Purmamarca

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari

Templat:Ficha de localidad de Argentina Purmamarca adalah sebuah bandar di jabatan Tumbaya di provinsi Jujuy di Bendera Argentina Argentina.

Geografi[sunting | sunting sumber]

Orang-orang Purmamarca (purma berasal dari bahasa Aymara yang bermakna padang pasir and marca bermakna bandar, secara harfiah bermakna "orang-orang di padang pasir", tetapi kosong dalam bahasa yang juga bererti digarap tanah, tak tersentuh oleh tangan manusia, maka terjemahan yang paling tepat dalam Bahasa is 'orang-orang dari Tanah Dara'[1] dan di Quechua orang-orang dari Singa) Jalan Nasional N ° 52, 3 km sebelah barat Rute 9, 65 km dari [[San Salvador de Jujuy] ] dan 25 km dari Tilcara. Mungkin kampung yang paling indah dan menawan adalah Quebrada de Humahuaca meskipun secara geografi milik senama lain sungai lintas, dikelilingi oleh pegunungan warna-warni. Luas Purmamarca Gorge, seperti sebuah lembah besar di depan Rio Grande. Cacti adalah khas ekosistem perbukitan dan ciri-ciri daerah.

Ekonomi[sunting | sunting sumber]

Dahulu diturunkan ke daerah komersial dari Provinci Jujuy, daerah mengambil beberapa tahun yang lalu dorongan ekonomi sederhana sebagai hasil dari dua peristiwa yang berasingan tetapi berkaitan:

Di satu sisi, orang telah terintegrasi ke dalam paksi disebut Capricorn 20PDF/mer_santiago07_ppt_vn_capricornio.pdf, sebahagian daripada koridor bi-samudera Mercosur, di mana sungai mana bandar duduk daerah transit melalui Lipan Cerun oleh Paso de Jama, hanya sebahagian daripada aci sepenuhnya berturap dan boleh dilalui sepanjang tahun. Sementara bergerak belum dihasilkan kegiatan ekonomi berkaitan dengan perkhidmatan yang sama di bandar, membuka laluan Andes pelancongan. [[Arkib:Cuesta-of-Lipan.jpg|thumb|200px|koridor Cuesta del Lipán Chile.]]

Di sisi lain, pernyataan Quebrada de Humahuaca sebagai Warisan Dunia juga telah meningkat pelancongan di daerah tersebut. Dalam hal ini baik ciri-ciri penduduk kampung untuk gaya hidup tradisional konservatif dan santai dan gaya senibina rakyat, keindahan alam sekitarnya (kota yang di kaki Bukit Tujuh Warna dan dari tangannya pada [Paseo [de los Colorado]]) membuat kota tempat yang bagus untuk berehat dan kontemplasi.

Berkaitan dengan kegiatan ekonomi bangsa ini gerakan pelancongan adalah pembuatan dan penjualan kerajinan, hotel kecil dan tur bercuti ke daerah tetangga terutama Salinas Grandes dan Laguna de Guayatayoc, badan air di Puna di mana mereka dapat melihat pelbagai jenis burung, termasuk spesies endogen flamingo pink.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Setelah tiba dari Sepanyol oleh bias Purmamarca milik warga Omaguaca, yang, tidak seperti masyarakat adat lain dari wilayah Argentina saat ini sangat dipengaruhi oleh budaya Inca pada tahun-tahun sebelum penaklukan, yang terintegrasi nya Empayar, lebih khusus untuk wilayah Collasuyu.

Kegiatan utama desa ini adalah pertanian, terutama jagung tanam, yang dibina platform budaya dengan cara Inca. Juga dijinakkan llama dan mengambil daging, kulit dan bulu, dan camelids Amerika yang lain Ralat petik: Tag <ref> tidak ditutup dengan </ref>
Ralat petik: Tag <ref> ada tetapi tag <references/> tidak disertakan