Perjanjian Bulan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Perjanjian Bulan
Perjanjian Mentadbir Aktiviti Negara di Bulan dan Badan Angkasa Lain
Ditandatangani18 Disember 1979 di New York, AS
Berkuat kuasa
11 Julai 1984
Syarat5 ratifikasi
Penandatangan11[1]
Pihak18[2][1] (setakat Januari 2022)
Pemegang simpanan
Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu
Moon Treaty di Wikisumber
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Perjanjian Mentadbir Aktiviti Negara di Bulan dan Badan Angkasa Lain,[3][4] lebih dikenali sebagai Perjanjian Bulan, ialah perjanjian pelbagai hala yang mengubah bidang kuasa semua benda angkasa (termasuk orbit di sekeliling badan tersebut) ke negara peserta. Oleh itu, semua aktiviti akan mematuhi undang-undang antarabangsa, termasuk Piagam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Ia belum disahkan oleh mana-mana negara yang terlibat dalam penerbangan angkasa lepas manusia yang dilancarkan sendiri (cth. Amerika Syarikat, Rusia (bekas Kesatuan Soviet), Republik Rakyat China) sejak penubuhannya pada 18 Disember 1979, dan oleh itu ia mempunyai sedikit atau tiada relevan dalam undang-undang antarabangsa.[5] Setakat Januari 2022, sebanyak 18 negeri ialah pihak dalam perjanjian itu.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Agreement governing the Activities of States on the Moon and Other Celestial Bodies". United Nations. Dicapai pada 2014-12-05.
  2. ^ "Agreement Governing the Activities of States on the Moon and Other Celestial Bodies". United Nations Office for Disarmament Affairs. Dicapai pada 2013-05-16.
  3. ^ Agreement Governing the Activities of States on the Moon and Other Celestial Bodies.
  4. ^ Agreement Governing the Activities of States on the Moon and Other Celestial Bodies, Dec. 5, 1979, 1363 U.N.T.S. 3
  5. ^ "Institutional Framework for the Province of all Mankind: Lessons from the International Seabed Authority for the Governance of Commercial Space Mining.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Karya berkenaan Moon Treaty di Wikisumber