Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Putra, Kulai

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Putra, Kulaijaya

Lencana Sekolah

Alamat Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Putra, Jalan Nuri 9, Bandar Putra, 81000 Kulaijaya, Johor.
Moto Sekolah Bijak Pintar
Nama Singkatan SMKBP
Telefon 07-5999409
Faksimili 07-5990928
Laman Sesawang http://smkbp.edu.my/v1/
Email smkbp_kulaijaya@yahoo.com
Kemasukan Pelajar Dikawal Sepenuhnya Oleh Pejabat Pendidikan Daerah Kulai dan Jabatan Pendidikan Negeri Johor
Jenis Sekolah Sekolah Kluster Kecemerlangan

Sekolah Aspirasi Johor

Kod Sekolah JEA 8012
Pengetua Tn. Hj. Rahmat bin Baharudin
PK Pentadbiran
PK HEM
PK Kokurikulum En. Roslee bin Mohamed Junid
PK Petang
Yang Dipertua PIBG En. Abdullah bin Jusoh

Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Putra, Kulaijaya telah ditubuhkan pada 1 Januari 2004 yang terletak di alamat PTD, Jalan Nuri 9, Bandar Putra, 81000 Kulaijaya, Johor Darul Takzim. Sekolah ini mendapat namanya sempena nama taman perumahan di kawasan sekolah ini dibina. Bagi memastikan kelengkapan sekolah diuruskan dengan baik, pihak Pejabat Pendidikan Daerah telah melantik En Safari bin Basir sebagai penyelaras. Pertemuan pertama untuk membuka sekolah ini telah diadakan pada 5 November 2003 tanpa pengetua. Kerja-kerja awal seperti menentukan arah tuju sekolah dan konsep sekolah telah diuruskan oleh En Anuar bin Jais dibantu oleh En Safari bin Basir dan Pn Hajah Norsiah binti Osman.

Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Putra, Kulaijaya merupakan sekolah kawalan yang cuba dibangunkan dengan tujuan meningkatkan pencapaian akademik daerah Kulaijaya. Idea ini telah dicetuskan oleh Pegawai Pendidikan Daerah Tuan Haji Markom bin Giran. Pada peringkat permulaan sekolah ini akan menerima pelajar seramai 450 orang terdiri daripada pelajar tingkatan 1, 2 dan 4. Konsep terkawal menyebabkan sekolah ini hanya menerima pelajar terbaik yang akan dimasukkan ke dalam Rancangan Khas Agama, Rancangan Khas, Program Khas dan pelajar aliran sains tingkatan 4. Tarikh 5 Januari 2004 adalah tarikh keramat sekolah kerana pada hari ini sekolah menerima pelajarnya yang pertama. Tugas merealisasikan visi sekolah diketuai oleh pengetua pertama sekolah ini iaitu En Abdul Aziz bin Haji Redwan dan dibantu oleh 29 orang guru dan 8 orang kakitangan sokongan.

Pengoperasian sekolah ini telah mendapat bantuan sepenuhnya daripada pihak Jabatan Pendidikan Negeri Johor. Penyerahan Plak Pengoperasian sekolah ini telah diadakan pada 12 Januari 2004. Majlis ini telah disempurnakan oleh Yang Berbahagia Tuan Haji Zakaria bin Haji Abd Shukor. Dengan adanya majlis ini semangat seluruh warga sekolah telah meningkat untuk menjadikan sekolah ini sebagai sebuah sekolah yang terbaik di dalam daerah Kulaijaya.

SMK Bandar Putra, Kulaijaya telah menjadi tulang belakang dalam pencapaian peperiksaan PMR dan SPM daerah Kulaijaya sejak ditubuhkan pada tahun 2004 sehingga kini.

Guru- Guru Perintis SMKBP Kulaijaya Pada Tahun 2004

Kemasukan Pelajar Baru[sunting | sunting sumber]

Kemasukan ke sekolah ini disaring oleh Pejabat Pendidikan Daerah Kulaijaya. Oleh yang demikian, pelajar-pelajar yang ditawarkan masuk ke sekolah ini merupakan pelajar-pelajar yang bersekolah rendah di daerah Kulaijaya sahaja. Syarat minimum untuk kemasukan ke tingkatan 1 ialah sekurang-kurangnya mendapat 3A dan 2B dalam peperiksaan UPSR. Namun begitu, disebabkan oleh permohonan yang begitu tinggi untuk memasuki sekolah ini, syarat-syarat tersebut menjadi semakin ketat saban tahun dan akhir-akhir ini, murid yang mendapat 5A (SK) dan 7A (SJKC & SJKT) di dalam peperiksaan UPSR sahaja akan ditawarkan masuk ke sekolah ini. Bagi kemasukan 2011 dan seterusnya, selain daripada mendapat 5A (SK) atau 7A (SJKC & SJKT) dalam UPSR, calon-calon hendaklah lulus temuduga khas yang dikendalikan oleh pihak sekolah sebelum ditawarkan masuk ke sekolah ini.

Pelajar-pelajar harus mengekalkan pencapaian semasa berada di sekolah ini. Untuk mengekalkan tempat di tingkatan 4, para pelajar harus mengekalkan pencapaian dengan mendapat sekurang-kurangnya 6A dan 2B dalam peperiksaan PMR. Pelajar yang gagal menunjukkan prestasi yang cemerlang di sekolah ini akan disingkirkan dan akan ditempatkan di sekolah lain.

Falsafah Pendidikan Kebangsaan[sunting | sunting sumber]

Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri, serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara.

Falsafah Sekolah[sunting | sunting sumber]

Sekolah merupakan tempat pelajar belajar dan diajar untuk mengembangkan potensi diri agar seimbang dan harmonis. Perkara ini boleh berlaku sekiranya mereka diberi peluang yang sewajarnya. Justeru, fokus utama sekolah berperanan “Loco In Parentis” untuk memenuhi keperluan pelajar memperolehi keseronokan, kuasa, kasih sayang, kebebasan dan kelangsungan hidup. Usaha ini adalah untuk melahirkan pelajar yang bijak dan pintar memenuhi impian diri, keluarga, masyarakat dan negara.

Visi Sekolah[sunting | sunting sumber]

Pendidikan Berkualiti Insan Terdidik Negara Sejahtera

Misi Sekolah[sunting | sunting sumber]

Melestarikan Sistem Pendidikan Yang Berkualiti Untuk Membangunkan Potensi Individu Bagi Memenuhi Aspirasi Negara

Matlamat Sekolah[sunting | sunting sumber]

Membentuk satu pasukan tenaga pengajar yang mantap, berwibawa, berketerampilan, bertanggungjawab dan dedikasi untuk melahirkan murid yang BIJAK dan PINTAR dari aspek jasmani, emosi, rohani dan intelek serta sekolah cemerlang yang menjadi idaman murid untuk meneruskan pengajiannya.

Objektif Sekolah[sunting | sunting sumber]

SMK Bandar Putra, Kulaijaya berusaha untuk:

  • Mencapai kelulusan 100% dan peningkatan GPS dalam peperiksaan PT3 dan SPM.
  • Meningkatkan kecekapan pengurusan hal ehwal murid dan disiplin.
  • Mencipta sejarah sekolah dalam kurikulum, hal ehwal murid dan kokurikulum.
  • Membentuk guru-guru yang berintelek dan berpersonaliti serta mementingkan kecemerlangan.

Nilai Sekolah[sunting | sunting sumber]

Pendemokrasian pendidikan
Pendidikan sepanjang hayat
Mementingkan kualiti setiap masa
Penambahbaikan berterusan
Ambil tanggungjawab sendiri
Mempraktikkan semua amalan terbaik

Budaya Sekolah[sunting | sunting sumber]

Kerja sepasukan
Mesra pelanggan
Bijak dalam tindakan
Pandai mengurus diri
Bestari dalam pembelajaran

Moto Sekolah: Bijak dan Pintar[sunting | sunting sumber]

Pelajar-pelajar, guru-guru dan semua warga sekolah SMK Bandar Putra, Kulaijaya berusaha untuk mencapai tahap bijak dan pintar dalam bidang akademik, kokurikulum dan sahsiah kerana ini adalah kunci utama untuk merealisasikan visi, misi dan objektif sekolah. Pelajar mesti pintar di dalam pembelajaran untuk membolehkan mereka cemerlang dan bijak membahagikan dalam kehidupannya di sekolah.

Lencana Sekolah[sunting | sunting sumber]

Lencana SMKBP

Penerangan Lencana Sekolah

1. Perisai melambangkan jati diri pelajar yang boleh menangkis gejala buruk.

2. Nama sekolah disokong oleh lima tiang yang boleh diibaratkan sebagai panca agama (rukun Islam) dan panca negara (rukun negara).

3. Tiga bulatan berangkai merupakan semangat perpaduan yang sentiasa dipupuk dan disemarakkan serta kegiatan sukan merupakan satu aktiviti penting warga sekolah.

4. Radas sains menunjukkan sains adalah aliran utama sekolah ini.

5. Pen dan buku merupakan usaha sekolah menerapkan konsep iqrak bagi mewujudkan budaya membaca sebagai punca segala ilmu dan pendidikan sepanjang hayat.

6. Buku terbuka mengambarkan warga sekolah yang cintakan ilmu dan sentiasa membugar sumber ilmu pengetahuan.

7. Lambang stesen pemancar bumi merupakan penekanan sekolah menyahut cabaran wawasan negara.

8. Lencana sekolah secara keseluruhannya berteraskan kepentingan akademik yang disokong oleh aktiviti sukan manakala teknologi maklumat adalah aksesnya.

9. Warna biru menunjukkan sekolah adalah institusi yang ada undang-undang dan peraturan, putih mengambarkan kehidupan beragama dan bersih, warna merah menunjukkan sikap. Warna kuning mengambar pelajar-pelajar yang belajar di sekolah ini adalah pelajar terpilih. Warna-warna ini bila digabungkan dan disematkan di dada merupakan sebagai satu lambang kesediaan untuk mencapai kecemerlangan sekolah.


Lagu Sekolah[sunting | sunting sumber]

Putra Terbilang

Bersyukur ada di sini
Mencapai kecemerlangan
Tinggi akal budi
Mulia nilai pekerti

BIJAK menuju wawasan
PINTAR mencapai impian
Sasa jati diri
Jadi Putra terbilang

Ilmu iman di hatiĄ
Hebat semangat juang
Rela menabur bakti
Itulah Putra terbilang

Tuhan berkati segala
Usaha teguh janji kita
Demi bangsa Negara
Warga Putra Terbilang

(lirik & lagu oleh En Abdul Aziz bin Haji Redwan; 16 Mei 2005)

Senarai Pengetua[sunting | sunting sumber]

No. Nama Tahun
1. Abdul Aziz bin Haji Redwan 2004-2007
2. Haji Aminuddin bin Mohd Sani 2007-2008
3. Azman bin Adnan 2008-2015
4. Zainal bin Mesran 2015-2019
5. Haji Anuar bin Jais 2019-2022
6. Haji Rahmat bin Baharudin 2022-kini

Pencapaian Sekolah[sunting | sunting sumber]

  • Menjadi sekolah terbaik dalam daerah Kulai sejak ditubuhkan pada tahun 2004.
  • Mendapat tempat ke 10 sekolah terbaik negeri Johor dalam pencapaian PMR 2008, 2009 & 2010 dan tempat ke 9 negeri Johor dalam pencapaian SPM 2008 & 2009.
  • 100% lulus dalam peperiksaan PMR 2005 & 2008 serta SPM dari tahun 2005-2010.
  • Pada tahun 2016, seorang bekas pelajarnya, Navineish Nair Rajan, yang telah memperoleh 9A+ dalam SPM 2015, telah dianugerahkan biasiswa berprestij Kijang Emas tajaan Bank Negara Malaysia, yang membolehkannya melanjutkan pelajaran di luar negara dalam bidang yang diminatinya.
  • Pada tahun 2022, Nurillyana Nafeesa atas pencapaian tertinggi dalam Persatuan Pandu Puteri Malaysia iaitu memperoleh Anugerah Pandu Puteri Raja 2022. Anugerah ini disampaikan oleh DYMM Permaisuri Agong Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah kepada 59 calon yang komited dari seluruh Malaysia.

Sekolah Aspirasi Johor[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2022, SMKBP telah diiktirafkan sebagai Sekolah Aspirasi Johor setelah diperiksa oleh para pegawai JPN Johor. Sekolah Aspirasi Johor menyebabkan sekolah ini lebih mementingkan ketempatan bahasa Inggeris.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Facebook Rasmi Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Putra, Kulai