Perhimpunan Persatuan Turki Amerika

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Perhimpunan Persatuan Turki Amerika (ATAA), dicipta pada tahun 1979,[1] ialah organisasi payung yang tujuannya dinyatakan adalah untuk menggalakkan kerjasama antara organisasi sosial dan budaya Amerika Turki di sekitar Amerika Syarikat. ATAA memberitahu masyarakat Turki Amerika tentang cara untuk memupuk hubungan Turki-Amerika dan menggalakkan pandangan positif tentang Turki. Organisasi itu juga terkenal dengan tindakan undang-undang yang tidak berjaya dengan alasan untuk memasukkan penafian genosid Armenia sebagai pandangan alternatif yang sah dalam kurikulum pendidikan AS.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

ATAA pada mulanya ditubuhkan oleh negara Turki pada tahun 1979 untuk menentang lobi Armenia di Amerika Syarikat, menerima pembiayaan daripada kerajaan Turki.[2]

ATAA menjalankan bengkel pendidikan dan seminar dan persidangan mengenai isu politik, sosial dan ekonomi mengenai Turki, menjalankan acara kebudayaan mempromosikan warisan budaya Turki, dan menerbitkan bahan rujukan mengenai Turki dan masyarakat Turki Amerika.

Aktiviti termasuk seminar pendidikan untuk komuniti Turki Amerika mengenai advokasi dan kepimpinan sivik; persidangan mengenai isu politik, sosial dan ekonomi yang berkaitan dengan hubungan Turki dan AS Turki; dan acara kebudayaan untuk mempromosikan tradisi, seni dan warisan Turki.

ATAA menerbitkan bahan rujukan mengenai isu-isu mengenai masyarakat Turki Amerika. Salah satu penerbitannya ialah majalah suku tahunan "The Turkish American".

Penafian pembunuhan beramai-ramai Armenia[sunting | sunting sumber]

Ahli sosiologi dan profesor Turki di University of Michigan, Fatma Müge Göçek, menyatakan bahawa "Kedua-dua ATAA dan cabangnya, Forum Turki, menyediakan propaganda anti-Armenia dan juga mengganggu ulama, seperti saya, yang enggan berbuat demikian."[2] Organisasi itu menentang pengajaran tentang pembunuhan beramai-ramai Armenia di sekolah dan universiti AS dan telah memfailkan tindakan undang-undang yang tidak berjaya dengan alasan bahawa Pindaan Pertama memerlukan penafian pembunuhan beramai-ramai Armenia diajar sebagai pandangan alternatif yang sah.[2] Pada tahun 2007 ketua organisasi mengutuk pengiktirafan pembunuhan beramai-ramai Armenia oleh Liga Anti Fitnah.[3]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Akcapar, S.K. (2013). Turkish Immigrants in Western Europe and North America: Immigration and Political Mobilization. Taylor & Francis. m/s. 38. ISBN 9781135754167. Dicapai pada 2014-11-23.
  2. ^ a b c Göçek, Fatma Müge (2015). Denial of Violence: Ottoman Past, Turkish Present and Collective Violence Against the Armenians, 1789-2009 (dalam bahasa Inggeris). Oxford University Press. m/s. 448, 465. ISBN 978-0-19-933420-9.
  3. ^ "Jewish group recognizes Armenian genocide". Los Angeles Times. 23 August 2007. Dicapai pada 9 July 2020.