Politeknik Industri Pemprosesan Perabot dan Kayu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
pandangan belakang kampus politeknik industri perabot dan pemprosesan kayu

Politeknik Industri Perabot Dan Pemprosesan Kayu atau yang lebih dikenal polifurneka ialah sebuah kolej negeri yang terdapat di Kabupaten Munang, Jawa Tengah, Indonesia yang berada di bawah naungan Kementerian Perindustrian Republik Indonesia.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pendirian Politeknik Industri Perabot dan Pemprosesan Kayu berdasarkan Surat Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi Nombor B/408/M.KT.01/2018 Tanggal 8 jun 2018 tentang persetujuan pembentukan Politeknik Industri Perabot dan Pemprosesan Kayu, dan Surat Keputusan Menteri Penyelidikan, Teknologi dan Pendidikan Tinggi Republik Indonesia Nombor 538/KPT/I/ 2018 Tentang Izin Pembukaan Program Pengajian dalam Rangka Pendirian Politeknik Industri Perabot dan Pemprosesan Kayu Di Kabupaten Munang yang diselenggarakan oleh Kementerian Perindustrian. Tiga program pengajian yang disetujui untuk diselenggarakan ialah Teknik Pengeluaran Perabot, Reka Industri Perabot dan Pengurusan Perniagaan Perabot.

Politeknik Industri Perabot dan Pemprosesan Kayu sebagai salah satu penganjur pendidikan vokasi industri berbasis kompetensi di bawah Kementrian Perindustrian, semasa ini terus menerus melakukan pelbagai usaha untuk menghasilkan tenaga kerja industri yang berkebolehan dibidangnya. Pelbagai dasar strategik yang telah berjaya dilakukan pada tempoh selanjutnya akan terus dikembangkan demi menguatkan peran Kementrian Perindustrian terutamanya lembaga pendidikan vokasi industri untuk menghasilkan tenaga kerja industri yang berdaya saing. Dasar strategik yang akan dilakukan untuk tempoh 1 (satu) tahun ke hadapan (2018) merujuk pada dasar strategik Pusat Pendidikan dan Latihan Industri (Pusdiklat) Kementerian Perindustrian sebagai induk pertubuhan Politeknik Industri Perabot dan Pemprosesan Kayu.

Dasar Strategi[sunting | sunting sumber]

Dasar Strategi Politeknik Industri Perabot dan Pemprosesan Kayu akan mengkhususkan pada penyelenggaran pendidikan vokasi pembangunan Politeknik Industri Perabot dan Pemprosesan Kayu dalam jangka panjang (15 tahun) akan mengikuti dari perkembangan global. Pada masa itu, Masyarakat akan mempunyai penghasilan yang meningkat, daya beli masyarakat juga menjadi lebih besar, dan dengan syarat yang lebih kompleks. Artinya masyarakat jadi mampu untuk membeli sesuatu namun dengan pelbagai syarat yang diajukan seperti syarat berkait dengan kesihatan produk dan kegunaan bahan semulajadi. Masyarakat juga lebih memerhatikan keberlangsungan sumber daya alam yang digunakan (mesra persekitaran, sustainable). Pada sisi lainnya, Masyarakat akan lebih menyukai sesuatu yang serba automatik, sehingga perkhidmatan menjadi lebih cepat, dan lebih mudah. Dari segi jenis, Masyarakat akan cenderung memerlukan kayu komposit berbanding kayu solid kerana lebih ekonomik, mesra persekitaran, lebih menarik dari sisi tampilan. Sistem dagangan akan dilakukan secara langsung (business to costumers) dan Industry furniture akan lebih mengutamakan pasar domestik.

Dari sisi industry furniture, pertandingan antar syarikat dalam membuat produk- produk furniture yang berkualiti akan semakin tinggi dan syarat/keinginan customer semakin terperinci. Sehingga syarikat perlu meningkatkan pengeluaran dengan menggunakan system pengeluaran dan labour secara efektif dan berkesan, menggunakan enjin-enjin, peranti uji, dan alat-alat lainnya yang bekerja secara automatik dan digital.serta akan memilih material yang sustain serta tidak merosak persekitaran. Industri juga diharapkan mampu membuat produk-produk yang bersifat fleksibel dan multifungsi.

Lulusan Politeknik diharapkan akan memilki pengetahuan dan skill untuk menduduki kedudukan head of section sehingga mereka perlu mampu menetapkan pekerja lainnya dengan kompetensi yang pelbagai. Lulusan perlu mampu menjawab perkembangan dunia industri furniture dengan mempunyai keunggulan dalam inovasi disain furniture, mempunyai skill yang pelbagai (Multi competency), Kemampuan analisis untuk pemilihan bahan baku, analisis proses pengerjaan, analisis kualiti, kemampuan bekerjasama, kepemimpinan, dan mempunyai attitude/soft skill lainnya yang sesuai dengan keperluan industri,

Politeknik Industri Perabot dan Pemprosesan Kayu perlu mempersiapkan metodologi pembelajaran untuk menghasilkan lulusan yang sesuai dengan keperluan industry dengan mempersiapkan enjin dan peralatan penyokong yang selangkah lebih maju dari industry, meningkatkan kompetensi pensyarah, Updating bahan ajar sesuai dengan perkembangan zaman. Harapannya, lulusan mempunyai kemampuan analisis dan skill tentang pengeluaran produk furniture seperti, menghasilaksn produk berkualiti, harga murah, dan masa pengerjaannya cepat (tercapai keberkesanan dan kecekapan). Pelajar juga sentiasa diberikan keadaan dan suasana seperti di industry dan Politeknik perlu menganjurkan Magang Industri Sehingga mereka akan terbiasa dengan keadaan tersebut. Selain itu, pembentukan Soft skill perlu diperhatikan. Hal ini dimaksudkan untuk melatih kompetensi kelakuan/attitude agar pelajar mempunyai attitude sesuai keperluan industri. Pelajar juga dibekali kemampuan berwirausaha.

Jurusan[sunting | sunting sumber]

Program Pengajian Teknik Pengeluaran Perabot[sunting | sunting sumber]

Sasaran Kompetensi Kerja pelajar selepas menjalani masa perkuliahan: Mampu menyusun rancangan pengeluaran, mengira kos pengeluaran, mengendalikan inventori, melakukan supervisi TAHUN I: SEBAGAI PENGENDALI PENGELUARAN, mampu membaca gambar kerja, melakukan pembahanan, membuat komponen/elemen perabot, dan melakukan assembling TAHUN II: SEBAGAI KETUA REGU, mampu melakukan pekerjaan finishing perabot, melakukan penyelenggaraan peralatan dan enjin pengeluaran, mengendalikan kualiti, serta melakukan supervise TAHUN III: SEBAGAI KAKITANGAN PPIC ATAU SUPERVISOR, mampu menyusun rancangan pengeluaran, mengira kos pengeluaran, mengendalikan inventori, melakukan supervisi

Program Pengajian Reka Perabot Reka Perabot Polifurneka[sunting | sunting sumber]

Sasaran Kompetensi Kerja pelajar selepas menjalani masa perkuliahan: Mampu membuat rancangan reka perabot multifungsi dengan gabungan bahan dan membuat prototype TAHUN I: SEBAGAI DRAFTER, mampu mampu membuat gambar bentuk, gambar teknik, menggunakan aplikasi CAD 2 D, mengetahui pembinaan perabot, ergonomi dan antropometri serta estetika bentuk TAHUN II: SEBAGAI PENOLONG PEREKA, Mampu membuat rancangan reka perabot sederhana, membuat mock up dan membuat rancangan perabot set untuk satu ruangan TAHUN III: SEBAGAI JUNIOR PEREKA, mampu merancang perabot multifungsi dengan gabungan bahan dan membuat prototype

Program Pengajian Pengurusan Perniagaan Industri Perabot[sunting | sunting sumber]

Sasaran Kompetensi Kerja pelajar selepas menjalani masa perkuliahan: Mampu merancang dan melakukan pengurusan di bidang personalia, umum, pemasaran, logistik dan kewangan TAHUN I: SEBAGAI KAKITANGAN PENTADBIRAN, Mampu melakukan pentadbiran perkantoran personalia, umum, pemasaran, logistik, dan kewangan TAHUN II: SEBAGAI PENGELOLA/PENOLONG SUPERVISOR, mampu melaksanakan fungsi pengurusan / pengurusan personalia, umum, pemasaran, logistik, dan kewangan TAHUN III: SEBAGAI PENOLONG PENGURUS/SUPERVISOR, mampu merancang dan melakukan pengurusan di bidang personalia, umum, pemasaran, logistik dan kewangan

Visi Dan Misi[sunting | sunting sumber]

Politeknik Industri Perabot dan Pemprosesan Kayu menjadi role model pendidikan sektor industri perabot dan pemprosesan kayu yang menjadi pijakan bagi pengakuan internasional pada tahun 2030

Misi[sunting | sunting sumber]

  • Sebagai pembekal sumber daya manusia industri yang berkebolehan untuk mengisi celah pengurusan peringkat menengah bagi Industri Perabot dan Pemprosesan Kayu.
  • Sebagai penghasil lulusan yang berkebolehan dengan ilmu kewirausahaan, pengetahuan dan kemahiran yang diperlukan untuk memenuhi keperluan Industri Perabot dan Industri Kayu di persekitaran yang dinamik.
  • Untuk menciptakan persekitaran pembelajaran yang didedikasikan untuk mengejar keunggulan dalam pendidikan dan latihan vokasional teknikal didasari prinsip-prinsip pembangunan berterusan. Untuk melakukan itu, Politeknik sentiasa menggalakkan reka inovatif, pemikiran kritikal, harga diri, disiplin, kasih sayang, integriti, dan akauntabiliti.

Tujuan[sunting | sunting sumber]

Dalam mewujudkan visi dan melaksanakan misinya, Politeknik Perabot menetapkan tujuan iaitu sebagai pembekal sumber daya manusia industri yang berkebolehan untuk mengisi celah pengurusan peringkat menengah di Industri Perabot dan Pemprosesan Kayu Hal-hal yang dilakukan untuk mencpai tujuan tersebut ialah:

  1. Menciptakan persekitaran belajar dan bekerja yang sihat dan aman, yang dikelola secara berkesan.
  2. Mendidik dan melatih pelajar untuk kedudukan ketua seksi di industri perabot dan pemprosesan kayu.
  3. Menguatkan kerjasama sektor privat di seluruh tingkatan dan melibatkan industri ke dalam kegiatan pendidikan dan latihan.