Sekolah Tinggi Kluang

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sekolah Tinggi Kluang

Sekolah Tinggi Kluang merupakan salah sebuah sekolah kluster kecemerlangan di Malaysia. Sekolah ini terletak di atas sebuah bukit dan berhadapan dengan Ibu Pejabat Polis Kluang, bersebelahan dengan Masjid Jamek Kluang dan berdekatan dengan Pejabat Pendidikan Daerah Kluang.

Sejarah sekolah[sunting | sunting sumber]

Sejarah Sekolah Tinggi Kluang bermula dengan penubuhan Government English School (GES) di Dewan Volunteer Drill Hall, Jalan Hospital, Kluang. Pembinaan GES di Jalan Hospital dilakukan sekitar bulan Januari 1939. Setelah sekian lama, kerajaan British yang memerintah Tanah Melayu pada ketika itu mengalihkan GES ke Jalan Sekolah. Pada 1 Julai 1939, GES dibuka dengan rasmi oleh Yang Mulia Tengku Temenggung Ahmad, Kerabat Diraja Johor.

Walaupun GES cuma dibuka secara rasmi pada 1 Julai 1939, pentadbirannya telah bermula sejak penubuhan GES di Dewan Volunteer Drill Hall. Selepas Perang Dunia Kedua berakhir, pada Januari 1946, GES dibuka semula di bangunan Tentera Jalan Ibrahim, Kluang di bawah arahan Tentera Kebangsaan India (Indian National Army) selama lebih kurang 6 bulan. Akhirnya, pada 16 Jun 1946, GES dipindahkan ke bangunan asalnya semula di Jalan Sekolah.

GES yang selama ini adalah sekolah lelaki telah bertukar kerana menerima pelajar dari semua jantina. Encik Koe Ewe Teik telah menubuhkan identiti GES dengan membina lambang sekolah dan lagu sekolah. Sewaktu itu, GES semakin giat dalam bidang ko-kurikulum dan akademik. Perkembangan pembinaan bangunan baru semakin giat. Nama sekolah turut bertukar kepada Secondary English School (SES). Pada masa ini, SES sudah tidak menerima pelajar sekolah rendah.

Kemudahan infrastruktur semakin canggih daripada dulu. SES telah mewujudkan asrama bagi kemudahan pelajar. Kemudahan sukan tidak ditinggalkan dalam pembangunan ini. Kompleks Sukan telah ditubuhkan. Pelbagai acara sukan telah dijalankan di situ. SES turut melahirkan pelbagai tokoh professional. Lambang dan moto sekolah berubah sekali lagi. Namanya turut berubah menjadi Sekolah Tinggi Kluang (STK)pada tahun 1980. Sejak tahun 1984, kelas peralihan tidak diwujudkan lagi di STK. Nama sekolah sekali bertukar menjadi Sekolah Menengah Kebangsaan Tinggi Kluang (SMKTK) dan kemasukan pelajar ditapis oleh Pejabat Pendidikan Daerah.

Sejak itu, kecemerlangan SMKTK semakin memuncak. Keputusan Penilaian Menengah Rendah, Sijil Pelajaran Malaysia dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia menjadikan SMKTK semakin cemerlang. Memandangkan SMKTK adalah sekolah perdana (sekolah elit), namanya sekali lagi ditukar menjadi Sekolah Tinggi Kluang. STK pernah diterajui oleh Tuan Haji Wahid bin Bilaji sehingga tahun 2011 dan kini diterajui oleh Tuan Haji Razali bin Jamil dalam meneruskan legasi untuk menjadikan STK terus cemerlang dan terbilang.