Kesan sosial YouTube

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sebagai tapak web perkongsian video terbesar di dunia,[1] YouTube mempunyai kesan dalam banyak bidang, dengan beberapa video YouTube individu yang secara langsung berbentuk peristiwa dunia.

YouTube membolehkan penciptaan dan pengedaran kandungan pendidikan akademik yang murah dan juga cara "bagaimana untuk" dibuat oleh YouTube individu. Akses video di seluruh dunia telah mendorong inovasi dengan membolehkan individu yang diedarkan secara geografi untuk membina kerja masing-masing dan berkolaborasi.

Walaupun video YouTube telah menyebarkan kesedaran tentang isu-isu sosial (seperti masalah buli, bunuh diri dan LGBT), mereka juga termasuk kandungan yang berpotensi berbahaya (seperti yang menggambarkan kemudaratan diri). Algoritma pengesyoran laman web juga telah didapati untuk mencadangkan kandungan berbahaya kepada kanak-kanak, dan telah mempromosikan amalan yang berpotensi berbahaya seperti cabaran pod gelombang.

YouTube telah menjadi platform berita penting bagi kedua-dua video saksi mata dan organisasi berita yang ditubuhkan. Laman web ini juga memudahkan penglibatan antara institusi dan individu (seperti antara universiti dan calon pelajar, dan antara perniagaan dan pekerja).

YouTube telah menjejaskan politik, menjadi lebih penting daripada mel terus dalam kempen politik, dengan ahli politik dan kerajaan menggunakan laman web untuk melibatkan diri secara langsung rakyat dan mempromosikan dasar. Walaupun YouTube telah mempromosikan demokrasi melalui ekspresi bebas pandangan politik individu, algoritma pengesyorannya telah ditunjukkan dengan sengaja mengesyorkan kandungan yang melampau, yang membawa kepada tuntutan bahawa ia telah digunakan sebagai alat untuk radikalisasi politik.

Syarikat besar dan jenama telah menggunakan laman web ini sebagai alat pengiklanan yang fokus untuk pemasaran massa dan pertumbuhan penonton. Sebaliknya, individu telah bekerjasama dengan pengiklan dan telah mengembangkan penonton mereka sendiri, "Program Rakan Kongsi" yang membolehkan pencipta kandungan individu untuk mengewangkan video dan bahkan memperoleh mata pencarian langsung dari kandungan kandungan.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Newshub staff (October 17, 2018). "YouTube back working again after going down across the world". Newshub. Diarkibkan daripada yang asal pada October 18, 2018. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]