1492: Conquest of Paradise

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
1492: Conquest of Paradise
Poster tayangan pawagam
PengarahRidley Scott
DibintangiGérard Depardieu, Armand Assante, Sigourney Weaver
SinematografiAdrian Biddle
Muzik olehVangelis
Tarikh tayangan
  • 9 Oktober 1992 (1992-10-09) (United States)
  • 12 Oktober 1992 (1992-10-12) (France)
Masa tayangan
142 minit
NegaraAmerika Syarikat
Perancis
Sepanyol
United Kingdom
BahasaInggeris
Bajet$47 juta
Pecah panggung
  1. 7.1 juta

1492: Conquest of Paradise (bahasa Melayu harafiah 1492: Penaklukan Syurga) ialah sebuah filem berbahasa Inggeris yang mula ditayangkan pada tahun 1992.

Filem 1492: Conquest of Paradise ini telah dihasilkan di bawah arahan pengarah Ridley Scott.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Filem ini turut disertai oleh beberapa orang pelakon terkenal, antaranya adalah Gérard Depardieu, Armand Assante, Sigourney Weaver

Ringkasan[sunting | sunting sumber]

Penemuan Christopher Columbus ke atas Amerika dan kesannya ke atas penduduk asli. Menyedari bahawa dunia ini bulat, Christopher Columbus melobi untuk perjalanan ke barat ke Asia, tetapi tidak mempunyai anak kapal dan kapal. Ahli teologi Katolik di Universiti Salamanca sangat tidak bersetuju dengan rancangan Columbus, tidak berminat dengan idea yang bertentangan dengan tulisan Ptolemaeus. Columbus didatangi oleh Martín Pinzón, seorang pemilik kapal dari Palos, yang memperkenalkannya kepada jurubank Santángel, yang kepadanya Ratu Isabella I berhutang wang. Columbus bertemu dengan permaisuri, yang memberikannya perjalanan sebagai pertukaran untuk janjinya untuk membawa kembali jumlah kekayaan emas yang mencukupi.

Columbus menipu ramai anak kapal dengan memberitahu mereka bahawa pelayaran itu hanya akan berlangsung selama tujuh minggu.  Tiga kapal berlepas.  Sembilan minggu berlalu tanpa tanda-tanda tanah.  Anak kapal menjadi gelisah dan terhuyung ke arah pemberontakan.  Dia cuba menyegarkan semula mereka dengan ucapan yang memberi inspirasi, bertepatan dengan angin kencang, yang mendorong lelaki itu kembali ke tugas mereka.  Pada waktu malam, Columbus melihat nyamuk di geladak, menunjukkan bahawa tanah tidak jauh.  Tiba-tiba, keluar dari kabus mereka melihat tumbuh-tumbuhan yang subur dan pantai berpasir Guanahani.
Orang Eropah berkawan dengan orang asli tempatan, yang menunjukkan kepada mereka emas yang telah mereka kumpulkan.  Columbus mengajar salah seorang daripada mereka bahasa Sepanyol supaya mereka dapat berkomunikasi.  Dia kemudian memberitahu mereka bahawa dia akan kembali ke Sepanyol, yang akan diikuti dengan kedatangan ramai lagi orang Eropah.  Columbus meninggalkan kumpulan untuk memulakan penjajahan di benua Amerika.  Kembali ke Sepanyol, dia menerima penghormatan tinggi daripada permaisuri dan makan malam bersama majlis.  Mereka menyatakan kekecewaan dengan sejumlah kecil emas yang dibawanya balik, tetapi permaisuri merestui pemberiannya.  Pada ekspedisi kedua, Columbus membawa 17 kapal dan lebih 1,000 orang bersamanya ke pulau itu;  bagaimanapun, semua anak kapal yang ditinggalkan didapati telah terbunuh.  Apabila puak itu berhadapan dengan Columbus dan tenteranya, mereka memberitahunya bahawa puak lain datang dan membunuh mereka.  Columbus memilih untuk mempercayai mereka, tetapi pegawai pemerintahnya Moxica tidak yakin.  Mereka mula membina bandar La Isabela dan akhirnya berjaya menaikkan loceng bandar ke menaranya.
Empat tahun kemudian, orang asli terpaksa melombong emas.  Moxica menghukum seseorang yang gagal mencari emas dengan memotong tangannya.  Perkataan tindakan keganasan ini tersebar di seluruh suku kaum asli dan mereka semua hilang ke dalam hutan.  Columbus mula bimbang tentang kemungkinan perang, dengan penduduk asli melebihi jumlah mereka.  Sekembalinya ke rumahnya, dia mendapati rumahnya dibakar oleh Moxica dan pengikutnya, mengesahkan ketidakpopularannya di kalangan puak tertentu peneroka.  Tidak lama kemudian, puak-puak itu tiba untuk memerangi orang Sepanyol dan pulau itu menjadi perang, dengan gabenor Columbus telah ditugaskan semula dengan arahan untuk dia kembali ke Sepanyol.
Columbus dituduh nepotisme dan menawarkan jawatan pentadbiran kepada rakan peribadinya, sekali gus mencederakan kebanggaan golongan bangsawan seperti Moxica;  dia digantikan oleh de Bobadilla.  Columbus kembali ke Castile untuk dipenjarakan, tetapi diselamatkan oleh anak-anaknya.  Apabila dia dipanggil oleh permaisuri, dia dengan berat hati yakin untuk membenarkan dia membuat pelayaran lagi, dengan syarat dia tidak mengambil saudara-saudaranya atau kembali ke tanah jajahan.  Sebagai orang tua, Columbus hampir dilupakan di Sepanyol, dengan penemuan Dunia Baru dikreditkan kepada Amerigo Vespucci.  Anak lelaki Columbus, Ferdinand meminta bapanya menceritakan kisahnya supaya dia boleh menyalinnya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]


Pautan luar[sunting | sunting sumber]