Pergi ke kandungan

RouteNote

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

RouteNote ialah label rekod bebas, Terletak di UK, diasaskan pada 2007

RouteNote
Kerangka
Jenis/bentuk sahPengeluar Label
Tokoh penting
  • Steven Finch — CEO Routenote
  • James Bennet — COO Routenote
  • Nick Croucher — Business Development and Artist Management
  • Sam Sweeney — SoundCloud Network Manager
  • Alex Lethbridge — Lead Artist Communication and Support
Lokasi
Ibu pejabatDevoran Cornwall United kingdom
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Butiran[sunting | sunting sumber]

Routenote adalah label bebas yang dibuat dengan tujuan membantu artis baharu menerbitkan produksi mereka tanpa menjadi pengantara dengan mana-mana pengagregat kandungan atau syarikat rakaman yang telah pun ditubuhkan. Perkhidmatan RouteNote membolehkan semua produksi artis diedarkan ke platform jualan muzik digital terbesar, seperti iTunes, Spotify dan Amazon.


Perkhidmatan penerbitan dan pengedaran kandungan dalam RouteNote boleh diberikan dalam dua modaliti: yang pertama adalah percuma sepenuhnya untuk artis dan dalam hal ini pemuzik boleh memuat naik kandungannya ke tapak dan daripada keuntungan yang diperoleh daripada Bahagian pengeluaran, peratusan adalah untuk entiti dan selebihnya untuk artis atau label. Dalam modaliti kedua, artis atau label membayar keahlian tahunan kepada RouteNote dan keuntungan daripada semua produksi adalah untuk artis atau label.

#Platform ini membolehkan anda memuat naik kandungan dalam format MP3 berkualiti tinggi (melebihi 192 Kbps) dan fail FLAC

Cara Pengendalian[sunting | sunting sumber]

RouteNote ialah medium penerbitan kandungan yang terbuka kepada semua. Mekanisme penerbitan adalah seperti berikut: Apabila bahan yang akan diterbitkan sudah sedia, anda memasuki tapak web dan masukkan akaun peribadi pengguna (artis atau label). Apabila masuk, pilihan untuk memasukkan keluaran baharu diberikan, untuk ini mereka memberikan kod UPC untuk pendaftaran keluaran baharu, walaupun pengguna juga boleh meletakkannya sendiri. Seterusnya, data asas keluaran seperti artis, tajuk keluaran, tahun, muka depan dan data lain dimasukkan. Anda juga mesti memasukkan data tentang hak cipta muzik dan nama label rekod jika anda mempunyainya, namun jika artis itu bebas sepenuhnya, anda boleh meletakkan nama anda. Selepas itu, kandungan dimuat naik, apabila peringkat ini selesai, data setiap topik mesti diisi dengan tajuk, sari kata dan/atau artis yang mengambil bahagian dalam setiap lagu. Akhir sekali, anda memilih kedai dalam talian di mana anda mahu kandungan dipaparkan dan akhirnya menerima terma dan syarat.

Selepas ini, terdapat tempoh kelulusan —dari dua minggu hingga sebulan— di mana penyederhana tapak menganalisis kandungan dan jika ia memenuhi syarat, ia akan diterbitkan. Tempoh minimum untuk menerbitkan album atau single ialah sebulan Atau lebih.

Pendapatan dan Pembayaran[sunting | sunting sumber]

Pada masa memasuki portal ini adalah perlu untuk mempunyai akaun PayPal untuk menerima pendapatan. Pembayaran dibuat apabila artis telah mengumpul AS$100 atau lebih dalam akaunnya dan ini akan dibayar dalam dua minggu dalam bulan kedua selepas penyata akaun terakhir.

Perkhidmatan[sunting | sunting sumber]

Perkhidmatan RouteNote termasuk Pengedaran Muzik Digital, Label Dalam Talian dan Perkhidmatan Pengurusan, Peluang Rangkaian YouTube dan Peluang Rangkaian SoundCloud.

Kedai[sunting | sunting sumber]

RouteNote mempunyai perkhidmatan pengedaran pada platform jualan muzik digital utama di Internet. Berikut ialah senarai semua kedai dalam talian tempat RouteNote mengedarkan kandungan: