Puan Maharani

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Puan Maharani Nakshatra Kusyala Devi (lahir 6 September 1973) ialah ahli politik Indonesia dari Parti Demokrasi Perjuangan Indonesia (PDI-P) yang menjabat sebagai jurucakap Dewan Perwakilan Rakyat (DPR), sebagai dewan bawahan Indonesia sejak 2019. Beliau ialah wanita pertama dan orang ketiga termuda untuk mengambil alih jawatan secara kekal, berusia 46 tahun ketika bersumpah jawatan. Beliau sebelum ini berkhidmat sebagai Menteri Penyelarasan Pembangunan Manusia dan Hal Ehwal Kebudayaan antara 2014 dan 2019, menjadi menteri penyelarasan wanita pertama dan termuda, hanya berusia 41 ketika beliau mengambil alih jawatan.

Puan adalah anak termuda dan satu-satunya anak perempuan bekas presiden dan pemimpin PDI-P semasa, Sukarno Megawati Sukarnoputri, dan cucu presiden pertama Indonesia, Soekarno. Bapanya, Taufiq Kiemas, ialah seorang ahli politik yang berkhidmat sebagai pembicara Perhimpunan Perundingan Rakyat dari tahun 2009 sehingga kematiannya pada tahun 2013.

Selaku ahli PDI-P, beliau pertama kali dipilih ke Majlis Perwakilan Rakyat pada tahun 2009. Beliau berkhidmat sebagai ketua cabang parti dari 2012 sehingga pilihan beliau sebagai menteri pada 2014 berikutan kenaikan Presiden Joko Widodo dari PDI-P. Beliau adalah salah seorang daripada lapan wanita yang dipilih sebagai menteri. Beliau terpilih semula ke Majlis Perwakilan Rakyat dalam pilihan raya 2019.[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Puan Maharani Heran Wonogiri Puluhan Tahun Kesulitan Air Bersih, Jadi Cambukan Keras untuk Ganjar!". Warta Ekonomi (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2024-01-31.

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.