Portal:Chile/Selected article/1

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Antarctica adalah benua Bumi paling selatan, yang atasnya Kutub Selatan. Ia terletak di hemisfera selatan, hampir keseluruhannya selatan Antartika Circle, dan dikelilingi oleh Lautan Selatan. Di 14.4 million km² (5.4 million sq mi), ia adalah benua yang kelima terbesar di kawasan selepas Asia, Afrika, Amerika Utara dan Amerika Selatan. 98% daripada Antartika diliputi ais, yang rata-rata sekurang-kurangnya 1.6 kilometer (1.0 & nbsp; mi) dalam ketebalan.

Rata-rata, Antartika adalah paling sejuk, benua paling kering dan windiest, dan mempunyai purata ketinggian tertinggi semua benua. Oleh kerana terdapat sedikit hujan, kecuali atas pantai, pedalaman benua teknikal terbesar padang pasir di dunia. Tiada penduduk tetap manusia dan tidak ada bukti mana-mana penduduk pra-sejarah asli sedia ada atau. Hanya sejuk disesuaikan tumbuh-tumbuhan dan haiwan hidup di sana, termasuk penguin s anjing laut, lumut es, liken, dan pelbagai jenis alga.

Nama Antartika adalah rumi versi bahasa Greek sebatian perkataan Αntarktiké (Aνταρκτική), yang bermaksud "Bertentangan yang Artik". Walaupun mitos dan spekulasi tentang Terra Australis ("Tanah Selatan") tarikh kembali ke zaman kuno, penglihatan pertama disahkan benua biasanya diterima telah berlaku pada tahun 1820 oleh ekspedisi Rusia Mikhail Lazarev dan Fabian Gottlieb von Bellingshausen. Walau bagaimanapun, benua kekal sebahagian besarnya diabaikan untuk sepanjang abad ke-19 kerana persekitaran bermusuhan, kekurangan sumber, dan pengasingan.

Perjanjian Antartika telah ditandatangani pada tahun 1959 oleh dua belas negara; setakat ini, empat puluh lima negara telah menandatangani perjanjian tersebut. Perjanjian itu melarang aktiviti ketenteraan dan perlombongan mineral, menyokong penyelidikan saintifik, dan melindungi ecozone di benua itu. Eksperimen berterusan dijalankan oleh lebih daripada 4,000 saintis dari pelbagai warganegara dan dengan kepentingan penyelidikan yang berbeza.