Sony Pictures Releasing

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sony Pictures Releasing
Nama dahuluTriumph Releasing Corporation (1982–1994)
Jenis/bentuk sahAnak syarikat
IndustriGambar bergerak
DitubuhkanNovember 23, 1994; 29 tahun yang lalu (November 23, 1994)
Ibu pejabat10202 West Washington Boulevard, Culver City, California, Amerika Syarikat
PerkhidmatanPengedaran filem dan Pemasaran
PemilikSony
Syarikat induk
Tapak webwww.sonypictures.com
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sony Pictures Releasing ialah pengedar filem Amerika yang dimiliki oleh Sony. Ditubuhkan pada 1994[1] sebagai pengganti kepada Triumph Releasing Corporation, syarikat itu mengendalikan pengedaran teater, pemasaran dan promosi untuk filem yang diterbitkan dan dikeluarkan oleh Sony Pictures Entertainment, termasuk Columbia Pictures, TriStar Pictures (serta TriStar Productions), Screen Gems, Sony Pictures Classics, Sony Pictures Animation, Filem Peringkat 6, Affirm Films, Filem Destinasi dan Filem Triumph. Ia adalah ahli Kumpulan Gambar Bergerak Sony Pictures. Ia juga mempunyai bahagian antarabangsa yang dipanggil Sony Pictures Releasing International, yang dari 1991 hingga 2005 dikenali sebagai Columbia TriStar Film Distributors International.

Pengaturan antarabangsa[sunting | sunting sumber]

Dari 1971 hingga akhir 1987, operasi pengedaran teater antarabangsa Columbia adalah usaha sama dengan Warner Bros., dan di sesetengah negara, usaha sama ini turut mengedarkan filem daripada syarikat lain seperti dengan EMI Films dan Cannon Films di UK di bawah nama Columbia-EMI-Warner dan pada tahun-tahun terakhir, Columbia-Cannon-Warner. Usaha UK telah dibubarkan pada tahun 1988.

Pada 6 Februari 2014, Columbia TriStar Warner Filmes de Portugal Ltda., sebuah usaha sama dengan Warner Bros. yang mengedarkan filem daripada kedua-dua syarikat di Portugal, mengumumkan bahawa mereka akan menutup pejabat mereka pada 31 Mac.[2] Filem Sony Pictures diedarkan di Portugal oleh Big Picture Films sejak itu, manakala NOS Audiovisuais mengambil alih tugas pengedaran untuk filem Warner Bros di negara itu.

Dari Jun 2014 hingga Februari 2020, syarikat penerbitan Sony Pictures Filipina di bawah nama Columbia Pictures mengedarkan filem oleh studio rakan kongsi United International Pictures, Paramount Pictures dan Universal Pictures (termasuk filem oleh Metro-Goldwyn-Mayer), selepas UIP menamatkan perjanjian pengedaran lima tahunnya dengan pengedar tempatan studio Solar Entertainment Corporation dan anak syarikat Solar Films mereka. Pengedaran Filipina kepada filem yang dibuat oleh Universal berlangsung sehingga Januari 2020; apabila pengedaran kembali kepada Warner Bros. (bekas pengedar tempatan UIP dari 1990-an hingga 2000) pada Oktober 2021. Sony kemudiannya memperbaharui perjanjian pengedaran mereka dengan Paramount pada Oktober 2021. Pengedaran teater filem Sony Pictures di Itali masih dikendalikan oleh Warner Bros.

Sony Pictures dan Walt Disney Studios membentuk usaha sama pengedaran filem di Asia Tenggara pada tahun 1997.[3] Menjelang Disember 2006, 14 usaha sama pengedaran antara Sony Pictures Releasing International dan Walt Disney Studios Motion Pictures telah dibentuk dan wujud di negara termasuk Brazil, Mexico, Singapura, Thailand dan Filipina. Pada Januari 2007, perkongsian ke-15 mereka memulakan operasi di Rusia dan CIS.[4] Pada Februari 2017, Sony mula meninggalkan usaha niaga Asia Tenggara dengan Filipina. Pada Ogos 2017, Sony menamatkan perjanjian usaha sama untuk operasi mereka sendiri.[3] Pada 31 Januari 2019, dengan menjangkakan pemerolehan yang belum selesai daripada Disney kebanyakan aset 21st Century Fox (yang termasuk 20th Century Fox), telah dipersetujui bahawa Disney akan menjual kepentingannya dalam usaha sama Mexico bernama Walt Disney Studios Sony Pictures Releasing de México kepadaSony Pictures Releasing.[5] Sebagai sebahagian daripada ekonomi global turun naik yang disebabkan oleh pengambilalihan Disney, Sony Sony Pictures Production and Release LLC dan Disney Studios LLC berpisah secara baik menandatangani pengasingan rasmi pada 21 Januari 2020. Kontrak itu akan membenarkan Sony Pictures Releasing beroperasi secara autonomi.[6][7]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ SONY PICTURES RELEASING CORPORATION businessprofiles.com, Dicapai pada 20 Januari 2014
  2. ^ Templat:Petikan web
  3. ^ a b Frater, Patrick. "Sony Melancarkan Pengedar Teaternya Sendiri di Asia Tenggara". Dicapai pada 13 Jun 2018. Unknown parameter |kerja= ignored (bantuan); Unknown parameter |tarikh= ignored (bantuan)
  4. ^ Holdsworth, Nick (Disember 27 , 2006). "Disney, Sony bekerjasama untuk kandungan Rusia". The Hollywood Reporter. AP. Dicapai pada 27 Julai 2018. Check date values in: |date= (bantuan)
  5. ^ "Clarification pada transaksi Disney/Fox" (PDF). 6 Februari 2019. /wp-content/uploads/2019/02/COFECE-009-2019-English.pdf Diarkibkan Check |archive-url= value (bantuan) (PDF) daripada yang asal pada 9 Februari 2019. Dicapai pada 8 Februari 2019. Unknown parameter |laman web= ignored (bantuan)
  6. ^ "Walt Disney untuk mewujudkan syarikat pengedaran baharu di Rusia". news.ru. Dicapai pada 24 Januari 2020.
  7. ^ "Disney и Sony разделят экраны" [Disney dan Sony untuk memisahkan skrin]. Kommersant. Dicapai pada 2021-04-13. Unknown parameter |la nguage= ignored (bantuan)