Zaman apostolik

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

 

Imej Yesus muncul di hadapan para rasul -Nya selepas kebangkitan -Nya

Kekristianan pada abad ke-1 meliputi sejarah Kekristianan, dari permulaan pelayanan Yesus (c. 27-29 AD) hingga kematian Dua Belas Rasul terakhir (c. 100 AD). Oleh itu zaman itu juga dikenali sebagai zaman Apostolik atau zaman kerasulan kristian. Kekristianan awal berkembang dari pelayanan Yesus dan berkembang di sekitar pelayanan para rasul.

Tempoh kerasulan sejarah Kristian menurut tradisi bermula dari Amanat Agung yang mula dilaksanakan oleh para rasul selepas kebangkitan Yesus dan kenaikan Yesus di Yerusalem, hingga kematian rasul terakhir, yang dipercayai sebagai Yohanes semasa di Efesus, Asia pada kira-kira 100 M. Secara tradisinya, para rasul dipercayai telah menyebar dari Yerusalem, [1] dan mendirikan takhta kerasulan . Ia mempunyai kepentingan yang istimewa dalam tradisi Kristian sebagai zaman para rasul langsung Yesus Kristus . Sumber utama untuk catatan sejarah para rasul Yesus ialah Kisah Para Rasul dalam Perjanjian Baru Alkitab, walaupun ketepatan sejarahnya telah dipersoalkan oleh beberapa orang .


Selepas kematian Yesus, pengikut terawalnya membentuk mazhab Yudaisme Mesianik semasa tempoh Kuil Kedua pada akhir abad ke-1. Pada mulanya mempercayai bahawa kebangkitan Yesus adalah permulaan akhir zaman, kepercayaan mereka tidak lama lagi berubah dalam jangkaan kedatangan Yesus yang kedua kali dan permulaan Kerajaan Tuhan (Aram: Alaha ) di kemudian hari. [2]

Yesus Membasuh Kaki Petrus, oleh Ford Madox Brown (1852–1856)

Rasul Paulus, seorang Yahudi yang taat yang telah menganiaya orang Kristian awal, bertaubat 33–36 AD [3] [4] [5] dan mula menyebarkan injil di kalangan orang bukan Yahudi. Menurut Paul, orang bukan Yahudi boleh dibenarkan dikecualikan daripada kebanyakan perintah Yahudi, dengan alasan bahawa semua dibenarkan oleh iman kepada Yesus. [6] Ini adalah sebahagian daripada permulaan pemisahan secara beransur-ansur agama Kristian awal dan Yahudi, kerana agama Kristian menjadi agama yang berbeza termasuk ketaatan orang bukan Yahudi.

Baitulmaqdis mempunyai komuniti Kristian awal, diketuai oleh Bishop James si Adil . [7] Menurut Kisah 11:26, Antioch adalah tempat para pengikut mula-mula dipanggil Kristian. Rasul Petrus kemudiannya Martir di atas takhta Rom, ibu kota Empayar Rom . Para rasul terus menyebarkan mesej injil ke seluruh dunia klasik dan mengasaskan pelbagai Gereja Apostolik di sekitar pusat-pusat awal Kekristianan . Rasul terakhir yang mati di antara 12 rasul awal ialah Rasul Yohanes pada tahun 100 M. [8]

Penganiayaan terhadap orang Kristian[sunting | sunting sumber]

Abad ke-1 adalah masa kelahiran keagamaan Kristian, dan ia juga merupakan masa yang sukar untuk dilalui kerana penganiayaan yang berlaku terhadap gereja Yesus. Penganiayaan datang dari orang Yahudi, dan juga dari orang Rom, yang ketika itu tidak mempercayai Yesus sebagai Messiah yang dijanjikan.

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Catholic Encyclopedia: Dispersion of the Apostles: "The object of the feast (so Godescalcus) is to commemorate the departure (dispersion) of the Apostles from Jerusalem for the various parts of the world, some fourteen years after the Ascension of Christ."
  2. ^ Fredriksen, Paula (2018). When Christians Were Jews: The First Generation. London: Yale University Press. Hal. 10–11. ISBN 978-0-300-19051-9.
  3. ^ Bromiley, Geoffrey W., penyunting (1979). International Standard Bible Encyclopedia: A-D. 1 (ed. Fully Revised). Grand Rapids, Michigan: Wm. B. Eerdmans Publishing Co. m/s. 689. ISBN 0-8028-3781-6.
  4. ^ Barnett, Paul (2002). Jesus, the Rise of Early Christianity: A History of New Testament Times. InterVarsity Press. m/s. 21. ISBN 0-8308-2699-8.
  5. ^ L. Niswonger, Richard (1993). New Testament History. Zondervan Publishing Company. m/s. 200. ISBN 0-310-31201-9.
  6. ^ Seifrid, Mark A. (1992). "'Justification by Faith' and The Disposition of Paul's Argument". Justification by Faith: The Origin and Development of a Central Pauline Theme. Novum Testamentum. Leiden: Brill Publishers. m/s. 210–211, 246–247. ISBN 90-04-09521-7. ISSN 0167-9732.
  7. ^ McGrath, p. 174
  8. ^ "JOHN THE APOSTLE". Ccel. Tradisi mengenai tempat tinggal rasul Yohanes di Efesus sebagian tidak pasti, karena tergantung pada kesaksian tulisan yang menyandang namanya; sebagian samar-samar dalam hal karakter kerasulan Yohanes yang tinggal di sana antara 70 dan 100 tidak ditunjukkan dengan jelas. Dicapai pada 26 Mei 2020.CS1 maint: others (link)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]