Serangan Umum 1 Mac

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Serangan Umum 1 Mac terhadap Kota Yogyakarta dipimpin oleh Leftenan Kolonel Suharto pada tahun 1949 dengan tujuan untuk mematahkan semangat tentera Belanda serta membuktikan kepada dunia bahawa Tentera Nasional Indonesia (TNI) masih mempunyai kekuatan untuk mengadakan perlawanan.

Lebih kurang sebulan selepas Serangan Tentera Belanda II yang dilancarkan pada bulan Disember 1949, TNI menguruskan strategi untuk tindakan balas terhadap tentara Belanda dan bermula memutuskan perkhidmatan telefon, merosakkan landasan kereta api, menyerang konvoi Belanda, serta tindakan sabotaj yang lain.

Belanda terpaksa menambahkan kubu-kubu disepanjang jalan raya besar yang menghubungkan bandar-bandar yang telah diduduki. Hal ini bererti bahawa kekuatan angkatan tentera Belanda tersebar pada kubu-kubu kecil di seluruh daerah republik yang kini merupakan medan gerila. Dalam keadaan itu, TNI menyerang Kota Yogyakarta, (ibu negara Indonesia ketika itu pada lebih kurang 6.00 pagi, 1 Mac 1949 di bawah pimpinan Leftenan Kolonel Suharto, Komander Briged 10 daerah Wehrkreise III, selepas mendapat persetujuan daripada Sri Sultan Hamengkubuwono IX, Ketua Daerah Khas Yogyakarta.

Kubu komando ditempatkan di desa Muto. Pada malam sebelum serangan umum itu, TNI telah merangkak mendekati Kota Yogyakarta dan dengan jumlah yang kecil, bermula menyeludup masuk ke dalam bandar raya. Pada sekitar pukul 6.00 pagi, sewaktu siren dibunyikan, serangan kilat dilancarkan. Dalam penyerangan ini:

  • sektor utara dipimpin oleh Datuk Bandar Kusno;
  • sektor selatan dan timur dipimpin oleh Datuk Bandarr Sardjono;
  • sektor barat dipimpin oleh Ventje Sumual;
  • sektor kota sendiri dipimpin oleh Leftenan Amir Murtono dan Leftenan Masduki; dan
  • kawasan antara sektor barat sehingga lingkungan Malioboro dipimpin oleh Leftenan Kolonel Suharto.

TNI berhasil menduduki Kota Yogyakarta selepas enam jam. Tepat pada pukul 12.00 tengah hari, sebagaimana yang telah ditentukan, semula pasukan TNI mengundurkan diri.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]