnaissance & parachute pathfinders during war.
Saiz222 (4 officers, 20 JCOs & 198 soldiers)[1]
Sebahagian daripada50th Parachute Brigade
MotoBharat Mata Ki Jai
(Victory to Mother India)[1]
KawatSare Jahan se Accha[1]
KelengkapanBTR-80
Komander
Colonel of the regimentColonel Amit Berwal[2]
Ketua upacaraPresident of India
Tanda kebesaran
Simbol
pengenalan
PBG

Pengawal Badan Presiden ( PBG ) merupakan sebuah regiment berkuda elit dalam Tentera India. Ia menempati kedudukan paling utama dalam struktur keutamaan unit Tentera India. Fungsi utama PBG adalah untuk menyertainya dan melindungi Presiden India. Rejimen ini berpangkalan di Rashtrapati Bhavan di New Delhi, India. Ia dilengkapi sebagai unit berkuda untuk acara-acara di istana presiden dan menggunakan kenderaan BTR-80 untuk tujuan pertempuran.

Anggota rejimen juga menjalani latihan sebagai pasukan payung terjun dan secara formal diharapkan untuk memimpin serangan udara sebagai penjelajah jalur. Rejimen tersebut bertindak sebagai pengganti Pengawal Peribadi Gabenor Jeneral British Raj.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pengawal Peribadi Presiden merupakan kelanjutan dari pengawal peribadi Gabenor Jeneral untuk Tentera Kepresidenan dan Tentera India British. Pengawal Peribadi Gabenor Jeneral pertama kali dibentuk pada bulan September 1773 oleh Gabenor Jeneral Warren Hastings, dengan merekrut 50 prajurit Kuda Moghal yang dipilih langsung. Prajurit ini awalnya ditemukan pada tahun 1760 oleh seorang sirdar tempatan. Pada tahun yang sama, Maharaja Chait Singh dari Benares menyumbangkan tambahan 50 prajurit, meningkatkan kekuatan unit menjadi 100 orang. Komandan pertama unit ini adalah Kapten Sweeny Toone, seorang perwira dari Syarikat Hindia Timur, yang dibantu oleh Leftenan Samuel Black sebagai perwira subalternnya.

Semasa Pemisahan India, Tentera India British dibahagikan secara perbandingan 2:1 antara Dominion India dan Pakistan. Anggota Muslim dari rejimen dipindahkan ke Tentera Pakistan untuk membentuk Pengawal Peribadi Gabenor Jeneral di Pakistan. Sementara itu, rejimen yang tersisa, yang terdiri dari Sikh, Jats, dan Rajput, tetap bersama Tentera India. Kereta kuda bersalut emas Viceroy menjadi objek keinginan bagi India dan Pakistan. Nasib kereta itu ditentukan melalui pelemparan syiling antara Kolonel Thakur Govind Singh (India) dan Sahabzada Yaqub Khan (Pakistan), dan India menjadi pemenang dalam pertaruhan tersebut.[3]

Rejimen itu akan dinamakan semula sebagai Pengawal Badan Presiden apabila India menjadi sebuah republik pada 26 Januari 1950.

Nama[sunting | sunting sumber]

Nama rejimen telah berubah sepanjang sejarahnya:

tahun Nama
1773 Pasukan Gabenor Moghuls
1784 Pengawal Peribadi Gabenor Jeneral
1859 Pengawal Badan Viceroy
1944 Skuadron Peninjau Bahagian Ke-44
1946 Pengawal Peribadi Gabenor Jeneral
1950 Pengawal Badan Presiden

Kekuatan dan komposisi etnik[sunting | sunting sumber]

Pengawal Badan Presiden hanya menerima anggota dari kasta Jats, Rajput, dan Jat Sikh, dengan penerimaan sebanyak 33.3 peratus yang sama dari wilayah Punjab, Haryana, dan Rajasthan.[4][1] Ketinggian minimum yang diperlukan untuk mendaftar adalah 1.83 meter (6 kaki 0 inci).[1]

Penghormatan pertempuran[sunting | sunting sumber]

Pengawal Badan Presiden telah mewarisi penghormatan pertempuran berikut: [5]

  • Jawa
  • Ava
  • Maharajpoor
  • Moodkee
  • Ferozeshah
  • Aliwal
  • Sobraon

kesemuanya, kecuali "Jawa", dianggap menjijikkan dan tidak boleh dibawa dengan warna rejimen .

Sejarah operasi[sunting | sunting sumber]

Pengawal Badan Presiden telah berperan dalam setiap konflik besar sepanjang sejarah kemerdekaan India. Mereka memberikan layanan utama di ibu negara dan berkontribusi dalam memulihkan keyakinan masyarakat setelah peristiwa Pemisahan India.

Setelah kemerdekaan, kereta perisai Humber dan Daimler membentuk pasukan regimen dan ditempatkan dalam pertahanan Chushul, yang terletak pada ketinggian lebih dari 14,000 kaki, selama Perang China-India pada tahun 1962.[6][7]

Rejimen tersebut aktif dalam Operasi Pembakaran selama Perang Indo-Pakistan 1965. Selanjutnya, mereka juga melayani di kawasan glasier Siachen dan terus berperan hingga saat ini. Sebuah detasmen dari rejimen tersebut turut serta dalam Pasukan Penjaga Keamanan India (IPKF) di Sri Lanka pada tahun 1988–89. Selain itu, mereka juga mengirim kontingen India sebagai bagian dari Pasukan Penjaga Keamanan PBB di Somalia, Angola, dan Sierra Leone.

Piawaian, panduan & sepanduk[sunting | sunting sumber]

Setiap naib raja berturut-turut menyampaikan sepanduk kepada Bodyguard semasa memegang jawatan; sepanduk raja muda sebelumnya disimpan dalam tahanan rejimen. Amalan ini berterusan sehingga hari ini, di mana setiap Presiden India menyampaikan sangkakala perak kepada rejimen, walaupun jata Raja Muda telah digantikan dengan monogram Presiden.

Trompet pertama dengan panji-panji Presiden diserahkan oleh Rajendra Prasad pada 14 Mei 1957. Ia mempunyai latar belakang merah marun dengan lambang dan lambang dalam benang emas. Reka bentuk tersebut merangkumi huruf awal Rajendra Prasad dalam skrip Devanagri di tengah dan empat lambang emas di keempat penjuru sepanduk, mengambil daripada Standard Presiden India. Standard peribadi Prasad diserahkan kepada rejimen pada 18 Januari 1958 oleh Presiden sendiri. Pada November 1958, Presiden Prasad membentangkan Standard Rejimen yang baru kepada rejimen, di mana Standard Rejimen sebelumnya telah diletakkan selepas India menjadi sebuah republik. Standard rejimen yang lama kemudiannya diletakkan pada pegawai rejimen.

Pada 21 Oktober 1962, Presiden kedua India, Sarvepalli Radhakrishnan, menyampaikan sepanduknya kepada rejimen. Sepanduk tersebut, yang mempunyai latar belakang kelabu dengan lambang dan jambul dalam benang emas, mencakupkan inisialnya dalam skrip Devanagari di tengah serta empat lambang emas di keempat penjuru, berbeza dengan standard presiden. Presiden Radhakrishnan menganugerahkan Standard Presiden Pengawal Badan dan Standard Rejimen yang baru pada 11 November 1963. Standard Rejimen ini berwarna biru tua dengan jambul rejimen di tengah, dikelilingi oleh bunga teratai dan daun Ashoka. Lima skrol di kedua-dua puncak merekodkan Kepujian Pertempuran rejimen, dan moto "Bharat Mata ki Jai" diusung sebagai tanda piawaian.

Status sekarang[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2003, Pengawal Peribadi Presiden terdiri daripada 7 pegawai, 15 JCO (Pegawai Ketua Lain-lain), dan 140 anggota peringkat yang disenaraikan, menjadikan jumlah kekuatannya sebanyak 180 orang. Sepanjang sejarahnya, kesan penubuhan Badan Pengawal ini berbeza-beza, bermula dari 50 orang ketika pertama kali ditubuhkan hingga mencapai 1929 orang pada tahun 1845. Walau bagaimanapun, jumlah kekuatan ini biasanya kekal dalam saiz Skuadron, dengan purata kira-kira 130 orang.

Menurut tradisi, pegawai yang memimpin sentiasa memegang pangkat brigadier atau kolonel. Pada masa ini, pengambilan ke dalam rejimen ini di India merangkumi 1/3 dari setiap satu daripada Sikh Jats, Hindu Jats, dan Rajputs, dengan pegawai dan kakitangan pentadbiran yang direkrut dari seluruh India.[8][9][4] Pegawai pemerintahannya ketika ini dipegang oleh Kolonel Anoop Tiwari, manakala komandan kedua ialah Leftenan Kolonel Ramakant Yadav.[10]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d e Nath, Ashok (2009). Izzat: historical records and iconography of Indian cavalry regiments, 1750-2007. Centre for Armed Forces Historical Research, United Service Institution of India. m/s. 542–543. ISBN 978-81-902097-7-9. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "Nath2009" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  2. ^ {{title= President Droupadi Murmu presented President’s Standard of Bodyguard and Regimental Standard to President’s Bodyguard at its Sestercentennial celebrations held at Rashtrapati Bhavan. The President expressed confidence that PBG will maintain the best traditions of Indian Army with…|https://twitter.com/rashtrapatibhvn/status/1725154308348367051?t=Rg4z6UHA_xIe9mMsDv4ghA&s=19%7Cyear=2023%7Cpublisher=President of India}}
  3. ^ "Droupadi Murmu gives traditional buggy a miss during swearing-in ceremony: A look back at its glorious history". Firstpost. India. 2022-06-22. Dicapai pada 2023-06-05.
  4. ^ a b "Only three castes may apply to join the President's Bodyguard, but army still alleges there's no caste bias". Firstpost. Dicapai pada 3 July 2021.
  5. ^ Singh, Sarbans (1993). Battle Honours of the Indian Army 1757 - 1971. New Delhi: Vision Books. ISBN 978-81-7094-115-6.
  6. ^ "The President's Bodyguard". The President of India. The President's Secretariat, Government of India. 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada 25 March 2014. Dicapai pada 5 August 2018.
  7. ^ Bhat, Anil (2011). "A Tryst with India's History". Salute magazine. Diarkibkan daripada yang asal pada 23 March 2014. Dicapai pada 29 March 2014.
  8. ^ Wilkinson, Steven I. (2015). Bảo vệ thuận phát. Harvard University Press. ISBN 9780674967007. Dicapai pada 19 October 2021.
  9. ^ Gautam, PK (2016). Indigenous Historical Knowledge: Kautilya and His Vocabulary, Volume III. IDSA/Pentagon Press. m/s. 153. ISBN 978-81-8274-909-2.
  10. ^ "President Kovind arrives at Rajpath, receives 21 Gun Salute on 73rd Republic Day". ANI News (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-04-23.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]