Toyota Avalon

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Toyota Avalon
2003–2004 Toyota Avalon XLS
Maklumat
PengilangToyota
Juga dikenaliToyota Pronard (Jepun)
Pengeluaran1994–kini
PendahuluToyota Cressida
Toyota Vienta (Australia)
PenggantiToyota Aurion (Australia)
KelasFull-size
Gaya badanSedan 4 pintu
Reka letakFF layout
BerkaitToyota Camry

Toyota Avalon adalah kereta sedan bersaiz besar yang dibuat oleh Toyota di Kentucky, Amerika Syarikat dari tahun 1994 hingga sekarang. Avalon juga dipasang di Victoria Australia, dan kemudian digantikan oleh Toyota aurion berasaskan Toyota Camry.


Generasi Pertama (1995-2005)[sunting | sunting sumber]

Toyota Avalon CSX MCX10

Avalon pertama kali dibuat pada tahun 1994 untuk model tahun 1995. Trim level yang tersedia adalah XL dan XLS. Mesin yang digunakan adalah 1MZ-FE 3000 cc V6 dengan transmisi automatic 4 speed. Avalon boleh ditempah dengan kerusi depan bucket atau bench yang boleh memuatkan 3 orang.

Untuk tahun 1998, Avalon mendapat facelift dengan lampu depan dan belakang yang baru, serta bagasi yang terbuka lebih luas.

Selepas pengeluaran di Amerika digantikan oleh model baru, Avalon lama tetap dihasilkan di Australia. Versi Australia mempunyai lampu depan dan grille yang berbeza dari versi Amerika.


Generasi Kedua (2000-2005)[sunting | sunting sumber]

Toyota Avalon XLS MCX20

Avalon ini lebih besar daripada model sebelumnya. Dipasarkan di Jepun dengan nama 'Pronard' . Mesin yang digunakan adalah 1MZ-FE berkapasiti 3.0 liter dengan transmisi automatic.


Generasi Ketiga (2006-kini)[sunting | sunting sumber]

Toyota Avalon XLS GSX30

Avalon baru hanya untuk Amerika. Pronard tidak lagi dijual di Jepun. Avalon menggunakan enjin baru 3.5 liter 2GR-FE dengan Dual VVT-i yang membuatnya berkesan dan mesra alam sekitar. Transmisinya adalah automatic 5 speed. Avalon ditawarkan dalam trim level XL, XLS, Touring, dan Limited.

Model facelift hadir untuk tahun 2008, dan mempunyai transmisi automatic 6 speed. Untuk tahun 2009, semua model Avalon hadir dengan Vehicle Stability Control sebagai peralatan standard, dan model Touring tidak lagi dihasilkan.