Percetakan digital

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Percetakan digital ialah kaedah mencetak daripada imej berasaskan digital terus kepada pelbagai media.[1] Ia biasanya merujuk kepada pencetakan profesional di mana kerja kecil daripada penerbitan atas meja dan sumber digital lain dicetak menggunakan pencetak laser atau inkjet format besar dan/atau isipadi tinggi.

Percetakan digital mempunyai kos setiap halaman yang lebih tinggi daripada kaedah percetakan mengimbangi yang lebih tradisional, tetapi harga ini biasanya diimbangi dengan mengelakkan kos semua langkah teknikal yang diperlukan untuk membuat plat cetakan. Ia juga membenarkan pencetakan atas permintaan, masa pemulihan yang singkat dan juga pengubahsuaian imej (data pembolehubah) yang digunakan untuk setiap tera.[2] Penjimatan dalam tenaga kerja dan keupayaan mesin penekan digital yang semakin meningkat bermakna percetakan digital mencapai tahap di mana ia boleh menandingi atau menggantikan keupayaan teknologi percetakan mengimbangi untuk menghasilkan cetakan yang lebih besar bagi beberapa ribu helaian pada harga yang rendah.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ David Whitbread (2009). The Design Manual. University of New South Wales Press. m/s. 312. ISBN 978-1-74223-000-9 – melalui Google Books.
  2. ^ William E. Kasdorf (2003). The Columbia Guide to Digital Publishing. Columbia University Press. m/s. 320. ISBN 978-0-231-12499-7 – melalui Google Books.
  3. ^ Marianne Hörlesberger; Mohamed El-Nawawi; Tarek M. Khalil (2007). Challenges in the Management of New Technologies. World Scientific. m/s. 493. ISBN 978-981-270-855-7 – melalui Google Books.