Proksemik

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Proksemik ialah kajian tentang penggunaan ruang oleh manusia dan kesan kepadatan penduduk terhadap tingkah laku, komunikasi dan interaksi sosial.[1]

Proksemik ialah salah satu daripada beberapa subkategori dalam kajian komunikasi bukan lisan, termasuk haptik (sentuhan), kinesik (pergerakan badan), vokal (parabahasa), dan kronemik (struktur masa).[2]

Edward T. Hall, ahli antropologi budaya yang mencipta istilah ini pada tahun 1963, mendefinisikan proksemik sebagai "pemerhatian dan teori yang saling berkaitan tentang penggunaan ruang oleh manusia sebagai penghuraian khusus budaya". [3] Dalam karya asasnya mengenai proxemics, The Hidden Dimension, Hall menekankan kesan tingkah laku proxemic (penggunaan ruang) pada komunikasi interpersonal . Menurut Hall, kajian proxemics adalah berharga dalam menilai bukan sahaja cara orang berinteraksi dengan orang lain dalam kehidupan seharian, tetapi juga "organisasi ruang di rumah dan bangunan [mereka], dan akhirnya susun atur bandar [mereka]". [4] Proxemics kekal sebagai komponen tersembunyi komunikasi interpersonal yang ditemui melalui pemerhatian dan dipengaruhi kuat oleh budaya.

Jarak manusia[sunting | sunting sumber]

Jarak interpersonal[sunting | sunting sumber]

Edward T. Hall menggambarkan jarak interpersonal manusia (jarak relatif antara manusia) dalam empat zon berbeza:

  1. Ruang intim
  2. Ruang peribadi
  3. Ruang sosial
  4. Ruang awam

Mendatar[sunting | sunting sumber]

Carta yang menggambarkan jarak interpersonal manusia Edward T. Hall, menunjukkan jejari dalam kaki dan meter
  • Jarak intim untuk memeluk, menyentuh atau berbisik
    • Fasa tutup – kurang daripada satu inci (satu hingga dua cm)
    • Fasa jauh – 6 hingga 18 inci (15 hingga 46 cm)
  • Jarak peribadi bagi interaksi sesama rakan baik atau keluarga
    • Fasa tutup – 1.5 hingga 2.5 kaki (46 hingga 76 cm)
    • Fasa jauh – 2.5 hingga 4 kaki (76 hingga 122 cm)
  • Jarak sosial untuk interaksi sesama kenalan
    • Fasa tutup – 4 hingga 7 kaki (1.2 hingga 2.1 m)
    • Fasa jauh – 7 hingga 12 kaki (2.1 hingga 3.7 m)
  • Jarak awam digunakan untuk pengucapan awam
    • Fasa tutup – 12 hingga 25 kaki (3.7 hingga 7.6 m)
    • Fasa jauh – 25 kaki (7.6 m) atau lebih

Jarak yang mengelilingi seseorang membentuk ruang. Ruang dalam jarak intim dan jarak peribadi dipanggil ruang peribadi. Ruang dalam jarak sosial dan di luar jarak peribadi dipanggil ruang sosial, dan ruang dalam jarak awam dipanggil ruang awam.

Ruang peribadi ialah kawasan di sekeliling seseorang yang mereka anggap dimiliki diri mereka secara psikologi. Kebanyakan orang menghargai ruang peribadi mereka dan berasa tidak selesa, marah atau cemas apabila ruang peribadi mereka diceroboh.[5] Membenarkan seseorang memasuki ruang peribadi dan memasuki ruang peribadi orang lain adalah penunjuk persepsi terhadap hubungan orang tersebut. Zon intim dikhaskan kepada kawan rapat, kekasih, kanak-kanak dan ahli keluarga terdekat. Zon lain pula digunakan bagi perbualan dengan rakan, kenalan dan dalam perbincangan kumpulan. Zon selanjutnya dikhaskan bagi orang awam lain, kumpulan baru ditubuhkan dan kenalan baru. Zon keempat pula digunakan dalam ucapan, syarahan dan teater; pada asasnya, jarak awam ialah julat yang dikhaskan bagi khalayak yang lebih besar.[6]

Memasuki ruang peribadi seseorang biasanya menunjukkan keakraban dan kadangkala keintiman. Walau bagaimanapun, dalam masyarakat moden, terutamanya dalam komuniti bandar yang sesak, pengekalan ruang peribadi adalah sukar, contohnya apabila berada di dalam kereta api, lif atau jalan sesak. Ramai orang mendapati jarak fizikal sedemikian mengganggu dan tidak selesa daripada segi psikologi,[5] walaupun ia diterima sebagai fakta dalam kehidupan moden. Dalam keadaan yang tidak peribadi dan sesak, hubungan mata cenderung untuk dielakkan. Walaupun di tempat sesak, memelihara ruang peribadi adalah penting, dan hubungan intim serta seksual seperti dan meraba ialah sentuhan fizikal yang tidak boleh diterima.

Ruang peribadi seseorang dibawa bersama ke mana sahaja mereka pergi. Ia adalah suatu bentuk wilayah yang paling tidak dilanggar. [7] Jarak badan dan postur, menurut Hall, adalah tindak balas yang tidak disengajakan kepada julat atau anjakan deria, seperti perubahan halus dalam bunyi dan nada suara seseorang. Jarak sosial antara diri mempunyai kaitan ketara dengan jarak fizikal, seperti jarak intim dan peribadi, mengikut persempadanan seperti di bawah. Hall tidak bermaksud bahawa ukuran ini menjadi garis panduan mutlak yang diterjemahkan tepat menjadi tingkah laku manusia, tetapi sebaliknya merupakan sistem untuk mengukur kesan jarak pada komunikasi, dan bagaimana kesannya berbeza antara budaya dan faktor persekitaran yang lain.

Menegak[sunting | sunting sumber]

Jarak yang dinyatakan di atas adalah jarak mendatar. Terdapat juga jarak menegak yang menyampaikan sesuatu antara manusia. Walau bagaimanapun, dalam kes ini, jarak menegak sering difahami sebagai darjat penyampaian tahap penguasaan atau subordinan dalam perhubungan. Melihat ke atas atau bawah pada orang lain boleh dianggap secara literal dalam banyak kes, yakni, orang yang lebih tinggi menegaskan status yang lebih tinggi.[8]

Guru, dan terutamanya mereka yang bekerja dengan kanak-kanak kecil, harus sedar bahawa pelajar akan berinteraksi dengan lebih selesa dengan seorang guru apabila mereka berada dalam satah menegak yang sama. Dengan cara ini, pemahaman tentang jarak menegak boleh menjadi alat komunikasi guru-murid yang lebih baik. Sebaliknya, seorang ahli disiplin mungkin menggunakan maklumat ini untuk mendapatkan kelebihan psikologi berbanding pelajar yang sukar dikawal.[8]

Pengurusan ruangan[sunting | sunting sumber]

Dua orang yang tidak menjejaskan ruang peribadi masing-masing.
Dua orang dengan ruang peribadi yang terlanggar antara satu sama lain.

Walaupun ruang peribadi menerangkan ruang terdekat yang mengelilingi seseorang, "wilayah" merujuk kepada kawasan yang seseorang itu mungkin "menuntut" dan mempertahankannya terhadap orang lain.[2] Terdapat empat bentuk wilayah manusia dalam teori proksemik, yakni:

  • Wilayah awam: tempat di mana seseorang boleh masuk dengan bebas. Wilayah jenis ini jarang berada dalam kawalan berterusan hanya satu orang. Walau bagaimanapun, orang mungkin datang untuk memiliki kawasan wilayah awam buat sementara waktu.
  • Wilayah interaksi: tempat orang berkumpul secara tidak formal
  • Wilayah rumah: tempat di mana orang sentiasa mempunyai kawalan ke atas wilayah individu mereka
  • Wilayah badan: ruang yang mengelilingi kita

Darjat wilayah yang berbeza ini, sebagai tambahan kepada faktor yang melibatkan ruang peribadi, mencadangkan cara untuk kita berkomunikasi dan menghasilkan jangkaan tingkah laku yang sesuai.[9]

Faktor budaya[sunting | sunting sumber]

Konsep dan darjat ruang peribadi adalah pelbagai mengikut budaya dan keutamaan peribadi. Secara purata, pilihan berbeza dengan ketara antara negara. Satu kajian pada 2017[10] mendapati bahawa keutamaan ruang peribadi berkenaan dengan orang yang tidak dikenali adalah antara lebih daripada 120 cm di Romania, Hungary dan Arab Saudi, dan kurang daripada 90 cm di Argentina, Peru, Ukraine dan Bulgaria.

Adaptasi[sunting | sunting sumber]

Orang ramai membuat pengecualian dan mengubah suai keperluan ruang mereka. Sebilangan perhubungan mungkin membenarkan ruang peribadi diubah suai, termasuk hubungan kekeluargaan, pasangan romantik, persahabatan dan kenalan rapat, di mana terdapat tahap kepercayaan dan pengetahuan peribadi yang lebih tinggi. Ruang peribadi dipengaruhi oleh kedudukan seseorang dalam masyarakat, dengan individu yang lebih mewah mengharapkan ruang peribadi yang lebih besar.[11] Ruang peribadi juga berbeza mengikut jantina dan umur. Lelaki biasanya menggunakan lebih banyak ruang peribadi daripada wanita, dan ruang peribadi mempunyai hubungan positif dengan umur; iaitu ruang peribadi lebih banyak dipakai seiring umur. Kebanyakan orang mempunyai persepsi ruang peribadi yang mantap pada usia 12 tahun.[12]

Fikiran telah dicadangkan bahawa pandemik COVID-19 telah menyebabkan orang ramai mula tidak sukakan pelukan atau jabat tangan. Kesan jangka panjang, jika ada, masih belum dipastikan. Dalam artikel Psychology Today, pengarang Jane Adams membincangkan "gaya sempadan" sebagai cara tingkah laku bersentuhan dengan orang lain. "Sesetengah perubahan dalam cara kita berinteraksi dengan orang lain mungkin bersifat sementara manakala yang lain mungkin bertahan lama," katanya.[13]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Proxemics". Dictionary.com. Dicapai pada November 14, 2015.
  2. ^ a b Moore, Nina (2010). Nonverbal Communication:Studies and Applications. New York: Oxford University Press.
  3. ^ Hall, Edward T. (1966). The Hidden Dimension. Anchor Books. ISBN 978-0-385-08476-5.
  4. ^ Hall, Edward T. (October 1963). "A System for the Notation of Proxemic Behavior". American Anthropologist. 65 (5): 1003–1026. doi:10.1525/aa.1963.65.5.02a00020.
  5. ^ a b Hall, Edward T. (1966). The Hidden Dimension. Anchor Books. ISBN 978-0-385-08476-5.Hall, Edward T. (1966). The Hidden Dimension. Anchor Books. ISBN 978-0-385-08476-5.
  6. ^ Engleberg, Isa N. (2006). Working in Groups: Communication Principles and Strategies. My Communication Kit Series. m/s. 140–141.
  7. ^ Richmond, Virginia (2008). Nonverbal Behavior in Interpersonal Relations. Boston: Pearson/A and B. m/s. 130. ISBN 9780205042302.
  8. ^ a b "Proxemics". www.creducation.org. Dicapai pada 2016-03-29.
  9. ^ Lyman, S.M.; Scott, M.B. (1967). "Territoriality: A Neglected Sociological Dimension". Social Problems. 15 (2): 236–249. doi:10.2307/799516. JSTOR 799516.
  10. ^ Sorokowska, Agnieszka; Sorokowski, Piotr; Hilpert, Peter (22 March 2017). "Preferred Interpersonal Distances: A Global Comparison" (PDF). Journal of Cross-Cultural Psychology (dalam bahasa Inggeris). 48 (4): 577–592. doi:10.1177/0022022117698039. ISSN 0022-0221.
  11. ^ Alessandra, Tony (2000-02-01). Charisma: Seven Keys to Developing the Magnetism that Leads to Success (dalam bahasa Inggeris). New York: Business Plus. m/s. 165–192. ISBN 9780446675987.
  12. ^ Aiello, John R., Aiello, Tyra De Carlo (July 1974). "The Development of Personal Space: Proxemic Behavior of Children 6 through 16". Human Ecology. 2 (3): 177–189. doi:10.1007/bf01531420. JSTOR 4602298.
  13. ^ "Pandemic Proxemics: Is Six Feet Enough?". Psychology Today (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-05-15.