Sangkuriang

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari

Sangkuriang adalah cerita lagenda yang dikaitkan dengan danau Bandung, Gunung Tangkuban Parahu, Gunung Burangrang dan Gunung Bukit Tunggul di pulau Jawa, Indonesia. Cerita lagenda ini berasal dari suku Sunda di Indonesia dan diceritakan secara lisan, dari mulut ke mulut.


Kononnya Raja Sungging Perbangkara pergi berburu ke dalam hutan . Seekor babi hutan betina bernama Wayung yang tengah bertapa ingin menjadi manusia telah minum air seni Raja Sungging. Lahirlah seorang bayi yang kemudian dinamakan Dayang Sumbi . Setelah berkahwin, Dayang Sumbi melahirkan bayi laki-laki diberi nama Sangkuriang.


Sangkuriang pergi mengembara mengelilingi dunia. Setelah sekian lama berjalan ke arah timur akhirnya sampailah di arah barat lagi dan tanpa sadar telah tiba kembali di tempat Dayang Sumbi, tempat ibunya berada. Sangkuriang jatuh cinta kepada wanita itu, padahal wanita itu adalah ibunya sendiri . Tanpa sengaja Dayang Sumbi mengetahui bahawa Sangkuriang adalah puteranya.Walau demikian Sangkuriang tetap memaksa untuk menikahinya. Dayang Sumbi meminta agar Sangkuriang membuatkan perahu dan sebuah telaga.


Dayang Sumbi bermohon kepada Sang Hyang Tunggal agar maksud Sangkuriang tidak kesampaian. Akhirnya perahu berubah bentuk menjadi Gunung Tangkuban Perahu.