Venom (watak)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Venom (watak)
Informasi Penerbit
PenerbitMarvel Comics
Kemunculan pertama

Penampilan kameo: The Amazing Spider-Man #299 (April 1988)

  • Penampilan penuh: The Amazing Spider-Man #300 (Mei 1988)
Informasi dalam cerita
Pelbagai tuan rumah
SpesisKlyntar (Symbiote)

Venom ialah fiksyenal watak yang terdapat dalam buku komik Amerika yang diterbitkan oleh Komik Marvel. Wataknya ialah makhluk asing yang hidup symbiote dengan bentuk amorfus, seperti cecair, yang bertahan dengan ikatan dengan perumah, biasanya manusia. Bentuk dwi-hidup ini menerima kuasa yang dipertingkatkan dan biasanya merujuk kepada dirinya sebagai "Venom." Symbiote itu pada asalnya diperkenalkan sebagai kostum makhluk asing hidup dalam The Amazing Spider-Man #252 (Mei 1984), dengan penampilan pertama penuh sebagai Venom dalam The Amazing Spider-Man #300 (Mei 1988).

Hos manusia pertama simbiote Venom ialah Spider-Man sendiri, yang akhirnya menemui sifat jahatnya yang sebenar dan memisahkan dirinya daripada makhluk itu dalam The Amazing Spider-Man #258 (November 1984)[1]—dengan penggabungan semula ringkas lima bulan kemudian dalam Web of Spider-Man' ' #1.[2] Symbiote terus bergabung dengan hos lain, bermula dengan Eddie Brock, hos kedua dan paling terkenal, dengan siapa ia mula-mula menjadi Venom. Venom telah bertahan sebagai salah seorang penjahat Spider-Man yang paling menonjol, dan pada mulanya dianggap sebagai salah satu daripada tiga musuh utama, bersama Green Goblin dan Doctor Octopus. Sejak debutnya bagaimanapun, Venom telah berkembang menjadi tokoh antiheroik, perlahan-lahan menjauhkan dirinya daripada matlamat awalnya untuk merosakkan kehidupan Spider-Man untuk mencuba dan melakukan kebaikan, malah mengetepikan perbezaannya dengan dan membantu Spider-Man di kali. Selepas Brock, banyak hos lain untuk Venom mengikuti; antara yang paling ketara ialah penjahat Mac Gargan, yang merupakan penjelmaan utama Venom dari 2005 hingga 2009, dan Flash Thompson, yang menjadi adiwira Agent Venom dari 2011 hingga 2016, sebelum Venom kembali ke Brock pada 2017. Venom juga digambarkan telah melahirkan beberapa anak—Scream, Lasher, Phage, Agony, Riot, Mania, Sleeper, dan yang paling ketara, Carnage, yang menjadi musuh ketat Venom selepas terikat kepada pembunuh bersiri Cletus Kasady.

Watak kegemaran peminat dan tokoh terkenal dalam budaya popular, Venom (terutamanya penjelmaan Eddie Brock) telah dipaparkan dalam pelbagai adaptasi media 'Spider-Man selama ini, termasuk filem ciri, siri televisyen dan permainan video. watak telah digambarkan oleh Tobey Maguire dan Topher Grace dalam Spider-Man 3 (2007), dengan Tom Hardy terutamanya menggambarkan watak dalam Sony's Spider-Man Universe filem Venom (2018) dan Venom: Let There Be Carnage (2021). Penjelmaan Venom Eddie Brock adalah antara penyangak Spider-Man yang paling terkenal, dan dianggap oleh ramai orang sebagai cerminan gelap wira, dengan hubungan Venom dan Brock dilihat mempunyai nada romantis, disahkan pada 2017.[3] Wartawan dan ahli sejarah komik Mike Conroy menulis daripada watak: "Apa yang bermula sebagai kostum gantian untuk Spider-Man bertukar menjadi salah satu mimpi ngeri terhebat web-slinger Marvel".[4] Venom telah dinilai ke-33 pada 50 Buku Komik Terhebat Empire Watak,[5] dan menduduki tempat ke-22 dalam 100 Penjahat Komik Terhebat Sepanjang Zaman IGN.[6]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Templat:Cite komik
  2. ^ Simonson, Louise (penulis), LaRocque, Greg (pelakar), Mooney, Jim (pendakwat). "Til Death Do Us Part!" Web of Spider-Man #1 (April 1985), Marvel Comics
  3. ^ "Venom: Dark Origin #5 – Katalog Komik Marvel: Tapak Rasmi – Iron Man, Hulk, Spider-Man, X-Men, Wolverine dan semua Komik Marvel dan Novel Grafik | Katalog Komik Marvel". Marvel.com. 2008-12-31. Dicapai pada 2010-04-27.
  4. ^ Conroy, Mike. 500 Penjahat Buku Komik, hlm. 358, Collins & Brown, 2004.
  5. ^ 33 Venom, "50 Watak Buku Komik Terhebat", Empayar, diakses pada 2 Julai 2011.
  6. ^ "'22. Venom': 100 Penjahat Buku Komik Terbaik Sepanjang Zaman". Dicapai pada 2 Julai 2011. Unknown parameter |laman web= ignored (bantuan); |archive-url= is malformed: path (bantuan)