Prowaris

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pertubuhan Profesional Melayu & Pewaris Bangsa
JenisNGO
Ibu pejabatKuala Lumpur,  Malaysia
Penubuhan
PengasasFeriz Omar
Diasaskan2001
Identiti
Orang pentingFeriz Omar (Pengasas/Presiden)
FokusPolitik Ekonomi Sosial
Moto"Kejayaan Melalui Pemikiran Strategik Dan Gerakan Efektif"
Laman sesawangwww.prowaris.org
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

ProWaris adalah singkatan bagi Pertubuhan Profesional Melayu dan Pewaris Bangsa, sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang telah diasaskan oleh Feriz Omar dan rakan-rakannya pada tahun 2001. ProWaris telah bergerak sebagai sebuah pergerakan golongan profesional Melayu yang bertujuan memperjuangkan Agenda Melayu sehingga sekarang.

Peneraju[sunting | sunting sumber]

Perjuangan dan pergerakan Prowaris berlegar di sekitar isu-isu ekonomi yang berkaitan dengan kepentingan Kerajaan dan orang Melayu. Kepemimpinannya dilihat cuba membawa suara ketiga dan kumpulan pendesak di dalam parti UMNO yang lebih mirip kepada kepimpinan Tan Sri Shahrir Abdul Samad yang lebih condong kepada bekas Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad.[1] Prowaris telah bersuara menuntut Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi meletak jawatan di atas kelemahan pimpinannya.[2][3]

Presidennya Feriz Omar dikatakan menuduh orang Melayu bachul dan perlukan keberanian yang menyebabkan mereka banyak melalui isu kepimpinan negara[4]. Namun demikian beliau telah menafikan mengeluarkan kenyataan berkenaan [5]. Presiden Prowaris telah di tuduh sebagai bongkak dan bercakap tak kena tempat [6]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ HermanSamsudeen (7 June 2007). "PROWARIS YANG SEBENARNYA". DEWAN PEMUDA PAS WILAYAH PERSEKUTUAN. Dicapai pada 11 April 2016.
  2. ^ "PROWARIS desak Pak Lah Berundur". Minaq Jinggo. 18 March 2008. Dicapai pada 11 April 2016.
  3. ^ "PROWARIS MENUNTUT PAK LAH LETAK JAWATAN". Malaysia Today. 18 March 2008. Dicapai pada 11 April 2016.
  4. ^ "Melayu Bachul Dan Perlukan Keberanian Feriz Omar Prowaris". Babab.net. 25 Ogos 2015. Dicapai pada 11 April 2016.
  5. ^ AZMAH DAHARI (14 Ogos 2015). "Jangan Dajal Sangat : PROWARIS". BARISAN NASIONAL BACKBENCHERS COUNCIL (BNBBC). Dicapai pada 11 April 2016. no-break space character in |title= at position 20 (bantuan)
  6. ^ mahmod approved by juragan (7 January 2016). "Presiden Prowaris bongkak - bercakap tak kena tempat". Tranungkite. Dicapai pada 11 April 2016.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]