Tenaga mampan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Tenaga mampan adalah tenaga yang digunakan pada kadar yang penting berbanding kepada penawaran dan diurus dengan kesan sampingan, terutama kesan alam sekitar. Satu lagi definisi tenaga mampan biasa ialah sebuah sistem tenaga yang memenuhi keperluan hadir tanpa mengurangi kemampuan generasi yang akan datang untuk memenuhi keperluan tenaga mereka. Tidak semua tenaga boleh diperbaharui yang mampan. Ketika tenaga diperbaharui ditakrifkan sebagai sumber tenaga yang sememangnya ditambah pada manusia skala masa, mapan (sering disebut sebagai 'bersih') tenaga tidak kompromi sistem di mana ia pakai untuk titik yang dapat menyediakan untuk masa depan perlu. Yang mengatur prinsip untuk ketahanan adalah pembangunan mapan, termasuk empat domain yang saling berkaitan: ekologi, ekonomi, politik dan budaya.[1] Sains mampan adalah kajian pembangunan mapan dan sains alam sekitar.[2]

Teknologi mempromosikan tenaga mampan termasuk sumber tenaga boleh diperbaharui, seperti hidroelektrik, tenaga matahari, tenaga angin, gelombang kuasa,[perlu rujukan] tenaga panas bumi, biotenaga, kekuatan pasang surut dan juga teknologi yang direka untuk meningkatkan efisiensi energi. Kos telah menurun sangat sepanjang tahun, dan terus jatuh. Semakin, kerajaan yang berkesan dasar sokongan pelabur keyakinan dan ini pasar yang berkembang. Kemajuan yang besar sedang dibuat dalam peralihan tenaga dari bahan bakar fosil untuk sistem lestari, ke titik di mana banyak kajian sokongan 100% tenaga diperbaharui.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ James, Paul; Magee, Liam; Scerri, Andy; Steger, Manfred B. (2015). Urban Sustainability in Theory and Practice:. London: Routledge.; Liam Magee; Andy Scerri; Paul James; Jaes A. Thom; Lin Padgham; Sarah Hickmott; Hepu Deng; Felicity Cahill (2013). "Reframing social sustainability reporting: Towards an engaged approach". Environment, Development and Sustainability. Springer.
  2. ^ Lynn R. Kahle, Eda Gurel-Atay, Eds (2014). Communicating Sustainability for the Green Economy. New York: M.E. Sharpe. ISBN 978-0-7656-3680-5.CS1 maint: multiple names: authors list (link)