Phil Keoghan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Phil Keoghan

MNZM
Keoghan pada 2015
Kelahiran
Philip John Keoghan

(1967-05-31) 31 Mei 1967 (umur 56)
PekerjaanPengacara televisyen
Tahun aktif1990 – kini
Kredit yang dikenali
The Amazing Race (CBS)
No Opportunity Wasted (Discovery Channel)
Explorer (National Geographic)
PasanganLouise Rodrigues
Anak-anakElle Keoghan (b. 1995)
Ibu bapaElizabeth "Beth" Keoghan
John Keoghan
SaudaraAndrew Keoghan (adik)
Ruth Keoghan Cooper (adik)

Philip John Keoghan MNZM (/ˈkɡən/; lahir 31 Mei 1967) ialah seorang personaliti televisyen New Zealand, paling dikenali sebagai pengcara versi AS The Amazing Race di CBS, sejak kemunculan sulung pada 2001. Beliau juga pencipta dan hos No Opportunity Wasted, yang telah diterbitkan di Amerika Syarikat, New Zealand, dan Kanada. Pada tahun 2016, beliau telah terlibat dengan memenangi sepuluh Anugerah Emmy Primetime yang berkaitan dengan karyanya di The Amazing Race, di mana rancangan itu berturut-turut memenangi Outstanding Reality-Competition Program sebanyak tujuh kali.[1]

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Keoghan dilahirkan di Lincoln, sebuah bandar satelit Christchurch, New Zealand.[2] Kerana kerjaya bapanya, Keoghan menghabiskan sebahagian besar zaman kanak-kanaknya di Antigua dan Kanada.[3] Keluarganya telah kembali ke Christchurch pada waktu beliau berada di sekolah menengah,[3] dan selepas itu, beliau menghadiri St Andrew's College, Christchurch.[2]

Televisyen[sunting | sunting sumber]

Keoghan telah bekerja di lebih dari tujuh puluh negara sebagai pengacara, penerbit, penulis, dan jurukamera televisyen. Beberapa rancangan TV yang Keoghan telah terlibat termasuk:

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Nominees/Winners". Dicapai pada 6 July 2016.
  2. ^ a b Gadd, David (27 February 2011). "Spirits 'will not be crushed'". Fairfax New Zealand. Dicapai pada 28 February 2011.
  3. ^ a b "Phil Keoghan". NZ On Screen. Dicapai pada 5 July 2016.
  4. ^ Phil Keoghan [@PhilKeoghan] (29 July 2017). ".@AmazingRaceCBS fans this Monday Animated #Philiminator hosts the #BitchinRace #browsie #ReadYourClue…" (Twit) – melalui Twitter.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]