Wikipedia:Jangan terbeban dengan aturan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari

[[Kategori:{{{1}}} Wikipedia|Jangan terbeban dengan aturan]]

Seharusnya setiap Ahli Wikipedia tidak sepatutnya terbeban dengan pelbagai aturan yang ada disekeliling mereka. Ini kerana, Ahli Wikipedia jelas dibekalkan akal fikiran dan nilai kepercayaan oleh Tuhan yang membuatkan mereka boleh berfikir dan membuat pilihan tentang baik buruk sesuatu peraturan yang ditawarkan kepada mereka. Sebagai manusia, pemilihan bagi yang terbaik sepatutnya diterima dengan anggapan yang mulia disamping memandu pemilihan mereka dengan waras dan matang. Kewarasan dan kematangan pula adalah anugerah Tuhan kepada hambaNya dan ia merupakan nikmat yang harus disyukuri dengan sebaik-baiknya.

Oleh itu, komuniti Wikipedia juga turut dianggap sebagai komuniti yang waras lagi matang, mereka dianggap mempunyai kuasa bagi menentukan kewajaran dan sifat-sifat aturan yang sentiasa mengekori mereka setiap masa. Aturan boleh hadir dalam pelbagai keadaan ada yang hadir sejak masih kecil seperti aturan menangis seorang bayi, ada aturan yang mula dibajai dari kecil seperti aturan membaca bagi kanak-kanak. Ada juga aturan yang hadir dari kalimah para pemimpin masyarakat. Lebih hebat lagi aturan dari Tuhan menerusi kitab suciNya.

Hampir keseluruhan hidup kita dipenuhi aturan, kadangkala kita tidak merasainya, mungkin anda tidak sedar, apabila anda berasa mahu membuang air, anda pasti akan mencari tempat sesuai untuk membuangnya walaupun hanya berada dibelakang sebatang pohon kelapa. Jika anda berada dalam suasana hujan atau ribut, pasti anda akan mencari tempat berteduh walaupun dibawah sehelai daun. Ini semua berlaku dengan segera seakan-akan anda diatur berbuat begitu dan mesti anda membuatnya, jika tidak, anda pasti malu atau basah kuyup.

Persoalannya, adakah anda terbeban dengan perihal contoh aturan diatas?, Kebanyakan dari anda mengatakan tidak, sedangkan segelintir dari yang lain mengatakan ya atau mungkin ia terbalik? Apa pun jawapan anda, ini semua dinamakan aturan kehidupan dan anda harus menyahutnya dengan seikhlas hati. Hati yang ikhlas bermaksud hati yang tidak terbeban.

Begitu juga di Wikipedia versi bahasa Melayu ini, dasar dan garis panduan yang diolah, dibentangkan dimestikan untuk anda turuti, sebenarnya ia adalah suatu bentuk kebaikan bagi semua yang terlibat dalam komuniti ini. Ia dirangka tidak lain bagi menjaga kualiti dan menjadi Wikipedia sebagai ensiklopedia berwibawa menjadi realiti, kerana itu kami meminta anda janganlah merasa terbeban dengan aturannya. Hampir keseluruhan dasar dan garis panduan yang menjadi ketetapan dalam Wikipedia telah mengalami proses sepersetujuan secara langsung atau sebaliknya. Ya kami akui aturan dasar dan garis panduan disini tidak mungkin 100% "perfect" atau tepat. Dalam niat untuk mengacu kearah nilai positif pasti akan anda nilai negatif yang mengekorinya. Walau bagaimanapun, pemilihan yang waras adalah bimbingan terbaik buat anda.

Bagi mengurangkan rasa khuatir anda, kami Wikipedia bahasa Melayu mempunyai cara tersendiri bagi memandu anda membina suatu bentuk ensiklopedia yang baik pada masa hadapan. Sebagai permulaan perkara-perkara asas ini telah dirangka iaitu:

  1. Mewajibkan seluruh komuniti Wikipedia bahasa Melayu yang terbabit dalam bidang penulisan, pentadbiran atau penyelenggaraan mesti mematuhi Wikipedia:Dasar dan garis panduan sebagai perlembagaan asas utama yang telah dirangka.
  2. Memansuhkan kewajipan menuruti en:Wikipedia:Ignore all rules & en:Wikipedia:Manual of Style (Islam-related articles) dari Wikipedia bahasa Inggeris walau apa cara sekalipun seperti mana yang diperintahkan menurut Wikipedia:Polisi lanjutan.

Dengan adanya kewajipan bagi mengikut kedua-dua syarat diatas, ini secara tidak langsung bukan sahaja memperteguhkan kreadibiti Wikipedia bahasa Melayu, malahan inilah cara kami memastikan segala tindak-tanduk di Wikipedia versi ini sentiasa berpandukan hukum dan kanun perundangan semasa di dunia. Namun apa yang jelas semua ini bukan bertujuan membebankan anda dengan aturan tetapi mahu mendidik anda bagaimana bermuafakat bersama aturan.