YouTube Music

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
YouTube Music
PemajuYouTube
Orang utamaSusan Wojcicki (CEO YouTube)
T. Jay Fowler (Pengarah produk, Muzik)
Lyor Cohen (Ketua Muzik Global YouTube)
Tarikh pelancaran12 November 2015; 8 tahun yang lalu (2015-11-12)
Platform
Ketersediaan95 negara; kebanyakannya di Amerika, Eropah dan Oceania, dan bahagian-bahagian di Afrika dan Asia.[1][2][3]
Laman webmusic.youtube.com

YouTube Music ialah perkhidmatan penstriman muzik dan aplikasi mudah alih yang dibangunkan oleh YouTube; ia menyediakan antara muka yang disesuaikan untuk perkhidmatan yang berorientasikan ke aliran muzik, yang membolehkan pengguna melayari lagu dan video muzik di YouTube berdasarkan genre, senarai main dan cadangan. Perkhidmatan ini juga menawarkan peringkat premium, yang membolehkan main balik iklan, main balik latar belakang audio, dan memuat turun lagu untuk main semula luar talian. Faedah langganan ini juga ditawarkan kepada pelanggan Google Play Music dan YouTube Premium. Perkhidmatan ini menggantikan Google Play Music sebagai jenama utama Google untuk streaming muzik pada 1 Disember 2020.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Deahl, Dani (June 18, 2018). "YouTube Music and YouTube Premium officially launch in US, Canada, UK, and other countries". The Verge. Dicapai pada June 18, 2018.
  2. ^ Gao, Richard (June 18, 2018). "YouTube Premium and Music launch today in 17 countries, including Canada and 11 European countries". Android Police. Dicapai pada June 18, 2018.
  3. ^ "Paid memberships available locations - YouTube Help". support.google.com. Dicapai pada 2019-07-17.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]