Sleep

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sleep
Berasal dariSan Jose, California, Amerika Syarikat
GenreStoner rock, doom metal
Tahun aktif1990–1998, 2009–kini
Syarikat rakaman
Tupelo, Earache, Very Small, London Records, Southern Lord Recordings, Tee Pee Records, The Music Cartel
Pengkarya berkait
Om, High on Fire, Neurosis, Shrinebuilder, Asbestosdeath, The Sabians, Kalas
Laman sesawang
weedian.com
Ahli
  • Al Cisneros
  • Matt Pike
  • Jason Roeder
Bekas ahli
  • Chris Hakius
  • Justin Marler

Sleep merupakan kumpulan muzik stoner metal Amerika dari San Jose, California. Aktif pada sekitar tahun 1990-an, Sleep memperoleh perhatian yang kritikal dan syarikat rakaman awal kerjaya mereka. Walau bagaimanapun, konflik dengan syarikat rakaman mereka telah menyumbang kepada perpecahan Sleep menjelang akhir dekad ini. Kumpulan ini ditubuh semula pada tahun 2009, dan telah memainkan tarikh sebenar sekali-sekala sejak di peringkat antarabangsa.

Kumpulan muzik dikenali sebagai salah satu kumpulan utama mula berjalan dengan istilah "stoner metal" antara ibadah yang banyak mereka daripada rif, ruang, ganja dan Tony Iommi (yang sentiasa dirujuk bersama-sama dengan Black Sabbath dalam poster, lirik dan media sosial.) .

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Asbestosdeath (1989–1990)[sunting | sunting sumber]

Sleep berkembang pada awal tahun 1990an dari nama asalnya Asbestosdeath, yang telah ditubuhkan oleh penyanyi/pemain bes Al Cisneros, pemain dram Chris Hakius, dan pemain gitar Tom Choi. Asbestosdeath berkembang kepada kuartet dengan pengenalan Matt Pike sebagai pemain gitar, dan merakamkan dua single iaitu - Dejection untuk Profane Existence dan pengeluaran sendiri Unclean. Choi mengundurkan diri pada bulan Disember 1990 dan kemudian menubuhkan kumpulan muziknya Operator Generator, It Is I, Noothgrush, dan Las Vegas 'Black Jetts. Asbestosdeath merekrutkan Justin Marler sebagai pengganti dan mereka menerima pakai nama baru, Sleep. Menurut Chris Hakius dalam temu bual dengan Panache, ia adalah Marler yang datang dengan idea untuk menamakan kumpulan Sleep itu.

Era rakaman (1990–1997)[sunting | sunting sumber]

Album pertama mereka Volume One dikeluarkan pada 1991 melalui syarikat rakaman Tupelo. Kerap berbanding kumpulan-kumpulan seperti Saint Vitus, Sleep tidak lama lagi mendapat peminat setia dalam adegan doom metal yang sedang membangun. Selepas hanya segelintir rancangan pada musim panas tahun 1991, Marler berhenti daripada kumpulan ini tidak lama selepas mengambil kehidupan sebagai sami ortodoks. Ini meninggalkan kumpulan ini sebagai trio untuk rakaman mereka Volume Two EP, yang telah dilancarkan secara rasmi oleh Off The Disk Records pada tahun 1991. Pada musim luruh 1991, mereka mula menyesuaikan diri bunyi mereka yang terkenal kerana telah bekerja dalam lagu baru seperti "Evil Gypsy/Solomon's Theme" dan "Inside the Sun" pada ketika itu.[1]

Album berikut mereka telah dihantar ke Earache Records sebagai demo. Dirakamkan di studio Razors Edge di San Francisco oleh Billy Anderson dan Chris Savino, pita mempamerkan cinta Sleep ini segala sesuatu retro dari terang-terangan pengaruh Black Sabbath/Blue Cheer untuk penetapan mereka dengan gaya 1970's tiub penguatan. Syarikat rakaman dengan segera menandatangani kumpulan ini dan keluarkan pita tepat seperti yang telah diterima.

Sleep's Holy Mountain (1992) secara meluas dianggap sebagai album permulaan dalam evolusi stoner metal, dengan Ozzy Osbourne kononnya memanggil mereka "sesuatu paling dekat dengan Black Sabbath asal". Dari 1993-1994 kumpulan ini akan mula melawat di Amerika Syarikat dan Eropah dengan orang-orang seperti Cathedral dan Nik Turner Hawkwind untuk menamakan beberapa. Pelancaran album itu diikuti dengan tawaran dari London Records dan Elektra Records, dengan Sleep akhirnya menandatangani London Records. Pada masa ini, Earache mengeluarkan album tribut Black Sabbath pertama, dan Sleep menyumbangkan lagu "Snowblind".

Selepas perbalahan undang-undang dengan Earache yang ditangguhkan pengeluaran mereka memulakan kerja untuk album ketiga mereka, Dopesmoker, pada tahun 1995 (Walaupun lagu itu telah pemprosesan seawal 1994 seperti yang ditunjukkan di persembahan secara langsung). Menimbulkan rasa bimbang eksekutif di London Records, Dopesmoker adalah sebuah lagu tunggal lebih daripada satu jam. London Records mengisytiharkan album yang dipasarkan dan enggan mengeluarkannya. Sleep kembali ke studio dan kemudian dikemukakan percubaan kedua mereka di album baru. Mereka telah dinamakan semula sebagai Jerusalem, ditulis semula sebahagian daripada lirik, dikesan dalam enam "bahagian" dan dipotong ke bawah ke 52 minit, tetapi ia adalah pada dasarnya sama seperti Dopesmoker. London Records lagi enggan mengeluarkannya (Walaupun CD promo dan kaset memang wujud dari syarikat rakaman tersebut). Kecewa dan secara amnya tidak berpuas hati dengan keadaan itu, Sleep akhirnya bubar pada tahun 1997 dengan menunjukkan hidup yang terakhir mereka pada masa yang berlaku pada tahun 1994 (Walaupun sesetengah peminat telah menyatakan kumpulan ini telah dipersembahkan pada tahun 1995).

Selepas Sleep (1998–2008)[sunting | sunting sumber]

Kira-kira enam bulan selepas pembubaran Sleep mengikut pelbagai sumber (Termasuk Pike), Matt Pike akan menubuhkan kumpulan High on Fire. Chris Hakius secara ringkas akan bersara daripada bermain muzik (Tidak aktif selama dua tahun dengan tidak aktif dan perpecahan Sleep) dan mengambil pekerjaan sebagai pemandu lori sebelum bertemu semula dengan bekas pemain gitar Sleep, Justin Marler untuk menubuh kumpulan The Sabian. Al Cisneros akan menjadi seorang guru catur dan berhenti memainkan muzik sepenuhnya selama beberapa tahun hingga pada tahun 2003 beliau akan mendamaikan dengan Hakius untuk menubuhkan kumpulan Om.

Pada tahun 1998, Sleep dan bekas pengurus mereka diberi kelulusan untuk ketua Tee Pee Records, Tony Presedo dan seorang rakan dari kumpulan ini, untuk mengeluarkan album Jerusalem secara anumertanya sebagai "bootleg rasmi". Satu tahun kemudian, Jerusalem telah diberi pelepasan sah rasmi oleh The Music Cartel di Amerika Syarikat dan Rise Above Records di Eropah.

Akhirnya, pada tahun 2003 versi asal Dopesmoker telah dikeluarkan secara rasmi oleh Tee Pee Records dengan runut langsung bonus iaitu lagu "Sonic Titan" yang tidak rakamkan di mana-mana album. Ia biasanya dianggap versi yang sebenar kepada album itu. Versi diambil boleh didengar di Broken Flowers runut bunyi asal Jim Jarmusch ini. Pada tahun 2012, Southern Lord Recordings akan keluarkan semula Dopesmoker dengan campuran baru oleh Brad Boatright daripada pita asal, karya seni baru dengan Arik Roper dan bonus versi langsung "Holy Mountain" dari tahun 1994. Versi album ini telah mencapai dalam bilangan 14 pada carta Heatseekers Top.

Pada tahun 2007 himpunan CD kedua-dua pengeluaran 7" daripada kumpulan muzik sebelum Sleep, Asbestosdeath, telah dikeluarkan oleh Southern Lord Recordings dalam bentuk CD dan 10" sebagai Dejection, Unclean.

Perjumpaan semula, "The Clarity" dan album baru (2009–kini)[sunting | sunting sumber]

Pada bulan Mei 2009, Sleep ditubuh semula untuk melaksanakan dua set perjumpaan semula eksklusif di England sebagai sebahagian daripada festival muzik All Tomorrow's Parties. Ini menunjukkan akan menjadi terkenal sebagai persembahan akhir Chris Hakius 'dengan kumpulan ini, mereka mempersembahkan lagu-lagu dari Sleep's Holy Mountain ini dalam keseluruhannya buat kali pertama dan memperkenalkan lagu yang belum dikeluarkan yang bertajuk "Antartican's Thawed".

Selepas persembahan perjumpaan semula awal mereka, pemain drum asal Chris Hakius membuat keputusan untuk bersara dari muzik untuk membesarkan keluarga, dan beliau telah digantikan oleh pemain dram Neurosis, Jason Roeder. Ini akan membawa kepada jelajahan Marijuanaut's Return sebagai persembahan pertama Roeder dengan kumpulan ini, terutamanya mengulangi rancangan ATP mempersembahkan segala lagu Holy Mountain, petikan daripada "Dopesmoker" dan "Antartican's Thawed".

Dari 2010 ke hadapan, Sleep dipersembahkan sama festival sekali-sekala dan persediaan jelajahan, apabila jadual jelajahan sebaliknya sibuk ahli dibenarkan. Pada akhir 2012, bersempena dengan penampilan akan datang di Maryland Deathfest, kumpulan ini menyatakan bahawa mereka menganggap Sleep sebagai "band penuh".[2] Pada tahun 2014, Al Cisneros mengumumkan dalam satu wawancara bahawa mereka telah mengerjakan sebuah rakaman baru.[3] Pada 21 Julai 2014, sebuah lagu baru bertajuk "The Clarity" dikeluarkan melalui Adult Swim Singles, rakaman baru pertama mereka di lebih dua puluh tahun.[4] Pada bulan April 2014, ia telah diumumkan bahawa Sleep ditetapkan sebagai tajuk depan untuk edisi 2015 DesertFest London.[5][6] Salah satu jelajahn Eropah pada sekitar masa dipersembahan DesertFest mereka juga telah ditetapkan. Pada bulan Februari 2015, majalah Guitar World dinamakan Dopesmoker album paling berat pernah dirakamkan.[7]

Pada bulan Januari 2016, The New York Times menulis surat cadangan mengenai Dopesmoker dan ia memberi kesan kepada dunia muzik secara umum.[8] Pada masa yang sama mereka akan mengumumkan jelajahan dengan kumpulan Windhand antara rentetan penampilan Eropah.

Pada 24 Mei, Southern Lord Recordings mengumumkan pengeluaran Sleep baru sedang dalam pembikinan dengan kenyataan berikut: "Tidak sama sekali baru tetapi kami akan mempunyai pengeluaran Sleep baru akan datang tidak lama lagi. Pastikan ia di sini untuk maklumat lanjut."[9] Ia terbukti Southern Lord akan keluarkan semula The Clarity ini dengan campuran baru dan lengan polyvinyl berseri-dalam-gelap.

Pada 19 September 2016 di temu bual dengan CBS San Fransisco, Matt Pike menyatakan bahawa Sleep mempunyai rancangan tentatif untuk merakamkan album baru mereka pada bulan Mac 2017.[10] Satu lawatan ke Amerika Syarikat dirancang di antara sesi rakaman yang dicadangkan termasuk tempat headlining di DesertFest Berlin, DesertFest London dan Primavera Sound.

Pada 12 April 2017, Sleep memaparkan di laman utama mereka dengan mesej kod morse mengesahkan bahawa album baru mereka hampir siap dengan Noah Landis sebagai jurutera audio, menterjemahkan kepada berikut dalam bahasa Inggeris: "INITIALIZE NEW TRANSMISSION 2017 CE SLEEP NEARING COMPLETION OF NEW ALBUM ENGINEERING ACCOMPLICE: NOAH LANDIS LOCATION: 37.8044 N, 122.2711 W RELEASE DATE: UNDETERMINED RECORD LABEL: UNDETERMINED".[11][12]

Ahli kumpulan[sunting | sunting sumber]

Ahli semasa[sunting | sunting sumber]

  • Al Cisneros – bes gitar, vokal (1990–1998, 2009–kini)
  • Matt Pike – gitar (1990–1998, 2009–kini)
  • Jason Roeder – dram (2010–kini)

Bekas ahli[sunting | sunting sumber]

  • Chris Hakius – dram (1990–1998, 2009)
  • Justin Marler – gitar (1990–1991)

Diskografi[sunting | sunting sumber]

Album studio[sunting | sunting sumber]

EP dan single[sunting | sunting sumber]

  • Volume Two (1992, Off The Disk)
  • The Clarity (2014, Adult Swim / 2017, Southern Lord)

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Sleep Concert Setlist at 924 Gilman Street, Berkeley on November 9, 1991". setlist.fm. Dicapai pada 17 Mei 2017.
  2. ^ "Sleep announced that they're fully reunited". Ghettoblaster Magazine. Dicapai pada 17 Mei 2017.
  3. ^ Kennelty, Greg (3 January 2014). "SLEEP Are Working On A New Record". Metal Injection. Dicapai pada 17 Mei 2017.
  4. ^ http://video.adultswim.com/music/singles-2014/
  5. ^ "STONER METAL PIONEERS SLEEP TO HEADLINE DESERTFEST 2015!". The DesertFest. Dicapai pada 17 Mei 2017.
  6. ^ "Sleep to Headline London Desertfest 2015". The Obelisk. Dicapai pada 17 Mei 2017.
  7. ^ Varian, Ethan (16 Februari 2015). "Is Sleep's 'Dopesmoker' the Heaviest Album Ever Recorded?". Guitar World. Dicapai pada 17 Mei 2017.
  8. ^ Rees, David (21 Januari 2016). "Letter of Recommendation: Sleep, 'Dopesmoker'". The New York Times. Dicapai pada 17 Mei 2017.
  9. ^ Halaman Facebook Southern Lord
  10. ^ "CBS SF Talks To Oakland Metal Hero Matt Pike". CBS San Francisco. Dicapai pada 17 Mei 2017.
  11. ^ "THE METAL WIRE: SLEEP In-Studio Update". Vitriol Inc. Dicapai pada 17 Mei 2017.
  12. ^ Halaman utama Weedian

External link[sunting | sunting sumber]