Universitas Mahasaraswati Denpasar

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Universitas Mahasaraswati
JenisPerguruan Tinggi Swasta
Ditubuhkan pada08 Disember 1963 (1963-12-08)
Institusi induk
Yayasan Perguruan Rakyat Saraswati Denpasar
Lokasi, ,
Laman sesawangwww.unmas.ac.id

Universiti Mahasaraswati Denpasar yang dikenal dengan Unmas Denpasar merupakan salah satu kolej swasta di Bali, berada di persekitaran Kopertis Wilayah VIII di bawah pengurusan Yayasan Perguruan Rakyat Saraswati Denpasar. Cikal bakal berdirinya Unmas Denpasar bermula dari didirikannya Institut keguruan dan Ilmu Pendidikan (IKIP) Saraswati tanggal 8 Desember 1963.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

IKIP Saraswati[sunting | sunting sumber]

Status berdaftar diperoleh tanggal 2 Desember 1965 melalui SK. Nombor: 134/B/Swt/P/65; yang terdiri atas jurusan Sejarah/Antropologi dan Bahasa inggris. Meletusnya Gerakan 30 September dan memanasnya suhu politik menyebabkan IKIP Saraswati tidak aktif mula tahun 1965 hingga tahun 1979.

Pada tanggal 23 Agustus 1979, IKIP Saraswati diaktifkan kembali dan dikembangkan dengan membuka Fakulti Sastera dan Seni dengan Jurusan Bahasa dan Sastera Indonesia. Fakulti Keguruan jurusan Eksakta terdiri dari jurusan Matematik dan Ilmu Hayat serta Fakulti Ilmu Pendidikan dengan jurusan Bimbingan dan Penyuluhan (BP) dan jurusan Pendidikan Umum (PU).

Fakulti[sunting | sunting sumber]

Dengan Keppres No. 62/Tahun 1982 Tanggal 12 Februari 1983, maka Universiti Mahasaraswati Denpasar juga melakukan penataan terhadap fakulti-fakulti yang terdapat. Secara terperinci fakulti yang dimaksudkan

Fakulti Keguruan dan Ilmu Pendidikan (FKIP)[sunting | sunting sumber]

  1. Program Pengajian Pendidikan Sejarah
  2. Program Pengajian Pendidikan Matematik
  3. Program Pengajian Pendidikan Bahasa dan Sastera Indonesia (c)
  4. Program Pengajian Pendidikan Biologi
  5. Program Pengajian Pendidikan Bahasa inggris

Fakulti Pertanian (FP)[sunting | sunting sumber]

Mempunyai dua Program Pengajian, iaitu:

  1. Program Pengajian Agroekoteknologi
  2. Program Pengajian Agribisnis

Fakulti Ekonomi (FE)[sunting | sunting sumber]

Mempunyai tiga Program Pengajian, iaitu:

  1. Program Pengajian Ilmu Ekonomi
  2. Program Pengajian Perakaunan

Mempunyai satu Program Pengajian, iaitu Program Pengajian Ilmu Hukum Fakulti Hukum Universiti Mahasaraswati Denpasar merupakan salah satu Fakulti dilingkungan Universiti Mahasaraswati Denpasar yang didirikan tanggal 8 Maret 1982. dengan Status Terakreditasi B berdasarkan keputusan TAYAR - PT DEPDIKNAS RI NOMBOR: 030/TAYAR-PT/Ak.XII/S1/X/2009, dan menggalas tugas penganjuran Program Pendidikan Ilmu Hukum merupakan wujud Pengabdian kepada Masyarakat dalam memberikan sumbangan kepada Kerajaan menyiapkan tenaga profesional dalam usaha meningkatkan kualiti Sumber Daya Manusia (SDM) Indonesia agar mampu bersaing di era Globalisasi melalui penegakan hukum.

Fakulti Teknik (FT)[sunting | sunting sumber]

Mempunyai satu Program Pengajian, iaitu Program Pengajian Teknik Awam.

Rujukan[sunting | sunting sumber]