Spekulator mata wang

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Spekulasi mata wang ada setiap kali seseorang membeli mata wang asing, bukan kerana dia perlu membayar mengimport atau melabur dalam usaha asing, tetapi kerana ia berharap untuk menjual mata wang pada tahap yang lebih tinggi di masa depan (dalam bahasa teknikal mata wang "menghargai "). Ini tidak lebih dari Peraturan lama membeli rendah dan menjual tinggi-hanya dengan wang asing.

Beberapa spekulasi mata wang yang diperlukan untuk memudahkan perdagangan antarabangsa. Ambil contoh, pengeluar kereta di Jerman yang mengeksport kereta ke Amerika Syarikat. Sebagai pengimport AS kereta Jerman membayar bil di dolar AS, pengeksport Jerman menerima mata wang AS. Namun pengeksport perlu membayar pekerja dan pembekal dalam mata wang Jerman, dan dengan demikian perlu tukar mata wang AS ke Deutsche Marks (DM). Seseorang perlu membeli dolar AS (US $) sehingga ia boleh membeli DM. Pedagang mata wang boleh membuat wang dari hanya menjadi perantara dalam proses ini, membeli kos transaksi US $ dan pengisian. Tapi banyak juga bertindak sebagai spekulan, berharap bahawa mereka dapat keuntungan dari penjualan dolar pada harga yang lebih tinggi di masa depan.

Transaksi lain yang spekulasi mata wang yang diperlukan adalah disebut pelaburan langsung asing (FDI). FDI terjadi ketika warga satu negara membeli atau membina kemudahan pengeluaran di negara-negara lain. Contoh FDI di Amerika Syarikat termasuk Sony di Hollywood, Mercedes Benz di Alabama, dan Rhone Poulenc di New Jersey. Jika syarikat asing ingin membina kilang di sini yang mereka perlukan untuk menukar mata wang asing mereka sebanyak US $. Sekali lagi, mereka perlu mencari spekulator mata wang yang akan membeli Yen, DM atau Franc Perancis kerana mereka mengharapkan mata wang untuk mendapatkan nilai.

Jumlah transaksi mata wang yang berkaitan langsung dengan perdagangan dan pelaburan dianggap sebagai "pasaran matawang asas," kerana berkaitan dengan pertukaran barang riil dan perkhidmatan. Kebanyakan transaksi dalam mata wang tidak berlaku di pasaran primer, meskipun, tetapi di kedua, atau spekulatif, pasaran-melalui lima kali tangan wang banyak perubahan seperti di pasaran primer.

Menteri Kewangan Robert Rubin dan pemodal lain berpendapat bahawa "operasi yang tepat dari pasaran sekunder menjamin kecairan di pasaran primer." Dalam istilah awam, ini bermakna bahawa spekulasi mata wang yang diperlukan untuk pengimport, pengeksport, dan pelabur, dan bahawa spekulasi lebih umumnya lebih baik daripada kurang. Para spekulator mata wang lebih banyak terlibat di pasaran sekunder, semakin mudah bagi para peniaga dan pelabur untuk membeli dan menjual matawang asing ketika mereka perlu. Oleh kerana itu, "meningkatkan kecairan" bermaksud akses yang lebih mudah terhadap mata wang asing kerana ada pasaran yang lebih besar untuk mata wang tersebut.