Rise of the Guardians (filem)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Rise of the Guardians
Poster tayangan pawagam
PengarahPeter Ramsey
Lakon layarDavid Lindsay-Abaire
BerdasarkanThe Guardians of Childhood oleh
William Joyce
Dihasilkan olehChristina Steinberg
Nancy Bernstein
DibintangiChris Pine
Alec Baldwin
Hugh Jackman
Isla Fisher
Jude Law
Disunting olehJoyce Arrastia
Muzik olehAlexandre Desplat
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehParamount Pictures1
Tarikh tayangan
Masa tayangan
97 minit[2]
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$145 juta[3]
Pecah panggung$306.9 juta[4]

Rise of the Guardians (bahasa Melayu harafiah Kebangkitan Penjaga ) ialah sebuah filem berbahasa Inggeris yang mula ditayangkan pada tahun 2012.

Filem Rise of the Guardians ini telah dihasilkan di bawah arahan pengarah Peter Ramsey.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Ringkasan[sunting | sunting sumber]

Apabila semangat jahat Pitch melancarkan serangan ke atas Bumi, pasukan Penjaga Abadi ("Immortal Guardians") melindungi kanak-kanak tidak bersalah di seluruh dunia.

Kemungkinan sekuel[sunting | sunting sumber]

Selepas filem itu ditayangkan, pencipta Rise of the Guardians menyatakan harapan bahawa gred purata kukuh "A" yang diberikan kepada filem itu oleh penonton yang ditinjau oleh CinemaScore dan dari mulut ke mulut yang bersemangat akan mengumpulkan sokongan untuk "peluang membuat sekuel atau dua."[5] Pengarang dan penerbit bersama siri ini, William Joyce, turut menyebut pada Mac 2013 bahawa dia masih dalam perbincangan tentang sekuel dengan DreamWorks Animation: "Ada sesuatu yang kami cadangkan yang kami harap mereka mahu lakukan."[6] Sehingga September 2023, tiada filem akan datang dihasilkan atau dibangunkan.[perlu rujukan]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan mill tidak disediakan
  2. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan THRReview tidak disediakan
  3. ^ Lieberman, David (May 2, 2012). "UPDATE: DreamWorks Animation Will Have Distribution Plan By Labor Day". Deadline.com. Dicapai pada May 3, 2012.
  4. ^ "Rise of the Guardians (2012)". Box Office Mojo. Diarkibkan daripada yang asal pada October 9, 2014. Dicapai pada October 1, 2014. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  5. ^ Willman, Chris (November 29, 2012). "'Rise of Guardians' Pembuat Filem Berharap Membuat Sekuel Santai-Berpedang". The Wrap. Diarkibkan daripada yang asal pada May 19, 2013. Dicapai pada April 20, 2013.
  6. ^ Philbrick, Jami (11 Mac 2013). "TEMUBUAL EKSKLUSIF IAR: PENULIS/ILUSTRATOR WILLIAM JOYCE BERCAKAP 'RISE OF THE GUARDIANS' BLU-RAY/DVD, DAN KEMUNGKINAN SEKUEL". iamROGUE.COM. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 Mac 2018. Dicapai pada 20 April 2013.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]