Pulau Leyte

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pulau Leyte
Geografi
LokasiAsia Tenggara
KepulauanVisayas
Kawasan air terdekat
Luas7,367.6 km2 (2,844.6 bt2)
Pentadbiran
Demografi
Populasi2,188,295
Pop. density297 /km2 (769 /sq mi)

Pulau Leyte adalah sebuah pulau di bahagian timur Filipina, dikumpulkan dalam wilayah Visayas. Keluasannya adalah 7.214 km² dan pada tahun 2000 pulau ini dihuni oleh lebih daripada 1.5 juta penduduk. Banyak dari wilayah pulau ini merupakan hutan dan pergunungan, namun di Lembah Leyte di sebelah timur laut terdapat kegiatan sesuai tanam. Pulau ini dibahagikan kepada dua wilayah: Leyte Selatan dan Wilayah Leyte.

Leyte paling terkenal sebagai tempat berlangsungnya Pertempuran Teluk Leyte semasa Perang Dunia II. Pertempuran ini merupakan pertempuran laut terbesar dalam sejarah dan memainkan peranan penting dalam perebutan kembali Filipina dari Jepun oleh pasukan Bersekutu semasa perang tersebut.

Geografi[sunting | sunting sumber]

Ukuran pulau ini kira-kira 180 kilometer (110 batu) utara-selatan dan kira-kira 65 kilometer (40 batu) pada titik paling luas. Di utara ia hampir menyertai pulau Samar, dipisahkan oleh Selat San Juanico, yang menjadi sempit kerana 2 kilometer (1.2 bt) di beberapa tempat. Wilayah pulau Biliran juga di utara Leyte dan disatukan dengan pulau Leyte oleh sebuah jambatan merentasi sempit Selat Biliran. Di sebelah selatan Leyte dipisahkan dari Mindanao oleh Selat Surigao. Ke timur, Leyte agak "ke belakang" dari Laut Filipina Lautan Pasifik, Samar ke timur laut dan Kepulauan Dinagat ke tenggara membentuk Teluk Leyte. Ke barat adalah Laut Camotes.

Leyte kebanyakannya banyak hutan dan pergunungan, tetapi Lembah Leyte di timur laut mempunyai banyak pertanian.

Demografi[sunting | sunting sumber]

Populasi Pulau Leyte
TahunPend.±% setiap
tahun
1990 1,689,756—    
2000 1,952,496+1.46%
2010 2,188,295+1.15%
Sumber: National Statistics Office[2]

Tapak menarik dan bersejarah[sunting | sunting sumber]

Pertempuran Leyte: Jeneral Douglas MacArthur dan kakitangannya ke Pulau Dulag, Leyte, 20 Oktober 1944.

Ibu negeri Wilayah Leyte adalah kerusi kerajaan wilayah di mana terdapat mural bersejarah yang menggambarkan Massa Pertama Limasawa di Timur dan pendaratan Jeneral Douglas MacArthur.

Taman Negara Memorial Pendaratan MacArthur di Pantai Merah, Palo, menandakan tentera pembebasan pendaratan Amerika. Ia juga mempunyai lagun di mana patung-patung bersaiz Peristiwa MacArthur berdiri walaupun pendaratan benar General McArthur menjejakkan kaki berlaku pada Dulag, Leyte.

Tasik Danao sebuah tasik biola berbentuk dikelilingi oleh banjaran gunung awan dihadkan.

Pulau Calanggaman dalam Palompon, Leyte adalah sebuah pulau dara dengan sisi putih tulen. Ia mempunyai dua sandbars panjang. Suasana ekologi pulau itu telah dipelihara oleh majlis perbandaran.

Kuil Sto. Nino dan Muzium Warisan mempunyai lukisan empat belas stesen salib yang dilakukan oleh artis-artis Filipina dan ukiran timbul daripada legenda manusia pertama Filipina dan wanita (Malakas dan Maganda).

Jambatan San Juanico adalah jambatan terpanjang di Filipina.

Pulau Leyte adalah tempat kelahiran tarian Tinikling yang popular di seluruh Filipina.

Pada Jumaat, 8 November 2013, Taufan Yolanda (Haiyan) memusnahkan 70 hingga 80% daripada struktur dalam laluannya di wilayah Leyte. Kira-kira 10,000 orang telah meninggal dunia dan sehingga 620,000 orang telah dipindahkan di seluruh rantau ini. [3]

Dalam budaya masyhur[sunting | sunting sumber]

Filem Jepun tahun 1959, Nobi (“Fires on the Plain"), walaupun difilemkan di Jepun, terletak di Leyte pada tahun 1945.

Filem ini dibuat semula pada tahun 2014 dengan tajuk yang sama; versi ini telah difilemkan di Filipina.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Islands by Land Area". Island Directory Tables. United Nations Environment Programme. Dicapai pada 12 June 2013.
  2. ^ a b "Population and Annual Growth Rates for The Philippines and Its Regions, Provinces, and Highly Urbanized Cities" (PDF). 2010 Census and Housing Population. National Statistics Office. Dicapai pada 12 June 2013.
  3. ^ Mogato, Manuel; Ng, Roli (10 November 2013). "Philippines storm kills estimated 10,000, destruction hampers rescue efforts". Reuters. Dicapai pada 9 March 2016.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]