Portal:Robotik/Pengenalan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Robotik adalah sains dan teknologi robot, termasuk reka bentuk, pengeluaran, dan penggunaan. Robotik memerlukan pengetahuan tentang elektronik, mekanik, dan perisian. Seseorang yang bekerja di lapangan adalah sebuah roboticist. Perkataan robot diperkenalkan oleh penulis Republik Czech Karel Capek dalam lakonan ceritanya RUR (Rossum's Universal Robot) (1920), sementara perkataan robot pertama kali digunakan di cetak oleh Isaac Asimov, dalam sains fiksyen ceritanya pendek "alasan yang bukan-bukan" (1941).

Robot adalah sebuah elektro-mekanik atau biomekanik peranti yang boleh melakukan autonomi atau tugas terancang. Robot boleh digunakan untuk melakukan tugas-tugas yang terlalu berbahaya atau sulit bagi manusia, seperti sampah radioaktif bersih-bersih, atau boleh digunakan untuk mengotomatisasi tugas-tugas yang berulang-ulang mindless yang harus dilakukan dengan lebih presisi oleh robot daripada oleh manusia, seperti pengeluaran kereta .

Kata robot digunakan untuk merujuk kepada pelbagai mesin, ciri-ciri umum iaitu bahawa mereka semua mampu gerakan dan boleh digunakan untuk melakukan tugas fizikal. Robot mengambil berbagai bentuk, mulai dari humanoid, yang meniru bentuk manusia dan cara bergerak, ke industri, yang penampilan ditentukan oleh fungsi mereka untuk melakukan. Robot boleh dikumpulkan pada umumnya seperti robot bergerak (misalnya kenderaan autonomi), robot manipulator (misalnya industri robot) dan robot konfigurasi semula sendiri, yang boleh sesuai diri untuk tugas di tangan.Selain itu, Robot boleh dikawal secara langsung oleh manusia, seperti robot bom-pembuangan jauh-terkawal dan lengan robot, atau mungkin bertindak sesuai dengan keputusan mereka sendiri membuat kemampuan, yang disediakan oleh kecerdasan buatan. Namun, sebahagian robot jatuh di antara ekstrem ini, yang dikendalikan oleh komputer pra-diprogramkan.