Yayasan Petronas

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Yayasan Petronas
Kerangka
Jenis/bentuk sahPertubuhan amal
FokusKesihatan, pendidikan, bantuan bencana, pembentukan nilai
Tapak webwww.yayasanpetronas.com.my
Sejarah
Dibentuk1 Mac 2019; 5 tahun yang lalu (2019-03-01)
Pengurusan
PemilikPetronas
PengerusiDatuk Ahmad Nizam Salleh
Lokasi
Ibu pejabatKuala Lumpur, Malaysia
Lokasi
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Yayasan Petronas ialah cabang tanggungjawab sosial korporat konglomerat minyak dan gas Malaysia, Petronas yang ditubuhkan pada 1 Mac 2019.[1] Matlamat penubuhan Yayasan Petronas ialah bagi memberi kesan yang lebih luas dan lebih mendalam terhadap aktiviti tanggungjawab sosial korporat merentas masyarakat di Malaysia.[2][3]

Yayasan PETRONAS memastikan bahawa program-program yang menjanjikan hasil dilaksanakan di seluruh negara, untuk memberi kesan yang mampan dan kejayaan bersama untuk semua yang terlibat. Ia juga akan mengarahkan perhatiannya kepada kawasan yang kini kurang mendapat liputan untuk memberi kesan yang boleh diukur dan mempercepatkan hasil dengan penyertaannya.

Fokus dan objektif[sunting | sunting sumber]

Fokus dan objektif Yayasan Petronas ialah:

  • Pendidikan – Lebih baik peluang untuk pelajar kurang bernasib baik untuk merealisasikan potensi mereka melalui pendidikan STEM.
  • Kesejahteraan Komuniti & Pembangunan – Lebih baik taraf hidup untuk masyarakat kurang bernasib baik & belia dengan mewujudkan laluan untuk kehidupan yang mampan dan kesihatan yang lebih baik.
  • Alam Sekitar – Lebih baik alam sekitar melalui program biodiversiti, pemuliharaan dan karbon neutral.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Petronas is launching its Corporate Social Responsibility (CSR) arm, Yayasan Petronas". The Edge Markets. 1 Mac 2019. Dicapai pada 15 Mei 2019.
  2. ^ "Yayasan Petronas to deliver more impact, focus on CSR efforts". New Straits Times. 1 Mac 2019. Dicapai pada 15 Mei 2019.
  3. ^ Jerry Choong (1 Mac 2019). "Petronas' new foundation to centralise CSR work". The Malay Mail. Dicapai pada 15 Mei 2019.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]