Perfileman Timur Tengah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Salah Zulfikar dan Soad Hosny dalam Money and Women, filem Mesir yang dikeluarkan pada 1960.

Perfileman Timur Tengah, sinema Timur Tengah, atau pawagam Timur Tengah secara kolektif merujuk kepada industri filem di Asia Barat dan sebahagian Afrika Utara. Mengikut takrifan, ia merangkumi industri filem Mesir, Iran, Bahrain, Iraq, Israel, Jordan, Kuwait, Lubnan, Palestin, Oman, Qatar, Arab Saudi, Syria, Emiriah Arab Bersatu, dan Yaman. Oleh itu, industri filem negara-negara ini juga merupakan sebahagian daripada perfileman Asia, atau dalam kes Mesir, Afrika.

Sejak penubuhan perfileman di Eropah dan Amerika Syarikat, ramai orang beranggapan bahawa perfileman di Timur Tengah tiba lebih lewat daripada Perfileman Barat. Walau bagaimanapun, didapati bahawa perfileman dibawa masuk ke kebanyakan negara Arab pada awal abad ke-20 oleh Pathé Frères atau Lumière Bersaudara. Akhirnya menjelang 1950-an, perfileman Mesir telah dan masih menjadi industri filem Arab dan Timur Tengah yang mendominasi utama dan ini menyebabkan banyak negara Timur Tengah yang lain menggabungkan konvensyen Mesir ke dalam filem mereka sendiri.

Setiap negara Timur Tengah mempunyai budaya perfileman yang berbeza dan tersendiri yang berbeza dalam kedua-dua sejarah dan infrastruktur. Komponen sejarah termasuk peristiwa penting dan titik pencetus yang membawa kepada permulaan atau kemunculan perfileman di Timur Tengah. Komponen infrastruktur mentakrifkan institusi dan/atau sistem semasa yang sedia ada yang memudahkan pembiayaan/pembangunan/pameran perfileman, di peringkat tempatan atau antarabangsa.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]