Penyepit rambut

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jepit rambut (sekitar 600 SM)
Pin berkepala dua berlingkar emas dari Georgia (milenium ketiga SM).

Penyepit/Pin rambut ialah alat panjang yang digunakan untuk menahan rambut seseorang pada tempatnya. Ia boleh digunakan semata-mata untuk melindungi rambut panjang atau sebagai sebahagian daripada gaya rambut yang rumit. Bukti terawal untuk mendandani rambut boleh dilihat pada ukiran "patung Venus" seperti Venus dari Brassempouy dan Venus dari Willendorf. Penciptaan gaya rambut yang berbeza, terutamanya dalam kalangan wanita, nampaknya biasa kepada semua budaya dan semua tempoh dan banyak masyarakat dahulu, dan semasa, menggunakan penyepit rambut.

Penyepit rambut buatan logam, gading, gangsa, kayu berukir, dsb. digunakan di Mesir purba untuk mendapatkan gaya rambut dihias.[1] Penyepit rambut sedemikian, seperti yang ditemui di kubur, merupakan kebanyakannya objek mewah dalam kalangan orang Mesir dan kemudiannya orang Yunani, Etruscan, dan Rom. Kejayaan besar datang pada 1901 dengan penciptaan penyepit rambut lingkaran oleh pencipta New Zealand Ernest Godward. Ini adalah pendahulu klip rambut.

Jepit rambut mungkin hiasan dan bertatahkan permata dan perhiasan, atau mungkin bersifat utilitarian, dan direka agar hampir tidak kelihatan semasa memegang gaya rambut di tempatnya. Sesetengah penyepit rambut ialah pin lurus tunggal, tetapi versi moden lebih berkemungkinan dibina daripada panjang wayar berbeza yang dibengkokkan separuh dengan hujung berbentuk U dan beberapa kekusutan di sepanjang dua bahagian bertentangan. Pin yang siap mungkin berbeza dari dua hingga enam inci panjang terakhir. Panjang wayar membolehkan penempatan dalam beberapa reka bentuk gaya rambut untuk mengekalkan sifat pada tempatnya. Kekusutan membolehkan pin bertahan semasa pergerakan biasa.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Fletcher Joann, University (2016). "The Egyptian Hair Pin: practical, sacred, fatal". Internet Archaeology (42). doi:10.11141/ia.42.6.5.