Perusahaan pintar

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Perusahaan Pintar (Intelligent enterprise) ialah sebuah pendekatan pengurusan yang menggunakan teknologi dan paradigma (pemikiran) perkhidmatan baharu kepada cabaran untuk meningkatkan prestasi perniagaan. Konsep itu, seperti yang dinyatakan dalam buku mani James Brian Quinn Intelligent Enterprise menyatakan bahawa intelek adalah sumber teras dalam menghasilkan dan menyampaikan suatu perkhidmatan. Pendekatan ini dirujuk dalam jargon perniagaan sebagai Pengurusan Pengetahuan (Knowledge Management).

Paradigma[sunting | sunting sumber]

Paradigma ini menyerlahkan bahawa dalam dunia kini, sistem yang sangat pintar adalah kunci untuk mengembangkan industri, tetapi persediaan organisasi yang betul adalah diperlukan terlebih dahuu. Penyusunan organisasi termasuklah "penyelesaian masalah secara autonomi, mencari penyelesaian secara bijak dan mengambil apa sahaja tindakan yang diperlukan".[1]

Pengurus harus menyediakan persekitaran kerja yang memuaskan, mengurangkan pertelingkahan, dan memberi tenaga dalam syarikat. [2] Dengan penyumberan luar kurang fungsi teras kepada vendor unggul, firma akan menjadi lebih terpusat dalam komponen teras.[3] Walau bagaimanapun, sejauh mana perusahaan pintar itu boleh berjaya bergantung pada "kecekapan seseorang dan keupayaan operasinya" [4] seperti, struktur, dasar dan sistem. Untuk mencapai kejayaan yang luar biasa, gabungan penggunaan kecerdasan dan maklumat persaingan persekitaran adalah penting.

Contoh dalam kehidupan sebenar[sunting | sunting sumber]

Honda[sunting | sunting sumber]

Semasa syarikat Honda bermula, ia bersaing dengan syarikat seperti Toyota dan pengeluar Jepun yang lain – walau bagaimanapun, penyumberan luar untuk kebanyakan komponennya untuk mencapai skala ekonomi yang tinggi dan semata-mata memberi tumpuan kepada pembangunan dan pengeluaran operasi pembuatannya menjadikannya berjaya – di samping membangunkan pasukan kepimpinan yang teratur.[5]

Apple[sunting | sunting sumber]

Semasa Apple diperkenalkan kepada persekitaran komputer yang sangat kompetitif, produk Apple dijual pada harga kira-kira $2000 tetapi kos kurang daripada $500, kerana lebih 70% daripada komponennya adalah daripada sumber luar.[6] Sebaliknya, Apple memberi tumpuan kepada reka bentuk, logistik, perisian dan pemasangan produk. Disebabkan penumpuan hanya beberapa perkhidmatan menambah pengetahuan, Apple berjaya naik ke puncak pasaran PC yang sangat kompetitif dan mencapai jualan yang hebat.[7]

Kelebihan perusahaan pintar[sunting | sunting sumber]

Gupta menyatakan bahawa lebih banyak maklumat yang tersedia akan membawa kepada pembuatan keputusan yang lebih baik dan dengan itu, akan memberi manfaat dari segi ekonomi makro.[7] Pada tahun 1990-an, pelaksanaan teknologi baharu telah menghasilkan tahap produktiviti yang tinggi ini – justeru, membantu ekonomi makro kerana ia membolehkan pertumbuhan yang lebih pantas dan inflasi yang lebih rendah. Sebaliknya, pertumbuhan ekonomi yang lebih pantas membawa kepada gaji benar yang lebih tinggi dan pengurangan kadar pengangguran.

Selain memberi manfaat kepada matlamat ekonomi makro, ia juga dapat memberi impak yang besar dalam industri. Oleh kerana akses kepada maklumat menjadi lebih mudah, ia membantu industri melihat permintaan dan penawaran mereka diantara aktiviti pengeluaran. Oleh itu, pengurangan permintaan produk dan tahap inventori yang lebih ketat biasanya dapat dijangkakan.

Gupta memisahkan kelebihan Perusahaan Pintar kepada 3 jenis tahap berbeza: (1) Operasi, (2) Taktikal dan (3) Strategi. [7]

Operasi: Dalam pandangan operasi, perusahaan pintar menetapkan sebuah platform yang mengautomasikan proses dan membenarkan akses kepada semua jenis maklumat data yang mungkin telah tersebar secara fizikal dan logik pada suatu ketika.

Taktikal: Secara taktikalnya, ia membantu dalam membuat keputusan yang lebih baik kerana maklumat mudah diakses dan juga boleh mengurangkan tempoh yang diambil untuk membuat suatu keputusan.

Strategi: Pengurangan masa operasi menggalakkan pengurangan kos operasi sekali gus membawa kepada perkhidmatan pelanggan yang lebih baik. Di samping itu, pembuatan keputusan perniagaan yang lebih kompleks dapat dibuat mengikut strategi taktikal yang lebih baik.

Had perusahaan pintar[sunting | sunting sumber]

Walau bagaimanapun, seperti semua teori perniagaan, terdapat batasan. Palmer, seorang pelajar Ph.D, telah mendapati bahawa syarikat dan perniagaan dibutakan pada hakikat bahawa untuk membolehkan perusahaan pintar bekerja, ia adalah dalaman dan luaran perniagaan, yang perlu bekerjasama. Bahagian dalaman perniagaan termasuklah yang berikut: perancangan strategik daripada pengurusan, kecekapan sumber, peluang, proses dan interaksi dengan alam sekitar.[8] Sebaliknya, yang kedua akan termasuk yang seperti ekonomi umum – tekanan ekonomi, penggabungan dan pengambilalihan syarikat – secara jelas boleh memberi kesan secara dalaman.

Adalah penting untuk mengambil perhatian bahawa manusia itu sendiri adalah suatu kecerdasan di sebalik sistem teknologi dan untuk mengesahkan kesahihannya masih sangat terhad. Manusia mempunyai banyak kualiti yang berbeza dengan aparatus teknologi (secara psikologi dan sosiologi), yang perlu diambil kira. Oleh itu, mengehadkan teori ini kepada pendekatan teknologi tidak seharusnya menjadi tumpuan yang tunggal untuk sesebuah syarikat. [8]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Thannhuber, Markus J. (2004). The Intelligent Enterprise: Theoretical Concepts and Practical Implications. Germany: Physica-Verlag Heidalberg.
  2. ^ Quinn, James Brian (1992). Intelligent Enterprise: A knowledge and service based paradigm. United States of America: The Free Press.
  3. ^ Wiig, Karl M. (2007). The Intelligent Enterprise and Knowledge Management. Texas: Knowledge Research Institute, Inc.
  4. ^ Yingzhao, Ming; Dexiong, Feng. Research on the Intelligent Enterprise Based on Intelligent Behaviour. Proceedings of the 7th International Conference on Innovation & Management. Wuhan, P.R.China: School of Management, Wuhan University of Technology.
  5. ^ Quinn, James Brian (1999). "Strategic Outsourcing: Leveraging Knowledge Capabilities". MIT Sloan Management Review. Dicapai pada 21 October 2014.
  6. ^ Choo, Chun Wei (1995). Information Management for the Intelligent Organization. Medford, New Jersey: Information Today/Learned Information.
  7. ^ a b c Gupta, Jatinder N. D.; Sharma, Sushil Kumar (2004). Intelligent Enterprises of the 21st Century. London: Idea Group Publishing. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "GS2004" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  8. ^ a b Palmer, Kent D. (2007). Exploring Intelligent Enterprise System Limitations. CA: INCOSE. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "Palmer2007" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza

Pautan luar[sunting | sunting sumber]