Suha Arafat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Fail:Hillaryandsuha.jpg
Hillary Clinton greeting Suha Arafat on November 11, 1999.

Suha Arafat (Arab: سهى عرفات; nama asal Suha Daoud Tawil, Arab: سهى داود الطويل) Suha Arafat merupakanjanda kepada bekas Presiden Pihak Berkuasa Palestin, Yasser Arafat.

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Suha dilahirkan di Tebing Barat pada tahun 17 Julai 1963 dalam keluarga mewah Kristian yang tinggal di Nablus dan Ramallah (ditadbir oleh Jordan pada masa itu ). Bapanya Daud Tawil mendapat pendidikan di Oxford , bekerja sebagai jurubank dan dilahirkan di Jaffa (kini sebahagian daripada Tel Aviv ). Ibu Suha, Raymonda Hawa Tawil, dilahirkan di Acre , seorang militan yang aktif politik, penyair dan penulis.

Suha menghadiri sekolah biara Kristian, tasbih Sisters 'School, di Beit Hanina , Jerusalem dan Sorbonne di Paris. Suha pernah memimpin Kesatuan Am Pelajar Palestin (GUPS) di Perancis, di mana beliau telah menganjurkan demonstrasi untuk perjuangan rakyat Palestin.

Perkahwinan untuk Arafat[sunting | sunting sumber]

Suha, ibunya, dan adik-adiknya bertemu Arafat untuk kali pertama pada tahun 1985. Apabila beliau melawat Perancis pada tahun 1989, beliau bertindak sebagai seorang jurubahasa di mesyuarat dengan pelawat dan pegawai-pegawai kerajaan Perancis. Selepas itu, Arafat meminta Suha bekerjasama dengan beliau di Tunisia di mana Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO) telah menubuhkan markas di Tunis. Arafat menjalin hubungan dengan Tunisia semasa PLO berada dalam buangan dan mendirikan ibu pejabatnya di Tunis pada 1980-an dan awal 1990-an.

Suha memeluk Islam dan berkahwin Arafat pada 17 Julai 1990, apabila dia telah berumur 27 dan Arafat berusia 61. Anak tunggal mereka, Zahwa dilahirkan pada 24 Julai 1995 di Neuilly-sur-Seine , Perancis.

Pada tahun 2004, apabila Arafat telah meninggal dunia dan Suha telah pergi ke hospital di Paris dan cuba untuk bercakap sedangkan Arafat sedang koma. Arafat meninggal dunia November 11, 2004.

Selepas kematian Arafat[sunting | sunting sumber]

Suha dan Zahwa tinggal di Tunisia dari 2004-2007. Suha juga telah tinggal di Tunisia sebelum berkahwin Arafat. Suha dan anaknya mendapat kerakyatan Tunisia pada September 2006 . dan kerap kelihatan di sisi Trabelsi, seorang bekas pendandan rambut yang ahli keluarganya kemudian menguasai sebahagian besar ekonomi negara ini.Suha dan Trabelsi bekerjasama menubuhkan sebuah Sekolah Antarabangsa Carthage di Tunis.Pada 2007, Suha menjual semua sahamnya kepada anak saudara Trabelsi, Asma Mahjoub.[1] Pada 2007, kerajaan Tunisia menderma gran $US1.5 juta dan tanah kepada Trabelsi untuk membina sekolah tersebut.[2][3]

Zahwa bersekolah di Sekolah Amerika-Tunisia. Dari 1998 dan seterusnya, dia tinggal di Tunisia dan Perancis dan mati .

Pada 7 Ogos 2007, Tunisia membatalkan kewarganegaraan tetapi tidak anaknya itu. Suha mendakwa hartanya di Tunisia telah dibatalkan.Semua ini ekoran perselisihan antara Suha dan Leila Ben Ali , isteri Presiden Tunisia, Zine El Abidine Ben Ali .

Waran tangkap[sunting | sunting sumber]

Pada 31 Oktober 2011, Mahkamah Tunis pertama kali mengeluarkan waran tangkap terhadap Suha atas tuduhan rasuah dalam perjanjian perniagaan dan kewangan pada 2006. Di pulau Malta, Suha menjelaskan bahawa beliau menjadi mangsa rejim lama Tunisia.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Tunisia keluarkan waran tangkap ke atas balu Yasser Arafat
  2. ^ Warrant for Arafat widow
  3. ^ "Suha Arafat: I am the First Victim of Leila Ben Ali". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-11-19. Dicapai pada 2011-11-02.