Templat:U.S. diplomatic terms

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Istilah-istilah diplomatik A.S.


FSO
Selepas 1915, Jabatan Negara Amerika Syarikat mula mengkelaskan duta-duta sebagai kerjaya pegawai perkhidmatan luar negara /Foreign Service Officers (FSO) bagi mereka yang sudah berkhidmat di dalam perkhidmatan luar negara di dalam satu tempoh masa.

Perlantikan politik
Individu yang tidak bertugas sebagai FSO, tetapi dilantik oleh Presiden (kebiasaannya disebabkan rakan politik).

Dilantik
Tarikh bila mana seseorang duta mengangkat sumpah jawatan. Ia diikuti pengesahan pelantikan oleh Senat, atau pelantikan oleh Presiden semasa Kongres tidak bersidang. Dalam hal pelantikan di luar persidangan, duta tersebut dikehendaki membuat pengesahan susulan daripada Senat.

Penyerahan watikah
Tarikh bila mana seseorang duta menyerahkan surat watikah kepada ketua negara atau pihak berkuasa negara. Dalam masa itu, duta tersebut secara rasminya menjadi perwakilan bagi negaranya. Ia kebiasaanya berlaku selepas ketibaaan duta ke negara tersebut. Negara tuan rumah boleh menolak duta tersebut dengan tidak menerima watikah duta, namun ia adalah sesuatu yang jarang berlaku.

Misi berakhir
Kebiasaannya tarikh bila mana duta meninggalkan negara. Dalam keadaan tertentu sepucuk surat panggilan dikeluarkan, menandakan berakhirnya tempoh kedutaan duta tersebut, sama ada sebagai protes diplomatik atau disebabkan peletakan jawatan diplomat atau jawatan tersebut digantikan dengan duta yang lain.

Chargé d’affaires / Kuasa Usaha
Individu yang bertanggungjawab terhadap urusan kedutaan bila mana tiada duta dilantik ke negara tuan rumah..

ad interim
Frasa Latin yang bermaksud sementara.

Usage[sunting sumber]

This template is used on pages that list ambassadors of the United States. It makes a floating sidebar with a list of some of the diplomatic terms that are used on the page. The template is 30 percent of page width.