Sivapithecus

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sivapithecus
Julat zaman: 12.5–8.5 Ma
Miocene
Tengkorak S. indicus, Natural History Museum, London
Pengelasan saintifik s
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Mammalia
Order: Primates
Suborder: Haplorhini
Infraorder: Simiiformes
Keluarga: Hominidae
Subkeluarga: Ponginae
Tribus: Sivapithecini
Genus: Sivapithecus
Pilgrim, 1910
Spesies

Sivapithecus brevirostris
Sivapithecus punjabicus
Sivapithecus parvada
Sivapithecus sivalensis
Sivapithecus indicus

Sinonim

Ramapithecus

Sivapithecus (Mawas Siwa) (sinonim: Ramapithecus) merupakan sebuah genus mawas yang telah pupus. Tinggalan fosil haiwan yang kini tergolong dalam genus ini yang ditentukan usianya 12.2 juta tahun[1] dalam kala Miosen, telah ditemui sejak abad ke-19 di Bukit Siwalik di subbenua India. Mana-mana satu spesies dalam genus ini mungkin menjadi leluhur kepada orang utan moden.

Beberapa penemuan awal diberi nama berasingan Ramapithecus (mawas Seri Rama) dan Bramapithecus (mawas Brahma) dan disangka mungkin merupakan nenek moyang kepada manusia.

Penemuan[sunting | sunting sumber]

Serpihan rahang S. sivalensis.
Rahang S. punjabicus.

Spesimen Sivapithecus tidak lengkap yang pertama ditemui di utara India pada akhir abad ke-19.

Satu lagi penemuan dibuat di tebing Sungai Tinau, di Nepal pada 1932, kini ditempatkan di Nature Museum Kathmandu. Penemuan ini diberi nama "Ramapithecus". Penemunya, G. Edward Lewis berhujah bahawa ia berbeza daripada Sivapithecus kerana rahangnya lebih menyerupai rahang manusia daripada mana-mana fosil mawas lain yang sedia diketahui ketika itu.[2] Dipercayai pada ketika itu bahawa nenek moyang manusia bercapah daripada mawas-mawas lain 14 juta tahun yang lalu. Pandangan ini disangkal oleh kajian biokimia yang menunjukkan bahawa terdapat perpisahan awal antara nenek moyang orang utan dan nenek moyang sepunya cimpanzi, gorila dan manusia.

Sementara itu, ramuan Ramapithecus yang lebih lengkap ditemui pada tahun 1975 dan 1976, yang menunjukkan bahawa ia kurang seperti manusia daripada yang difikirkannya. Ia mula kelihatan lebih seperti Sivapithecus, yang bermaksud bahawa nama yang lebih tua mesti diberi keutamaan. Ia juga mungkin bahawa fosil yang diberikan kepada Ramapithecus tergolong dalam bentuk perempuan Sivapithecus . [3] Mereka pasti ahli genus yang sama. Ia juga mungkin telah terpisah dari nenek moyang biasa, gorila dan manusia, yang mungkin diwakili oleh kera naga yang prasejarah Nakalipithecus nakayamai . Spesimen Siwalik yang pernah ditugaskan kepada genus Ramapithecus kini dianggap oleh kebanyakan penyelidik untuk dimiliki oleh satu atau lebih spesies Sivapithecus . Ramapithecus tidak lagi dianggap sebagai nenek moyang manusia.

Pada tahun 1982, David Pilbeam menerbitkan huraian tentang penemuan fosil terpenting yang terhasil daripada sebahagian besar muka dan rahang Sivapithecus. Spesimen ini banyak persamaannya dengan tengkorak orang utan dan mengukuhkan lagi teori sedia ada bahawa Sivapithecus bertalian rapat dengan orangutan.

Huraian[sunting | sunting sumber]

Sivapithecus berukuran kira-kira 1.5 meter panjangnya, hampir sama besar dengan orang utan moden. Dari kebanyakan segi rupanya seakan-akan cimpanzi, tetapi mukanya lebih menyerupai orang utan. Bentuk pergelangan tangan dan perkadaran anggota badannya menunjukkan bahawa ia menghabiskan sejumlah besar hayatnya di tanah dan di dalam pokok.[4] Terdapat gigi taring besar dan gigi geraham berat yang menunjukkan bahawa makanannya keras-keras belaka seperti benih dan rumput savana.

Spesies[sunting | sunting sumber]

Kini terdapat tiga spesies yang diterima umum:

  • Sivapithecus indicus yang fosilnya ditentukan usia 12.5 juta hingga 10.5 juta tahun yang lalu. [5]
  • Sivapithecus sivalensis hidup dari 9.5 juta hingga 8.5 juta tahun yang lalu. Ditemui di dataran tinggi Pothowar di Pakistan serta di beberapa kawasan India. Lebih kurang sama besar dengan cimpanzi tetapi muka mirip orang utan; memakan buah-buahan yang lembut (seperti yang dikesan dalam corak kehausan gigi) dan barangkali lebih gemar hidup di dalam pokok.
  • Sivapithecus parvada dihuraikan pada tahun 1988, spesies ini jauh lebih besar dan bertarikh sekitar 10 juta tahun yang lalu.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

  • Gibbons, Ann (2006). The first human. Doubleday. ISBN 978-0-385-51226-8.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Kelley, Jay (2002). "The hominoid radiation in Asia". Dalam Hartwig, W (penyunting). The Primate Fossil Record. Cambridge University Press. m/s. 369–384. ISBN 978-0-521-66315-1.
  • Palmer, Douglas (1999). The Marshall Illustrated Encyclopedia of Dinosaurs and Prehistoric Animals. London: Marshall Editions. m/s. 292–293. ISBN 1-84028-152-9.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Szalay, Frederick S.; Delson, Eric (1979). Evolutionary History of the Primates. New York: Academic Press.