Tentera upahan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Tentera upahan adalah tentera yang berjuang di sebabkan oleh wang, bukannya untuk negara mereka atau kepercayaan politik.

Untuk beberapa tahun semasa Zaman Pertengahan, tentera dari Switzerland berperang untuk mana-mana pihak yang membayar mereka. Paus menggaji tentera dari Switzerland untuk mempertahankan mereka. Hanya Pengawal Swiss yang masih tinggal dari tradisi tentera upahan Switzerland. Walau bagaimanapun, Pengawal Swiss moden bukan merupakan tentera upahan, kerana kesemua pengawal ini beragama katolik dan sedia untuk berjuang bukan untuk negara mereka tetapi kepercayaan mereka.

Pada tahun 2004, Sir Mark Thatcher telah ditangkap kerana mempunyai hubungan dengan cubaan oleh tentera upahan bagi mengambil alih negara Equatorial Guinea. Thatcher, anak lelaki kepada Margaret Thatcher, bekas Perdana Menteri United Kingdom. Beliau akhirnya didenda kerana penglibatannya dengan memberi dana kepada para pemimpin, bukan di sebabkan rancangan pertempuran.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.