Ubat antivirus

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Ubat antivirus atau ubat antiviral ialah kelas ubat yang digunakan khusus untuk merawat jangkitan virus dan bukannya bakteria.[1] Kebanyakan antiviral digunakan untuk jangkitan virus tertentu, sementara antiviral spektrum luas berkesan terhadap pelbagai jenis virus.[2] Tidak seperti kebanyakan antibiotik, ubat antivirus tidak memusnahkan patogen sasaran mereka; sebaliknya mereka menghalang perkembangan mereka.

Ubat antiviral adalah satu kelas antimikroba, kumpulan yang lebih besar yang juga termasuk antibiotik (juga dikenali sebagai antibakteria), antikulat dan antiparasit,[3] atau ubat antiviral berdasarkan antibodi monoklonal.[4] Kebanyakan antivirals dianggap tidak berbahaya kepada hos, dan oleh itu boleh digunakan untuk merawat jangkitan. Mereka harus dibezakan daripada viricides, yang bukan ubat tetapi tidak mematikan atau memusnahkan zarah virus, sama ada di dalam atau di luar badan. Antiviral semulajadi dihasilkan oleh beberapa tumbuh-tumbuhan seperti eukaliptus.[5]

Kegunaan perubatan[sunting | sunting sumber]

Kebanyakan ubat-ubatan antiviral yang sedia ada kini direka untuk membantu menangani virus HIV, herpes, virus hepatitis B dan C, dan virus influenza A dan B. Penyelidik sedang berusaha untuk memperluaskan pelbagai antivirals kepada keluarga patogen yang lain.

Merancang ubat antivirus yang selamat dan berkesan adalah sukar, kerana virus menggunakan sel tuan rumah untuk meniru. Ini menjadikannya sukar untuk mencari sasaran bagi ubat yang akan mengganggu virus tanpa merosakkan sel organisme tuan rumah. Selain itu, kesukaran utama dalam membangunkan vaksin dan ubat anti-virus adalah disebabkan oleh variasi virus.

Kemunculan antivirals adalah hasil dari pengetahuan yang sangat luas tentang fungsi organisma genetik dan molekul, yang membolehkan penyelidik bioperubatan memahami struktur dan fungsi virus, kemajuan besar dalam teknik mencari ubat baru, dan tekanan yang ditempatkan pada profesion perubatan untuk menangani HIV, virus yang menyebabkan AIDS.

Antivirals eksperimen pertama telah dibangunkan pada tahun 1960-an, kebanyakannya untuk menangani virus herpes, dan didapati menggunakan kaedah penemuan dadah percubaan-dan-tradisional. Penyelidik tumbuh budaya sel dan menjangkiti mereka dengan virus sasaran. Mereka kemudiannya dimasukkan ke dalam bahan kimia kultur yang mereka fikir mungkin menghalang aktiviti virus, dan memerhatikan sama ada tahap virus dalam budaya meningkat atau jatuh. Bahan kimia yang sepertinya mempunyai kesan telah dipilih untuk kajian lebih dekat.

Ini adalah prosedur yang sangat memakan masa, melanda atau tidak, dan jika tidak ada pengetahuan yang baik mengenai bagaimana virus sasaran berfungsi, ia tidak berkesan dalam mencari antivirals yang berkesan yang mempunyai sedikit kesan sampingan. Hanya pada dekad 1980-an, apabila urutan genetik penuh virus mula dibongkar, penyelidik mula mempelajari bagaimana virus berfungsi secara terperinci, dan tepat apa bahan kimia diperlukan untuk menggagalkan kitaran pembiakan mereka.

Kitaran hidup virus[sunting | sunting sumber]

Virus terdiri daripada genom dan kadang-kadang beberapa enzim yang disimpan dalam kapsul yang diperbuat daripada protein (dipanggil kapsid), dan kadang-kadang ditutup dengan lapisan lipid (kadang-kadang dipanggil 'sampul surat'). Virus tidak dapat membiak sendiri, dan sebaliknya menyebarkan dengan menundukkan sel hos untuk menghasilkan salinan sendiri, sehingga menghasilkan generasi akan datang.

Para penyelidik yang menjalankan strategi "reka bentuk dadah rasional" untuk membangunkan antivirals telah cuba menyerang virus pada setiap peringkat kitaran hayat mereka. Sesetengah spesies cendawan telah didapati mengandungi pelbagai bahan kimia antiviral dengan kesan sinergistik yang sama. Kitaran hidup virus berbeza-beza mengikut butir-butirnya yang tepat bergantung pada jenis virus, tetapi mereka semua berkongsi corak umum:

  • Lampiran ke sel hos.
  • Melepaskan gen virus dan mungkin enzim ke dalam sel tuan rumah.
  • Replikasi komponen virus menggunakan jentera sel tuan rumah.
  • Pemasangan komponen virus ke zarah virus lengkap.
  • Melepaskan zarah-viral virus untuk menjangkiti sel-sel tuan rumah baru.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Medmicro Chapter 52". Diarkibkan daripada yang asal pada 18 August 2000. Dicapai pada 21 February 2009.
  2. ^ Rossignol JF (2014). "Nitazoxanide: a first-in-class broad-spectrum antiviral agent". Antiviral Res. 110: 94–103. doi:10.1016/j.antiviral.2014.07.014. PMID 25108173. Originally developed and commercialized as an antiprotozoal agent, nitazoxanide was later identified as a first-in-class broad-spectrum antiviral drug and has been repurposed for the treatment of influenza. ... From a chemical perspective, nitazoxanide is the scaffold for a new class of drugs called thiazolides. These small-molecule drugs target host-regulated processes involved in viral replication. ... A new dosage formulation of nitazoxanide is presently undergoing global Phase 3 clinical development for the treatment of influenza. Nitazoxanide inhibits a broad range of influenza A and B viruses including influenza A(pH1N1) and the avian A(H7N9) as well as viruses that are resistant to neuraminidase inhibitors. ... Nitazoxanide also inhibits the replication of a broad range of other RNA and DNA viruses including respiratory syncytial virus, parainfluenza, coronavirus, rotavirus, norovirus, hepatitis B, hepatitis C, dengue, yellow fever, Japanese encephalitis virus and human immunodeficiency virus in cell culture assays. Clinical trials have indicated a potential role for thiazolides in treating rotavirus and norovirus gastroenteritis and chronic hepatitis B and chronic hepatitis C. Ongoing and future clinical development is focused on viral respiratory infections, viral gastroenteritis and emerging infections such as dengue fever.
  3. ^ Rick Daniels; Leslie H. Nicoll. "Pharmacology - Nursing Management". Contemporary Medical-Surgical Nursing. Cengage Learning, 2011. m/s. 397.
  4. ^ Kisung Ko, Yoram Tekoah, Pauline M. Rudd, David J. Harvey, Raymond A. Dwek, Sergei Spitsin, Cathleen A. Hanlon, Charles Rupprecht, Bernhard Dietzschold, Maxim Golovkin, and Hilary Koprowski (2003). "Function and glycosylation of plant-derived antiviral monoclonal antibody". PNAS. 100: 8013–8018. doi:10.1073/pnas.0832472100. PMC 164704.CS1 maint: uses authors parameter (link)
  5. ^ Schnitzler, P; Schön, K; Reichling, J (2001). "Antiviral activity of Australian tea tree oil and eucalyptus oil against herpes simplex virus in cell culture". Die Pharmazie. 56 (4): 343–7. PMID 11338678.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]