Portal:Israel/Pilihan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Eliezer Ben-Yehuda, para pemula penghidupan semula bahasa Ibrani

B. Ibrani (עִבְרִית‎, ‘Ivrit) ialah bahasa Semitik dari keluarga bahasa Afro-Asia yang dituturkan oleh lebih dari tujuh juta orang di Israel dan masyarakat Yahudi sekitar dunia. Di Israel, ia merupakan bahasa de facto dari negeri dan orang tersebut, baik juga menjadi salah satu dari dua bahasa rasmi (bersama dengan B. Arab), dan ia dituturkan oleh majoriti penduduk tersebut.

Teras dari Tanakh (Injil Ibrani תנ"ך) ditulis dalam Ibrani Klasikal, dan banyak dari bentuk kininya terutama dialek dari Ibrani Biblikal yakni ilmiawan percayai berkembang sekitar abad ke-6 SME, dekat usiran Babylonia. Untuk sebab ini, bahasa Ibrani telah dirujuk oleh Yahudi sebagai Lĕshôn Ha-Qôdesh (לשון הקודש‎), "Lidah Suci", sejak zaman purba.

Penghidupan semula bahasa Ibrani sebagai lidah ibunda telah dimulakan oleh usaha dari Eliezer Ben-Yehuda (1858-1922) (אליעזר בן–יהודה). Dia menyertai pergerakan Yahudi kebangsaan dan pada 1881 berpindah ke Palestin, kemudian sebahagian dari Empayar Uthmaniyyah. Dimotivasikan oleh ideal sekeliling dari renovasi dan penolakan dari gaya "shtetl" diaspora, Ben-Yehuda pergi keluar untuk membina alatan dalam membuatkan kesusasteraan dan bahasa liturgikal kepada bahasa tuturan harian. (lagi...)

Cadangkan rencanaArkib