Star Magic

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Star Magic
Jenis/bentuk sahPerniagaan, agensi bakat Sunting ini di Wikidata
IndustriMuzik dan hiburan
PendahuluABS-CBN Center for Communication Arts, Inc.
ABS-CBN Talent Center
Ditubuhkan12 Mei 1992; 31 tahun yang lalu (1992-05-12)
PengasasJohnny Manahan Sunting ini di Wikidata
Ibu pejabatABS-CBN Broadcasting Center, Diliman, Quezon City, Filipina
Tokoh pentingFreddie M. Garcia
Johnny Manahan
KeluaranMuzik dan hiburan
PerkhidmatanPengurusan bakat
Syarikat indukABS-CBN Corporation
Tapak webstarmagic.abs-cbn.com
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

ABS-CBN Center for Communication Arts Inc. (juga dikenali sebagai Star Magic dan dahulunya dikenali sebagai ABS-CBN Talent Center) ialah anak syarikat latihan dan pengurusan ABS-CBN Corporation. Ia direka untuk membantu bakat muda di Filipina.[1] Para bakat Star Magic menjalani latihan dalam lakonan, perkembangan personaliti dan peningkatan fizikal sebelum dipilih dalam rancangan televisyen ABS-CBN dan filem-filem terbitan Star Cinema, Regal Entertainment dan Black Sheep Productions, serta projek-projek filem lain, projek komersial dan acara korporat Filipina.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada April 1992, Freddie Garcia, naib presiden eksekutif dan pengurus besar ABS-CBN, dan pengarah program Johnny Manahan, membentuk idea untuk mewujudkan bintang-bintang baru yang stabil hanya untuk rangkaian.[2] Ini melahirkan Talent Center. Pada tahun-tahun awalnya, projek Talent Center ialah Ang TV.

Acara itu menguji bakat beberapa ribu orang dan menerima beberapa dozen ke dalam program itu. Pusat Talent meneruskan pencariannya menerusi kereta pelancaran Star Circle pada tahun 1995.

Pada Mac 2004, syarikat itu memulakan pencarian bakat TV realiti yang dinamakan Star Circle Quest, yang mencipta edisi 'Remaja' dan 'Kid' dalam persembahan pertamanya, National Teen Quest pada musim kedua, dan akhirnya Summer Kid Quest musim ketiga dan terkini. Ia secara rasmi menukar namanya dari Talent Center hingga Star Magic pada bulan April tahun itu. Bakat pertunjukan realiti telah dimasukkan ke dalam rancangan baru seperti Goin 'Bulilit dan SCQ Reload.

Pada tahun 2005, kebanyakan bekas rakan serumah dan peserta Big Brother dan Akademi Impian Pinoy telah menandatangani perjanjian dengan syarikat itu.

Pada tahun 2006, syarikat itu melancarkan program berorientasikan remaja, bertajuk Star Magic Presents yang mempamerkan kemahiran lakonan bakat. Siri ini berakhir pada tahun 2008 dengan enam musim.

Pada 25 Jun 2011, syarikat itu meraikan ulang tahun ke-19 di ASAP Rocks. Ia juga melancarkan laman web baru dan video muzik baru dengan artis terkini syarikat itu.[3]

Pada tahun 2012, untuk meraikan ulang tahun ke-20, filem romantis Star Cinema diterbitkan dengan membintangi bintang paling cemerlang agensi bertajuk, 24/7 in Love.

Pada tahun 2017, Star Magic meraikan Ulang Tahun Ke-25.

Artis terkenal[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Star Magic celebrates its 17th anniversary
  2. ^ "History of Star Magic". Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-03-09. Dicapai pada 2019-05-13.
  3. ^ Star Magic will celebrate 19 awesome years in ASAP Rocks

Pautan luar[sunting | sunting sumber]