Stanislav Zas

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Mejar Jeneral
Stanislav Zas
Nama asalBelarus: Станісла́ў Васі́левіч Зась
Rusia: Станислав Васильевич Зась
Nama lahirStanislav Vasilievich Zas
Kelahiran1964
Oblast Chernihiv, RSS Ukraine, Kesatuan Soviet
Kesetiaan Kesatuan Soviet
 Belarus
Tahun perkhidmatan1985–Kini
PangkatMejar Jeneral
Zas bersama John Bolton (kanan jauh), Paweł Soloch (kanan tengah), dan Oleksandr Danylyuk (kiri tengah) di Warsaw.

Mejar Jeneral Stanislav Vasilievich Zas (Bahasa Belarus: Станісла́ў Васі́левіч Зась, Bahasa Rusia: Станислав Васильевич Зась) ialah ahli politik dan jeneral Belarus kelahiran Ukraine. Beliau merupakan Setiausaha Agung Pertubuhan Perjanjian Keselamatan Kolektif dan bekas Setiausaha Negara Majlis Keselamatan Belarus.

Kerjaya dan kehidupan[sunting | sunting sumber]

Dari 1982–1985, Zas telah didaftarkan di Sekolah Pemerintahan Senjata Gabungan Tinggi Baku di ibu negara RSS Azerbaijan. Selepas menamatkan pengajian dari sekolah ini, beliau memulakan perkhidmatannya dalam Tentera Soviet, pada satu ketika bertindak sebagai komander platun raifal bermotor dan platun peninjau. Selama dua tahun bermula pada 1993, beliau belajar di Akademi Senjata Gabungan Angkatan Tentera Persekutuan Rusia, dan menamatkan pengajiannya pada tahun 1996 di Akademi Tentera Belarus dengan kepujian dan pingat emas. Beliau dilihat pantas naik dalam hierarki tentera, berkhidmat dalam pelbagai jawatan seperti ketua Jabatan Operasi Utama Kakitangan Am Angkatan Tentera Belarus.

Pada 4 November 2015 beliau menggantikan Alexander Mezhuyev sebagai Setiausaha Negara Majlis Keselamatan Belarus, mengikut dekri oleh Presiden Alexander Lukashenko bertarikh sejak Julai tahun itu. Sebelum pelantikan ini, Zas telah lama berkhidmat sebagai Timbalan Setiausaha Negara sejak Ogos 2008. Pada Disember 2018, beliau telah dijadikan calon untuk jawatan Setiausaha Agung Pertubuhan Perjanjian Keselamatan Kolektif (PPKK), menggantikan Kolonel Jeneral Yuri Khachaturov dari Armenia.[1][2][3][4] Pada Mei 2019, Menteri Luar PPKK mencalonkan Zas untuk menjadi Setiausaha Agung, dengan pelantikan rasminya pada 1 Januari 2020.[5]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ [1]
  2. ^ "Станислав Зась". M.belta.by. Dicapai pada 26 Mac 2019.
  3. ^ "Слухи: Станислав Зась может покинуть пост главы Совета безопасности Беларуси". Belaruspartisan.by. Dicapai pada 26 Mac 2019.
  4. ^ Жуков, Иван. "Зась Станислав Васильевич". Belkadet.by. Dicapai pada 26 Mac 2019.
  5. ^ https://tass.com/defense/1059577/amp