Sistem Radar Gunung Fuji

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Muzium radar Gunung Fuji yang bersejarah.

Sistem Radar Gunung Fuji adalah sistem radar cuaca bersejarah yang terletak di puncak Gunung Fuji, Jepun. Ia selesai dibina pada 15 Ogos 1964[1] dan kini dikenali dalam senarai Pencapaian IEEE dalam bidang kejuruteraan elektrik. Ketika pertama kali dibangunkan, Sistem Radar Gunung Fuji merupakan radar cuaca tertinggi di dunia, berada pada ketinggian 3,776 meter (12,388 kaki), dan mampu mengesan fenomena cuaca utama seperti taufan merosakkan pada jarak lebih daripada 800 kilometer (500 batu). Ia direka oleh Agensi Meteorologi Jepun dan dibina oleh Mitsubishi Electric Corporation.

Sistem ini terkenal atas kemajuannya dalam teknologi radar cuaca, peralatan kawalan jauh, dan kesukaran pembinaannya. Ini disebabkan oleh keperluan untuk mengangkut dan memasang kira-kira 500 tan bahan semasa musim panas yang singkat. Ia berfungsi pada frekuensi 2880 MHz, dengan keluaran kuasa sebanyak 1500 kilowatt, dan pulasannya lebar selama 3.5 mikrosaat. Antenanya berbentuk hidangan bulat dengan diameter 5 meter, berbentuk parabola, berputar pada kadar 3 atau 5 pusingan setiap minit, dan ditempatkan dalam radom berukuran 9 meter.

Sistem ini telah dinyahaktif pada tahun 1999 kerana telah digantikan oleh satelit cuaca. Kubah, hidangan radar, dan peralatan sokongan telah dipindahkan ke sebuah muzium yang telah dibina khusus di Fujiyoshida, Yamanashi pada tahun 2001. Ia kemudiannya digantikan oleh sistem cuaca automatik pada tahun 2004.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Mitsubishi Public Affairs Committee | mitsubishi.com". www.mitsubishi.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-09-23.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]