Terjun lelabah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Terjunan lelabah dari Jambatan Air Terjun Victoria di Zambia/Zimbabwe

Terjun lelabah adalah satu aktiviti yang melibatkan penerjunan dari bangunan yang tinggi sementara pelompat disambungkan kepada tali elastik besar. Struktur ini biasanya objek yang tetap seperti sebuah bangunan, jambatan atau kren, tetapi lompatan juga boleh dibuat daripada objek bergerak seperti belon udara panas atau helikopter yang mempunyai keupayaan untuk berlegar di atas tanah. Rasa keterujaan sewaktu melakukan aktiviti ini datangnya dari terjunan bebas serta lonjakan semula yang terhasil.[1] Apabila orang yang diikut itu menerjun, tali menjadi tegang lalu si penerjun 'terbang' ke atas lagi akibat pengecutan tali dan terus berayun ke atas dan ke bawah sehingga kesemua tenaga kinetik yang tersimpan akhirnya hilang.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Terjunan lelabah pertama kalinya dibuat pada 1 April 1979 dari Jambatan Gantung Clifton setinggi 250 kaki (76 m) di Bristol oleh David Kirke, Geoff Tabin dan Simon Keeling[2][3] yang merupakan ahli Kelab Sukan Berbahaya Universiti Oxford.[4] Mereka mendapat ilham sukan ini selepas mereka berbincang mengenai upacara "lompat pokok anggur" yang dilakukan oleh penduduk peribumi Vanuatu. Mereka ditahan tidak lama selepas melakukan terjunan tersebut, namun tidak lama kemudiannya mereka melakukan perbuatan yang sama di Amerika Syarikat dari Jambatan Golden Gate dan Jambatan Royal Gorge (terjunan  kedua ini dianjurkan dan disiarkan di rancangan televisyen Amerika Syarikat bernamaThat's Incredible), lalu menyebarkan konsep ini ke seluruh dunia. Pada tahun 1982, mereka membuat terjunan dari kren bergerak dan belon udara panas.

Pengurusan sukan ini secara komersial bermula apabila seorang warga New Zealand bernama A J Hackett membuat terjunan pertamanya dari Jambatan Greenhithe di Auckland pada tahun 1986.[5] Pada tahun-tahun berikutnya, Hackett melakukan beberapa terjunan dari jambatan dan struktur lain (termasuk Menara Eiffel) menambahkan minat khalayak umum dalam sukan ini serta membuka tapak tetap terjunan lelabah komersial pertama di dunia iaitu "Kawarau Bridge Bungy" di Jambatan Gantung Ngarai Kawarau berdekatan Queenstown di Pulau Selatan, New Zealand.[6] Hackett masih merupakan salah satu pengendali komersial terbesar sukan ini dengan cawangan di beberapa negara lain.

Peralatan[sunting | sunting sumber]

Tali elastik yang pertama kali digunakan dalam terjun lelabah dan masih digunakan oleh banyak pengendali komersialnya adalah tali kejut berjalin yang dihasilkan di kilang. Tali lelabah khas ini terdiri daripada gentian lateks tertutup dalam penutup yang keras. Penutup luar ini boleh digunakan apabila gentian lateks sudah melalui proses prategasan agar ketahanan tali terhadap penegangannya sudah dibiasakan pada panjang asal tali ini, seterusnya memberikan lonjakan yang lebih kuat dan tajam. Jalinan penutup juga menyediakan penting ketahanan manfaat. Pengendali sukan ini di Hemisfera Selatan lebih cenderung menggunakan tali tiada jalinan dengan gentian lateks terdedah. Tali jenis ini memberikan lonjakan yang lebih lembut dan lebih lama malah ia boleh dihasilkan sendiri.

Kejadian kemalangan di mana para peserta menjadi terpisah dari tali ini memaksa banyak pengendali komersial menggunakan abah-abah badan jika hanya sebagai sandaran kepada sambungan buku lali. Abah-abah badan ini umumnya diilhamkan dari peralatan mendaki berbanding dengan peralatan payung terjun.

Terjunan lelabah dilakukan dari Jejambat Souleuvre di Normandy, Perancis.

Keselamatan dan risiko kecederaan[sunting | sunting sumber]

Kecederaan akibat sukan ini dibahagi kepada kemalangan yang berlaku selepas terjunan dilakukan disebabkan kesilapan pemasangan atau kemalangan dahsyat, mahupun yang berlaku meskipun langkah keselamatan sudah lama dilakukan.

Kecederaan jenis pertama ini boleh berlaku jika abah-abah keselamatan gagal berfungsi, panjang tali terjunan disalah kira,[7] atau tali tidak diikat dengan betul sebelum terjun.

Kecederaan yang berlaku meskipun langkah-langkah keselamatan diambil biasanya berhubungan dengan kenaikan tekanan intravaskular badan secara mendadak ketika tali lelabah melonjak naik. Kerosakan mata adalah komplikasi kesihatan yang paling kerap dilaporkan.[8][9][10][11][12] Gangguan penglihatan disebabkan pendarahan retina mungkin sementara  atau mengambil masa beberapa minggu untuk pulih.[13] Terdapat satu kes misalnya mengenai seorang wanita berusia 26 tahun yang masih bermasalah penglihatan setelah 7 bulan.[14] Kecederaan lecut boleh berlaku jika pelompat dikejutkan pada tali lelabah, terdapat juga sekurang-kurangnya satu kes yang membawa kepada kelumpuhan sepenuh badan hingga ke patah leher. Kecederaan parah juga boleh berlaku jika leher atau badan penerjun terbelit pada tali.[15] Lebih baru-baru ini, pembelahan arteri karotid yang menyebabkan strok selepas aktiviti terjunan juga telah digambarkan.[16] Semua kecederaan ini telah berlaku di kalangan orang yang sihat dalam usia 20-an dan 30-ana puluhan. Aktiviti terjun lelabah ini juga telah menunjukkan peningkatan tekanan dan penurunan fungsi imun.[17]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Kockelman JW, Hubbard M. Bungee jumping cord design using a simple model.
  2. ^ "World's 'first' bungee jump in Bristol captured on film". BBC. November 10, 2014. Dicapai pada November 10, 2014.
  3. ^ "Geoff Tabin - Secret Life of Scientists and Engineers". Secret Life of Scientists and Engineers. PBS. Dicapai pada March 8, 2017.
  4. ^ Aerial Extreme Sports (2008).
  5. ^ "Can you Hackett?". Unlimited - Inspiring Business. 23 August 2004. Dicapai pada 20 Julai 2010.
  6. ^ "AJ Hackett Bungy". Bungy.co.nz. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-10-14. Dicapai pada 2010-05-18.
  7. ^ McMenamin, Jennifer (16 Mei 2000). "Relatives grieve after fatal bungee accident". Baltimore Sun.
  8. ^ Krott R, Mietz H, Krieglstein GK.
  9. ^ Vanderford L, Meyers M. Injuries and bungee jumping.
  10. ^ Chan J. Ophthalmic complications after bungee jumping.
  11. ^ Filipe JA, Pinto AM, Rosas V, et al.
  12. ^ Jain BK, Talbot EM.
  13. ^ David DB, Mears T, Quinlan MP.
  14. ^ van Rens E. Traumatic ocular haemorrhage related to bungee jumping.
  15. ^ Hite PR, Greene KA, Levy DI, Jackimczyk K. Injuries resulting from bungee-cord jumping.
  16. ^ Zhou W, Huynh TT, Kougias P, El Sayed HF, Lin PH.
  17. ^ "Bungee jumping suppresses innate immunity - a new finding".